Inlägg från: Leola |Visa alla inlägg
  • Leola

amningsnapp

Jag använde också amningsnapp i början, min dotter fick inte så bra tag på bb o neo (hon är inte för tidigt född men fick lite infektion under den långa förlossningen) så på neo gav de mig en amningsnapp och då gick det bättre!

Gjorde som du veckorna efter, försökte ofta utan nappen men hon fick inte tag ordentligt för det mesta så då fick vi ta på nappen för att hon skulle få i sig något! Efter några veckor började det gå bättre och därefter behövdes nappen bara på natten (det var svårt för henne o mig att i mörkret se till att hon fick rätt tag så istället för att behöva sätta mig upp (liggammar på natten) o tända lampan så körde vi ett tag på nappen då. Efter kanske 2 1/2 månader så la jag undan nappen helt och det har fungerat fint sen dess! Dottern är nu snart 1 år och vi ammar på för fullt utöver vanlig mat!

Ang. att det är lite krångligare med amningsnapp så måste jag säga att jag tror inte man behöver koka amningsnapparna varje dag, det gjorde inte jag iaf, tvättade med diskmedel mellan varje användning och kokade dom kanske med 2-3 dagars mellanrum! På natten hade jag två som jag turades om några gånger med, alltså gick jag inte o tvättade dom förns på morgonen.

Att amma offentligt med nappen var lite jobbigt men jag såg till att sitta lite avskilt och hade sambon till hjälp att hålla dottern framför bröstet medan jag diskret satte fast nappen

• Leola
    första gången skrev 2014-06-11 12:20:57 följande:
    Är hemma med en tjej på 8 veckor. Har använt amningsnapp sedan BB då jag fick så ont av såriga bröstvårtor amningen inte funkade utan. Tjejen vande sig MYCKET fort och hon vägrar ta bröstet utan. Tycker det är jobbigt att behöva mecka med dem vid varje amning, parera så hon inte sliter bort dem, hela tiden komma ihåg att ha dem med (katastrofvarning!) Försökte i början att vänja av henne, men, det gick inte. Nu börjar jag vänja mig vid tanken att de är nödvändiga resten av tiden för att det skall gå att amma, men, hade det gått utan skulle jag vara överlycklig. Orkar inte ta konflikten, försöker jag utan bara slickar hon på bröstvårtan och börjar till slut gråta/skrika.

När du försöker amma utan amningsnappen trycker du ihop bröstet då när bebis ska ta tag? Typ som du trycker ihop en hamburgare (ungefär) när du ska äta den? Att själva ytan blir mindre för bebis att suga tag i, det brukar bli lättare då.

Kanske har du redan provat det men ville tipsa ändå!

Sen är din tjej bara 8 veckor, det kan ta längre tid än så innan det börjar funka utan nappen, fortsätt öva och ge det tid!
  • Leola
    sommarbarnet skrev 2014-07-14 02:02:10 följande:

Har köpt MAM'S amningsnapp som jag ibörjan tyckte var bättre än esskas, men efter ett tag slutar de sitta! Då har jag dessutom vart duktig och sköljt dom direkt efter varje amning!

Sen så tycker jag att hon kan bli superledsen mitt i maten, har börjat fundera på om jag har för lite mat. hon vill dessutom äta mycket oftare under dagen, ibland redan efter 1-1.5h. Vet att en del äter så ofta men hon har nästan alltid ätit med 3-4h mellan. Ska till bvc på tisdag så får höra vad de säger..

Tänk på att din tjej troligtvis bara försöker öka mängden mjölk i dina bröst om hon vill ha mat oftare. Hon växer och måste signalera till dina bröst att producera ännu mer mjölk!

I den åldern ammade min tjej 1 gång i timmen i princip dygnet runt (förutom om hon sov 2-3 timmar i sträck) i några månader och jag helammade henne tills 6 månader då vi började med smakisar=min mjölk räckte gott och väl i 6 månader trots att hon också kunde bli ledsen mitt i maten och ammade jätteofta.

Ledsen mitt i maten kan ju bero på gaser, pröva att rapa henne mitt i maten så att säga så kanske det löser sig! Det behöver absolut inte vara så att du har för lite mjölk, det är inte så vanligt om man tillämpar fri amning!

Jag har även läst en del om att vissa bvc är snabba med att rekommendera tilläggs-matning om mamman säger någonting om att bebisen inte verkar nöjd, och även om tilläggs-matning kan behövas för vissa bebisar så kan man ju ändå försöka att amma så ofta som bebisen vill och se så att den går upp i vikt som den ska ändå (om man vill helamma förstås), om den gör det så är det ju inte för lite mjölk!
  • Leola
    sommarbarnet skrev 2014-07-16 04:24:38 följande:

Har varit på bvc idag och sköterskan sa att jag inte behöver oroa mig för att ha för lite mat då hon går upp i vikt som hob ska. Så det känns riktigt skönt! :)

Åh vad skönt!!
Svar på tråden amningsnapp