Inlägg från: Penguine |Visa alla inlägg
  • Penguine

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

Kaede skrev 2014-07-08 08:12:38 följande:

Funderade lite på vilka veckor vi är i. Och när illamåendet släppt för oss som gått lite fler veckor. Kanske kan det skänka lite ljus i tunneln åt er som går igenom det värsta illamåendet nu. Det går ju förstås att leta i tråden men jag ids inte. :) Jag har gjort 15 fulla. Illamåendet var katastrof 6-12. I vecka 12 släppte det värsta och nu är livet fint igen. Jag orkar med storasyskon igen sedan illamåendet släppte. Innan dess kändes det jobbigt i mammahjärtat när jag bara kraschade varje dag efter jobbet OCH de dagar jag inte var på jobbet. Vi längtar efter RUL om några veckor nu. Det känns som nästa stolpe i grav fö mig.

Jag är i vecka 10 nu. För mig började det lilla illamåendet som jag haft att släppa och denna vecka är jag inte så illamående alls, bara när jag är riktigt hungrig. Tröttheten har också blivit bättre och det är super eftersom jag är i borta på kurs och det är rätt långa intensiva dagar.
    Däremot har jag fortfarande ont i brösten, speciellt på kvällen när jag tar av mig BHn.
    pyre88 skrev 2014-07-08 08:45:39 följande:

Jag har funderat på en sak. När illamåendet går över... Går den totala avsmaken inför många livsmedel också över?

När jag var gravid med min dotter hade jag svårt för kyckling och vitlök genom hela graviditeten. Tror jag hade svårt med kött generellt.

Ni som har fått barn tidigare, är denna graviditet lika den tidigare? Den här gången känner jag mig precis som när jag var gravid med min dotter, samma sug efter frukt och grönsaker och avsmak för kött. Däremot i höstas när jag var gravid så mådde jag helt annorlunda och då väntade jag en pojke. Därför är jag helt övertygad om att det kommer bli en flicka den här gången, men vi får väl se :)

• Penguine

Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida, det verkar bara vara ost gjord på opastöriserad mjölk som man ska undvika. Jag skulle bli förvånad om Listeria lyckas växa till sig i en yoghurtkultur, det har många andra bakterier att konkurera med :) Tror inte du behöver oroa dig!

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)"

• Penguine

Förresten var har du läst om att de har ändrat kraven om märkning? hittar ingenting om det på slv's hemsida.

• Penguine

Sitter på arlanda på väg hem efter 9 dagar i england. Äntligen ska jag få semester och vara hemma i sverige! Efter 4 resor, 3 länder på 1.5 månad i första trimestern är jag ganska trött, så semester kommer vara underbart.

Nästa vecka ska jag på inskrivning, ska bli skönt att känna att man "kommit igång" med sådant också, det känns liksom lite mer på riktigt efter inskrivningen.

Jag har haft samma cravings nu som när jag var gravid med dottern. Lakrits och massor med frukt och grönsaker, speciellt tomater och äpplen, men lakritsbehovet har minskat lite. Annars har jag ofta varit sugen på sådant som har kolhydrater, typ pannkaka och mackor. Kött i alla former faller inte i smaken, mår mest illa av sådant.

• Penguine

Jag var på inskrivning idag, skönt att få det gjort. Fick också en tid för det tidiga ultraljudet vi ska få så man har något att se fram emot, om allt ser bra ut dvs. Jag är i vecka 12 nu.

Jag tror hon som startat tråden måste lägga till i trådstarten, men det var ett tag sedan hon skrev något.

• Penguine

Jag ska få komma till en läkare som ska vara extra bra på att kolla ryggmärgsskador, känns skönt att veta. Vi får dock inget KUB-test eftersom vi inte har någon historik av kromosomrubbningar.

Jag har ätit extra stark folsyra den här graviditeten eftersom missfallet berodde på ryggmärgsbrock. Men även då åt jag "vanliga" vitamintabletter för gravida med extra folsyra och ändå hände det, folsyra minskar ju bara risken. Jag vill verkligen inte skrämma upp någon och som ni säger så är det ju många som inte tar tabletter alls och får friska barn.

• Penguine

Daglig motion, ja det borde jag verkligen göra. Jag är så matt hela tiden, vet inte om det är värmen som gör det eller graviditeten men igår orkade jag knappt gå upp för trappan. Den första graviditetströttheten har försvunnit men jag är så matt. Jag vill inte klaga på värmen för det motsatta hade varit ännu värre, men jag fungerar verkligen inte när det är varmt.

Innan jag blev gravid brukade jag springa några gånger i veckan men nu har all den energin tagit slut. Min BH har blivit för liten och jag har ganska stor storlek så jag vet inte hur rimligt det är att hitta en ny som passar. Det får nog bli lite mer simning och vattengympa när vi är tillbaka i Umeå igen. Tränar ni något?

• Penguine

BF-lista Umeåmammor vintern/våren 2014/2015

Penguine 7/2-15

Pyre88 10/2 -15

LinneaE 15/2 -15

• Penguine

Jag gick en gravidyoga på tenton på mariehem/berg när jag väntade dottern. Men jag vet såklart inte om den finns kvar, det var ju 4 år sedan. Jag tyckte det var bra även om jag inte är någon yogamänniska egentligen. Hon som hade yogan hade 5 barn om jag inte minns fel så hon visste vad hon hade med att göra iaf

• Penguine

Bf-lista Umeåmammor vintern/våren 2014/2015

Kaede - 31 år, 2:a barnet, BF 30/12

Penguine - 33 år 2:a barnet BF 7/2-15

Pyre88 - 26 år, 1:a barnet, BF 10/2 -15

LinneaE 15/2 -15

Cariol - 27 år, 2:a barnet, BF 18/2-15

Hjortron - 33 år, 1:a barnet, BF 18/2 -15

Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15