Inlägg från: mysanpysan |Visa alla inlägg
  • mysanpysan

Pcos+övervikt=får ej pergotime

Jag lider av pcos och har haft det i många år. Jag är kraftigt överviktig och har testat alla bantkurer som finns. Men inget funkar, eller rättare sagt jag kan inte hålla vikten. Jag går upp i vikt bara av att titta på en kaka. Är relativt aktiv och har ett rörligt jobb. Har varit hos gyn ett antal ggr och undersökningarna visar att jag har lätt pcos, vilken lättnad, Men de är inte villiga att hjälpa oss att bli gravida pga min övervikt. Känner mig enormt diskriminerad och förolämpad. inte nog att man har pcos och de problem som hör till, man blir också påhoppad av läkarna för att man är överviktig. Övervikt hör ju tyvärr ihop med pcos =(

Nu till min fråga....jag och min sambo vill så gärna ha ett barn. Vi längtar verkligen. Jag skulle bli super glad om någon har tips på vad vi kan göra eller vart vi kan vända oss för att få hjälp. Jag behöver få min ägglossning igång så jag kan få ägg som är befruktningsbara. vart kan man få den hjälpen

Känner mig hopplös =(

• Svar på tråden Pcos+övervikt=får ej pergotime
  • mysanpysan

Tack för era fina svar. Jag har idag ett BMI på 39. Förstår själv att det kan innebära risker om jag får hjälp med att bli gravid. Men samtidigt så blir jag så jävla förbannad, det finns hur många överviktiga kvinnor som jag sett är gravida, de är stora som hus. De har kanske på egen väg blivit gravida på "normalt" sätt. Så varför skulle inte jag kunna få bli det. Jag vet att övervikt är jätte farligt, men tyvärr har det blivit en ond cirkel för min del. Jag har tagit på mig ansvaret för detta att jag och min sambo inte kan få barn på naturlig väg. Jag känner mig skamsen och jag känner att allt hänger på mig. för det gör det ju. Han har ett barn sedan tidigare så där är inga fel från hans sida. Jag har varit öppen och mina problem och han vet hur jag känner, han stöttar mig och vill inte att jag ska känna som jag gör. Men oavsett så känner jag så här. Känner mig som en nolla, en fet nolla. och ångesten vara växer och växer för vi blir ju inte yngre utan tvärtom. Mycket stress inom mig och mår dåligt som fan. Känns skönt att kunna skriva av sig här och få stöd. jätte tacksam

• mysanpysan

dessutom har många i min omgivning precis fått barn, jag får massa kommentarer från omgivningen i stil med

"snart är det din tur"
    "Ååå det är så hemskt att du får sitta med allas barn, du som så gärna vill ha en bebis"
    "ska inte du och din sambo skaffa bebis snart"

Massa jobbiga frågor som jag inte orkar höra. Är glad för allas skull som får barn, av hela mitt hjärta. känns som man gör många besvikna. speciellt min mamma...hon säger ofta skyynda er nu så man kan orka hålla er bebis, jag blir ju inte yngre...vet att hon skämtar men jag tar det hårt

• mysanpysan

Ziry

Jag förstår hela den biten, jag skriver bara om mina känslor som jag upplever eller tankar som jag har. Så du behöver inte skriva som om du är någon professor. För det där har jag redan räknat ut för länge sedan. Jag har inte tänkt i dagsläget att bli gravid med min övervikt, det är en längtan jag går och bär på. jag kämpar varje dag för att gå ner, har lyckats lite men har måååånga kilon kvar. Jag menar att lyckas jag komma ner till ett BMI på 33 eller lägre så kan man väl få hjälp?? det finns kvinnor med BMI på 40 som får hjälp och enl deras läkare är det bara en myt om att det skulle vara skadligt.

Jag skrev inte här för att höra dina dumma kommentarer, du kan leka besserwisser någon annanstans 

• mysanpysan

Det är ju min tråd och mig det gäller så det är väl självklart man tar illa upp. Men när det gäller överviksenheter så har jag gått där och de som finns i Malmö de hjälper inte en att gå ner i vikt, och det beror på att de får inte uppmuntra folk att gå ner i vikt då det kan handla om tex ätstörning, som finns åt båda hållen. De som de kunde hjälpa mig med var att tänka på kosten. Och det vet jag redan, har läst allt som går att läsa när det gäller kost. jag behöver annan hjälp då jag har pcos, det är fruktansvårt svårt att gå ner i vikt när man lider av den sjukdomen.

läkarna säger bara kämpa på, men jag tycker det är redas ansvar att hjälpa till. de kan inte skylla ALLT på övervikt om de gör det så får de fantamaj också hjälpa oss som lider av det. jag tillhör inte kategorin som är lat och inte vill röra på mig. Jag cyklar varje dag, promenerar mycket. är ute mycket med min hund m,.m

• mysanpysan

ska ta till mig alla fina råd som jag fått av er. Jag vet att jag hade mått så mycket bättre om jag varit smalare och sundare. Och hade vi dessutom fått en bebis hade jag kunnat dö lycklig sedan hihi

• mysanpysan

Jag känner igen mig i det du skriver heobea. Man blir psykiskt trött. Massa negativa tankar som far runt. Skuld och skam, över att jag inte kan ge min sambo ett barn. Ge oss ett barn. Skapa en familj tillsammans. Jag överväger nu att göra en gastric by pass dels för att jag inte klarar av min övervikt, jag är medveten om alla risker,men riskerna att ha kraftig övervikt är oxå farliga. Jag kanske får diabetes och allt möjligt inom fem år. Jag vill ge min kropp en andra chans, en chans att rätta till saker och ting. Sen på köpet få ett litet underbart liv i magen

Svar på tråden Pcos+övervikt=får ej pergotime