Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Avgiftsfri skola?!

Det är samma på min sons förskoleklass. De ska ha frukt varje dag, matsäck ca 2 ggr/månad samt extragrejer liknande det du skriver om rulltårtan. I vintras skulle alla ha längdskidor. Frukten sägs vara "frivillig" men de barn som inte har med sig får ju avundsjukt sitta och titta när andra äter och det är inte kul. Min son har en klasskompis som aldrig har med sig varken frukt eller matsäck så han får tigga av de andra barnen som får lov att dela med sig.

Är väldigt kluven i frågan. Min son äter nästan alltid dålig frukost. Han har ingen aptit direkt på morgonen så det känns jättebra att kunna skicka med en frukt och liten macka till första rasten istället. Men samtidigt blir det ju just orättvist och inte roligt för de barn som inte har med sig.

• En blå giraff
    puss skrev 2014-05-28 18:33:55 följande:
    Utflykter är väl mysigt och bra. Barnet skulle väl ändå haft mat om den inte gick till skolan.

Ja man tycker ju det. Men vissa föräldrar låter ju barnen gå utan matsäck varje gång. Tycker synd om min sons klasskompis faktiskt. Visst jag förstår också om det är dyrt om man har knapp ekonomi. Men ett äpple i bitar och en smörgås med ost. Har man inte råd med det då borde man vara berättigad till matpengar från soc.
  • En blå giraff
    Natulcien skrev 2014-05-28 20:52:28 följande:
    Men i de fallen som barn saknar matsäck...handlar det verkligen om att de inte har råd..? Är det inte snarare så att de lever i en dysfunktionell familj, så att det där med matsäck helt enkelt glöms/struntas i?

Jo jag tror i det här fallet att det mer handlar om dysfunktionell familj. Och min son brukar dela med sig ofta vilket jag brukar uppmuntra också eftersom jag tycker synd om pojken. Det bästa vore väl dock om skolan kunde ha en liten fruktskål som den som "glömmer" kan få ta ur. Och då samtidigt vädja att alla som kan faktiskt tar med egen frukt.
  • En blå giraff
    Pirum skrev 2014-05-28 19:25:42 följande:
    Det jag tycker är mest störande är att man förväntas ha skidor och skridskor till barnen. Vi åker skridskor så det har de men inte fan vill jag lägga 1500 kr på ett par skidor som används 1 gång på en utflykt. Vi provade ett år med sådana där 500-kronors skidor från leksaksaffären men de gick sönder under utflykten så vi är inte jättesugna på att köpa ett par nya sådana. Dessutom tycker jag att 500 kr också är rätt så mastigt för något som ska användas 1 gång per säsong. 

Och innan nån drar upp skidbytardagar som ett alternativ så meddelade skolan att man skulle ha skidor 1 vecka innan och det fanns helt enkelt inga begagnade alternativ att få tag i med det korta varslet. 

När jag gick i skolan fanns det alltid skridskor och skidor att låna om man inte hade. 

Ja detta med skidor gör mig riktigt irriterad också. Har en son som aldrig heller vill åka skidor på fritiden och det känns väldigt dyrt att köpa bara för att åka några gånger i skolan :(
  • En blå giraff
    Rektorn skrev 2014-06-03 23:22:37 följande:
    Som rektor själv så har vi 5 matsäckar per termin, där vi också ser till att ordna det för de som inte kan eller har glömt samt friluftsdagar där det finns flera alternativ för alla barn så inga krav av inköp ställs på föräldrar. Alla ska ha denna valmöjligheten eftersom alla har inte samma ekonomisk möjlighet.

Som föräldrar har ni möjlighet att framföra era önskemål genom föräldrainflytande/föräldrarådet i skolan. Dvs att ha en dialog med skolan om detta för att komma fram till bra lösningar. Lycka till!

Jag har haft en dialog med rektorn men denne verkar inte bry sig speciellt mycket tyvärr :/
Svar på tråden Avgiftsfri skola?!