• mysanpysan

Pcos+övervikt=får ej pergotime

Jag lider av pcos och har haft det i många år. Jag är kraftigt överviktig och har testat alla bantkurer som finns. Men inget funkar, eller rättare sagt jag kan inte hålla vikten. Jag går upp i vikt bara av att titta på en kaka. Är relativt aktiv och har ett rörligt jobb. Har varit hos gyn ett antal ggr och undersökningarna visar att jag har lätt pcos, vilken lättnad, Men de är inte villiga att hjälpa oss att bli gravida pga min övervikt. Känner mig enormt diskriminerad och förolämpad. inte nog att man har pcos och de problem som hör till, man blir också påhoppad av läkarna för att man är överviktig. Övervikt hör ju tyvärr ihop med pcos =(

Nu till min fråga....jag och min sambo vill så gärna ha ett barn. Vi längtar verkligen. Jag skulle bli super glad om någon har tips på vad vi kan göra eller vart vi kan vända oss för att få hjälp. Jag behöver få min ägglossning igång så jag kan få ägg som är befruktningsbara. vart kan man få den hjälpen

Känner mig hopplös =(

• Svar på tråden Pcos+övervikt=får ej pergotime
  • kajsaa

Har suttit i samma sits. Blev också nekad ovh tycker inte det är mer än rätt att neka. Men tycker det är dåligt av din läkare att inte erbjuda dig hjälpmedel vikten först bör dom nekar till pergo. Kontakta din vc och be om hjälp! Viktnedgång är viktigt inför pergotine och eventuella graviditeter. Lycka till

• MiaIa90

Har också varit i samma sits men jag har PCO. 
    Men fick ingen hjälp mer en att kolla sambon inget fel på han men inget mer för att ajg vägde för mycket. 
    Jag kunde inte klara av att gå ner allt ajg skulle själv så jag ställde mig i kö för att göra en GBP opeation gjorde den i januari-13 men fick ingen hjälp endå nu i januari för nu är jag för frisk och har regelbunden mens m m. 
    Så får försöka själva till i höst om de inte tar sig innan de så skulle vi få söka hjälp igen. 

• emsan83

Vad har du för bmi?? Kolla om du kan hitta en privat klinik kanske?? Lycka till

• 28ochbarnlös

Tråkigt! Men anledningen till att de nekar dig pergotime är att kraftig övervikt är en stor riskfaktor vid graviditet. Mycket högre risk för missfall och komplikationer under graviditet samt svåra förlossningar.

• asta66
    28ochbarnlös skrev 2014-06-09 07:08:28 följande:
    Tråkigt! Men anledningen till att de nekar dig pergotime är att kraftig övervikt är en stor riskfaktor vid graviditet. Mycket högre risk för missfall och komplikationer under graviditet samt svåra förlossningar.
    Så Ts du får nog ta det som en omtanke om dig och din hälsa! Lycka till!
  • Pandamamma79

Du måste inse att du nekas Pergotime för dig och ett ev barns skull. Mycket risker om du har mycket övervikt!

Du borde hitta ett sätt att gå ner i vikt. Tro mig, jag vet, det är svårt. Men, tror du inte att det är värt det. Och du, titta inte ens på kakor.

• MiaIa90

Till er sim skriver att risk för dig barnet omtanke m m.
    Man tänker inte på de bär man är inne i och vill ha barn.
    Då vill man bara ha barn och känner att alla är i mot en och de är dom på sätt och vis de är ju en sorts disgrimenering av överviktiga.
    Jag själv tycker de är helt fel att neka folk hjälp de är deras liv deras kropp och deras val m m.

• mysanpysan

Tack för era fina svar. Jag har idag ett BMI på 39. Förstår själv att det kan innebära risker om jag får hjälp med att bli gravid. Men samtidigt så blir jag så jävla förbannad, det finns hur många överviktiga kvinnor som jag sett är gravida, de är stora som hus. De har kanske på egen väg blivit gravida på "normalt" sätt. Så varför skulle inte jag kunna få bli det. Jag vet att övervikt är jätte farligt, men tyvärr har det blivit en ond cirkel för min del. Jag har tagit på mig ansvaret för detta att jag och min sambo inte kan få barn på naturlig väg. Jag känner mig skamsen och jag känner att allt hänger på mig. för det gör det ju. Han har ett barn sedan tidigare så där är inga fel från hans sida. Jag har varit öppen och mina problem och han vet hur jag känner, han stöttar mig och vill inte att jag ska känna som jag gör. Men oavsett så känner jag så här. Känner mig som en nolla, en fet nolla. och ångesten vara växer och växer för vi blir ju inte yngre utan tvärtom. Mycket stress inom mig och mår dåligt som fan. Känns skönt att kunna skriva av sig här och få stöd. jätte tacksam

• mysanpysan

dessutom har många i min omgivning precis fått barn, jag får massa kommentarer från omgivningen i stil med

"snart är det din tur"
    "Ååå det är så hemskt att du får sitta med allas barn, du som så gärna vill ha en bebis"
    "ska inte du och din sambo skaffa bebis snart"

Massa jobbiga frågor som jag inte orkar höra. Är glad för allas skull som får barn, av hela mitt hjärta. känns som man gör många besvikna. speciellt min mamma...hon säger ofta skyynda er nu så man kan orka hålla er bebis, jag blir ju inte yngre...vet att hon skämtar men jag tar det hårt

• Ziry
    MiaIa90 skrev 2014-06-09 10:01:23 följande:
    Till er sim skriver att risk för dig barnet omtanke m m.
    Man tänker inte på de bär man är inne i och vill ha barn.
    Då vill man bara ha barn och känner att alla är i mot en och de är dom på sätt och vis de är ju en sorts disgrimenering av överviktiga.
    Jag själv tycker de är helt fel att neka folk hjälp de är deras liv deras kropp och deras val m m.
    Om man inte kan sätta barnet först så är man inte redo att bli förälder. Att man ska skaffa barn till varje pris oavsett hur det går för barnet är inte sunt

Riskerna med övervikt och graviditet är inte små. Det handlar om ökad risk för mf, ökad risk för ryggmärgsbråck, ökad risk för att barnet dör i magen.

Den största anledningen till att de inte skriver ut Pergo till kraftigt överviktiga kvinnor är att det oftast inte fungerar på dom och man har sett ett samband mellan den typen av hormonbehandling och cancer i äggstockar och livmoder.

Det är inte diskriminering att man inte får en medicin som man 'är kontraindikerad för. Och nej, det är inte rimligt att komma med "det är deras kropp och deras val". Ska vi ha den attityden till all sjukvård? Ska alla kunna kräva mediciner som inte är till för dom?

Det kan vara svårt att gå ner i vikt när man har pcos, men det är inte omöjligt. Be läkare om en remiss till överviktsenheten istället, så att ni får rätt hjälp.
Svar på tråden Pcos+övervikt=får ej pergotime