• MiaIa90

Pcos+övervikt=får ej pergotime

Har också varit i samma sits men jag har PCO. 
    Men fick ingen hjälp mer en att kolla sambon inget fel på han men inget mer för att ajg vägde för mycket. 
    Jag kunde inte klara av att gå ner allt ajg skulle själv så jag ställde mig i kö för att göra en GBP opeation gjorde den i januari-13 men fick ingen hjälp endå nu i januari för nu är jag för frisk och har regelbunden mens m m. 
    Så får försöka själva till i höst om de inte tar sig innan de så skulle vi få söka hjälp igen. 

• MiaIa90

Till er sim skriver att risk för dig barnet omtanke m m.
    Man tänker inte på de bär man är inne i och vill ha barn.
    Då vill man bara ha barn och känner att alla är i mot en och de är dom på sätt och vis de är ju en sorts disgrimenering av överviktiga.
    Jag själv tycker de är helt fel att neka folk hjälp de är deras liv deras kropp och deras val m m.

• MiaIa90
    Ziry skrev 2014-06-09 11:23:43 följande:
    Om man inte kan sätta barnet först så är man inte redo att bli förälder. Att man ska skaffa barn till varje pris oavsett hur det går för barnet är inte sunt

Riskerna med övervikt och graviditet är inte små. Det handlar om ökad risk för mf, ökad risk för ryggmärgsbråck, ökad risk för att barnet dör i magen.

Den största anledningen till att de inte skriver ut Pergo till kraftigt överviktiga kvinnor är att det oftast inte fungerar på dom och man har sett ett samband mellan den typen av hormonbehandling och cancer i äggstockar och livmoder.

Det är inte diskriminering att man inte får en medicin som man 'är kontraindikerad för. Och nej, det är inte rimligt att komma med "det är deras kropp och deras val". Ska vi ha den attityden till all sjukvård? Ska alla kunna kräva mediciner som inte är till för dom?

Det kan vara svårt att gå ner i vikt när man har pcos, men det är inte omöjligt. Be läkare om en remiss till överviktsenheten istället, så att ni får rätt hjälp.
    Tror du ska ta och läsa på lite om övervikt och gravidetet samt barn. 

Vem har sakt att man inte kan sätta barn först bara för amn är en överviktig förälder? 
Svar på tråden Pcos+övervikt=får ej pergotime