Socialutredning
Jag är en ung och ensamstående mamma med en dotter på snart 7 år. Hennes pappa är i princip ute ur bilden och har aldrig direkt funnits i hennes liv. Min dotter går i förskoleklass och börjar första klass till hösten. Hon går i en skola inne i stan och de tar ca 30 minuter för oss med buss att ta oss dit.
Det senaste året har varit riktigt jobbigt och påfrestande för mig och min familj. Det har hänt saker inom familjen som har varit riktigt jobbiga, och föra sommaren försökte en av mina familjemedlemmar begå självmord. Min familjemedlem klarade sig lyckligtvis och får nu hjälp. Men detta är trots allt något som har påverkat mig riktigt hårt och det ledde till att både min och dotterns frånvaro ifrån skolan blev riktigt hög. Min egna frånvaro blev så pass hög att jag fick hoppa av mina studier på Komvux, medan dotterns frånvaro var något som togs upp på möte med lärare och annan personal inkopplad.
Min dotter har aldrig haft hög frånvaro tidigare, utan det är endast under det här året som hon har gått i förskoleklass som saker och ting har varit upp och ner. Det hela har trots att vi kämpat gått så pass långt att socialen har kopplats in och en utredning har startats. Detta trots att skolan i själva verket lovade mig att det endast ville prata kring hennes frånvaro och vilken form av stöd de kunde ge.
Nu undrar jag kort och gott vad jag kan göra för att utredningen ska försvinna? Hur kan jag bevisa att dotterns frånvaro inte är något som kommer fortsätta i framtiden?
- Det jag själv beslutat nu och börjat ordna med är att dottern ska byta skola närmare hemmet, så att vi lättare kan komma i väg. Där får vi även hjälp av mina föräldrar då min yngre bror går på samma skola så vi kan hjälpas åt att hämta respektive lämna. Det är klart att hon börjar där efter sommaren.
- Har även själv tagit kontakt med anhörig centralen i min stad för stöd kring min familjemedlem.
Vad kan jag göra mer?