• Sessan03

Avgiftsfri skola?!

Åhh, blir så arg på mina barns jkla skola!
    Varje dag uppmanas det att barnen har med sig frukt hemifrån,
    på måndagar går ena barnet till skogen och då ska man ta med varm choklad och smörgås till barnet.
    Nu i juni så ska de på 2 st utflykter och båda gångerna så ska man ta med matsäck, dryck och frukt,
    eftersom jag har flera barn på skolan så blir det rätt många matsäckar att fixa med.
    Och nu kom droppen: på skolavslutningen så ska man baka rulltårta att ta med eftersom de ska ha tårtkalas.
    Kände att det blev alldeles för mycket.

Mitt ena barn gick på en annan skola förut och där var det också utflykter men då ordande skolan ALLTID med att ta med maten själva och vid skolavslutningen så var det skolan som fixade tårtan...

Jag fixar gärna mat och fika och allt vad de vill men jag vill INTE att det ska vara obligatoriskt!
    Jag kan ordna om det är en förfrågan inte vid tvång!

Vad tycker ni andra?
    Hur löser era barns skolor dessa frågor? 

• Svar på tråden Avgiftsfri skola?!
  • Penida

Vi har en dotter i skolan, förskoleklass. Frukt eller nån grönsak  ska hon ha med sig hemifrån varje dag. En dag i veckan har de utflykt och det är lite olika, ibland ska hon ha med sig matsäck hemifrån och ibland står skolan för det. Det beror lite på vad de gör, idag t.ex besökte de en gård och då skulle hon inte ha med sig nåt, barnen serverades mejeriprodukter från gården och skolan hade med bröd. På avslutningar eller skolfester t.ex har det aldrig varit tal om att barnen ska ha med sig nåt.

Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien

Jag har inga skolbarn, men jag tänker mig att skolor har ju väldigt olika mycket resurser sen kommunerna tog över verksamheten. Vissa skolor har ju väldigt dålig ekonomi. Och då kanske de tänker att det är bättre att barnen får med sig vettig matsäck hemifrån än att skolan tar med nån billig skräpkorv och korvbröd bara... eller att de rentav tvingas skippa utflykter helt..?
    Bara en tanke jag fick när jag läste din tråd...
    Men oavsett ekonomi så borde de ju föra en dialog med föräldrar kring saken, kan jag tycka.

• En blå giraff

Det är samma på min sons förskoleklass. De ska ha frukt varje dag, matsäck ca 2 ggr/månad samt extragrejer liknande det du skriver om rulltårtan. I vintras skulle alla ha längdskidor. Frukten sägs vara "frivillig" men de barn som inte har med sig får ju avundsjukt sitta och titta när andra äter och det är inte kul. Min son har en klasskompis som aldrig har med sig varken frukt eller matsäck så han får tigga av de andra barnen som får lov att dela med sig.

Är väldigt kluven i frågan. Min son äter nästan alltid dålig frukost. Han har ingen aptit direkt på morgonen så det känns jättebra att kunna skicka med en frukt och liten macka till första rasten istället. Men samtidigt blir det ju just orättvist och inte roligt för de barn som inte har med sig.

• Liljan77

Här får de mat från skolan då de är på utflykter, men en extra frukt o så dricka är ju bra om man skickar med dem.
    Som förra veckan hade de skoljoggen o då stod det i veckobrevet att man skulle skicka med dricka för det stod inte skolan med. 

• puss

Utflykter är väl mysigt och bra. Barnet skulle väl ändå haft mat om den inte gick till skolan.

• En blå giraff
    puss skrev 2014-05-28 18:33:55 följande:
    Utflykter är väl mysigt och bra. Barnet skulle väl ändå haft mat om den inte gick till skolan.

Ja man tycker ju det. Men vissa föräldrar låter ju barnen gå utan matsäck varje gång. Tycker synd om min sons klasskompis faktiskt. Visst jag förstår också om det är dyrt om man har knapp ekonomi. Men ett äpple i bitar och en smörgås med ost. Har man inte råd med det då borde man vara berättigad till matpengar från soc.
  • Pirum

Det jag tycker är mest störande är att man förväntas ha skidor och skridskor till barnen. Vi åker skridskor så det har de men inte fan vill jag lägga 1500 kr på ett par skidor som används 1 gång på en utflykt. Vi provade ett år med sådana där 500-kronors skidor från leksaksaffären men de gick sönder under utflykten så vi är inte jättesugna på att köpa ett par nya sådana. Dessutom tycker jag att 500 kr också är rätt så mastigt för något som ska användas 1 gång per säsong. 

Och innan nån drar upp skidbytardagar som ett alternativ så meddelade skolan att man skulle ha skidor 1 vecka innan och det fanns helt enkelt inga begagnade alternativ att få tag i med det korta varslet. 

När jag gick i skolan fanns det alltid skridskor och skidor att låna om man inte hade. 

• Pirum

Våra barn ska också ha med sig frukt men det finns frukt i skolan till de som av någon anledning inte har med sig så det är inte så att någon blir utan tack och lov. 

• Frulindström

Paragraf 10 i Skollagens tionde kapitel säger att skolan ska vara avgiftsfri.

Frukt skall ej behövas tas med av barnen, mat skall förskola/skola hålla med vilket innebär att vid utflykter är det skolans ansvar! Men tyvärr så har de flesta skolor ej denna ekonomi så de uppmanar föräldrar att skicka med frukt.

Dock väldigt synd om de barn vars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck!

• MxMeNow

Jag har flera barn i skolåldern och utflykter och matsäck hör till vardagen. Jag ser det som något positivt och nyttigt att de lämnar klassrummets fyra väggar. Ibland får de mat från skolan men de ska alltid ha matsäck med sig utöver det.

Frukt är knappast dyrt och det handlar jag jämt ändå, detsamna gäller det de har med sig i matsäcken. Allt från kall kyckling till riskakor packas, beroende på vad vi har hemma och vad de vill ha.

Jag kan inte riktigt se problemet

• MxMeNow

Jag packar alltid med extra frukt (ja dagligen) och extra macka eller annan matsäck så mina barn kan dela med dig till de som av olika anledningar inte har.

Och nej, jag är långt ifrån rik. Långtidssjukskriven och min make är låginkomsttagare.

En blå giraff skrev 2014-05-28 18:45:18 följande:
    Ja man tycker ju det. Men vissa föräldrar låter ju barnen gå utan matsäck varje gång. Tycker synd om min sons klasskompis faktiskt. Visst jag förstår också om det är dyrt om man har knapp ekonomi. Men ett äpple i bitar och en smörgås med ost. Har man inte råd med det då borde man vara berättigad till matpengar från soc.

• Natulcien
    En blå giraff skrev 2014-05-28 18:45:18 följande:

Men i de fallen som barn saknar matsäck...handlar det verkligen om att de inte har råd..? Är det inte snarare så att de lever i en dysfunktionell familj, så att det där med matsäck helt enkelt glöms/struntas i?
  • puss
    Frulindström skrev 2014-05-28 20:06:20 följande:

Paragraf 10 i Skollagens tionde kapitel säger att skolan ska vara avgiftsfri.

Frukt skall ej behövas tas med av barnen, mat skall förskola/skola hålla med vilket innebär att vid utflykter är det skolans ansvar! Men tyvärr så har de flesta skolor ej denna ekonomi så de uppmanar föräldrar att skicka med frukt.

Dock väldigt synd om de barn vars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck!

Skolan är avgiftsfri.
  • En blå giraff
    Natulcien skrev 2014-05-28 20:52:28 följande:
    Men i de fallen som barn saknar matsäck...handlar det verkligen om att de inte har råd..? Är det inte snarare så att de lever i en dysfunktionell familj, så att det där med matsäck helt enkelt glöms/struntas i?

Jo jag tror i det här fallet att det mer handlar om dysfunktionell familj. Och min son brukar dela med sig ofta vilket jag brukar uppmuntra också eftersom jag tycker synd om pojken. Det bästa vore väl dock om skolan kunde ha en liten fruktskål som den som "glömmer" kan få ta ur. Och då samtidigt vädja att alla som kan faktiskt tar med egen frukt.
  • En blå giraff
    Pirum skrev 2014-05-28 19:25:42 följande:
    Det jag tycker är mest störande är att man förväntas ha skidor och skridskor till barnen. Vi åker skridskor så det har de men inte fan vill jag lägga 1500 kr på ett par skidor som används 1 gång på en utflykt. Vi provade ett år med sådana där 500-kronors skidor från leksaksaffären men de gick sönder under utflykten så vi är inte jättesugna på att köpa ett par nya sådana. Dessutom tycker jag att 500 kr också är rätt så mastigt för något som ska användas 1 gång per säsong. 

Och innan nån drar upp skidbytardagar som ett alternativ så meddelade skolan att man skulle ha skidor 1 vecka innan och det fanns helt enkelt inga begagnade alternativ att få tag i med det korta varslet. 

När jag gick i skolan fanns det alltid skridskor och skidor att låna om man inte hade. 

Ja detta med skidor gör mig riktigt irriterad också. Har en son som aldrig heller vill åka skidor på fritiden och det känns väldigt dyrt att köpa bara för att åka några gånger i skolan :(
  • Rektorn
    En blå giraff skrev 2014-06-01 23:06:54 följande:

Ja detta med skidor gör mig riktigt irriterad också. Har en son som aldrig heller vill åka skidor på fritiden och det känns väldigt dyrt att köpa bara för att åka några gånger i skolan :(
    Som rektor själv så har vi 5 matsäckar per termin, där vi också ser till att ordna det för de som inte kan eller har glömt samt friluftsdagar där det finns flera alternativ för alla barn så inga krav av inköp ställs på föräldrar. Alla ska ha denna valmöjligheten eftersom alla har inte samma ekonomisk möjlighet.

Som föräldrar har ni möjlighet att framföra era önskemål genom föräldrainflytande/föräldrarådet i skolan. Dvs att ha en dialog med skolan om detta för att komma fram till bra lösningar. Lycka till!
  • En blå giraff
    Rektorn skrev 2014-06-03 23:22:37 följande:
    Som rektor själv så har vi 5 matsäckar per termin, där vi också ser till att ordna det för de som inte kan eller har glömt samt friluftsdagar där det finns flera alternativ för alla barn så inga krav av inköp ställs på föräldrar. Alla ska ha denna valmöjligheten eftersom alla har inte samma ekonomisk möjlighet.

Som föräldrar har ni möjlighet att framföra era önskemål genom föräldrainflytande/föräldrarådet i skolan. Dvs att ha en dialog med skolan om detta för att komma fram till bra lösningar. Lycka till!

Jag har haft en dialog med rektorn men denne verkar inte bry sig speciellt mycket tyvärr :/
  • cosinus

På mina barns skola är det följande.

Barnen får ha med frukt om de vill, inget tvång men det bjuds ju inte på något annat. Glömmer de i fsk-klass löser de det men sen får de vara utan.

På friluftsdagen får man åka längdskidor eller slalom, åker man slalom behöver man ha liftkort (50 kr)

Vid utflykter får man meddela om man vill ta egen matsäck eller äta den skolan bjuder på (mina väljer alltid egen)

Vid skolavslutningen brukar klassföräldrarna baka, så det rullar ju och drabbar alla förr eller senare. Skolan bjuder inte på fika utan det är upp till klassen att bestämma om man vill ha någon träff med fika innan/efter kyrkan i klassrummet.

• Pirum
    Rektorn skrev 2014-06-03 23:22:37 följande:

Vi bor i ett område där de flesta har det rätt gott ställt. Jag tycker det är pinsamt att vara den som driver frågan när majoriteten av föräldrarna inte tycker att det är ett problem. 
  • Barn14

En vecka innan skolavslutningen i min skola (går i sjuan, börjar åttan) hade vi en typ friluftsdag fast på skolgården. Då fick vi EN (1) macka och en juice. Inne i skolan var alla åttor, nior och de som har sommarskola från andra skolor i staden. De fick äta tacos och vi fick äta macka. Flera personer försökte gå in för att sitta och äta sin gamla macka (vi fick ej veta att vi inte fick skolmat denna dagen så vi kunde inte fixa matsäck osv) men våra lärare sa att vi inte ens fick gå in. Inte ens för att gå på toa. 

När vi är på utflykt måste vi alltid fixa egen mat, skolan ger oss ingenting. Då jag själv är väldigt kräsen och inte äter t.ex. sallad som alla andra tjejer i min klass gör, så är det väldigt svårt för mig att hitta något då det mesta jag äter är panpizza & tacos. Om skolan skulle kunna fixa några engångsgrillar och korv med bröd på utflykter skulle detta vara perfekt för de som inte har råd eller struntar i matsäck eller är kräsna.

Svar på tråden Avgiftsfri skola?!