• Anonym (Jag vill bli mamma)

längtan efter barn gör mig snart tokig.

Jag och min man har försökt under två års tid. Hans simmare är bra. Jag har ägglossning och regelbunden mens men inget pluss. Han vill så gärna få barn samma med mig. Vi längtar och drömmer.
    Han är i perfekt form fysiskt och jag är överviktigt cirka 30 kilo. Men när vi var på fertilitets koll så sa dom inget om min vikt.

Kan det vara det som stoppar?

• Svar på tråden längtan efter barn gör mig snart tokig.
  • Anonym (fd barnlös)

Ja det kan vara det som stoppar. Man vet inte så mycket om varför, men man har sett i studier att det inte bara är graviditet och förlossning som blir besvärligare utan det är även svårare att bli gravid och få behålla graviditeterna. Nyligen kom även en studie som visade att syrebrist under förlossningen är mycket vanligare hos kraftigt överviktiga kvinnor än hos normalviktiga.
    Jag antar att du försökt gå ner i vikt tidigare, men det kanske är dags att ta nya tag med det?
    Jag fick diagnosen oförklarligt barnlös, men efter 2 år, två mf och en bortopererad äggledare fick vi vår belöning
    Lycka till, och ge inte upp!

• Anonym (.)

Ja, det kan vara så att det enda som hindrar er är din vikt. Kan vara så, men naturligtvis behöver det inte vara så.
    Gå vidare med ivf i detta läge om ni vill, men då är det också mindre chans att det lyckas med övervikt. Hoppas ni får uppleva graviditet och barn snart, hur det än blir med vikten!

• julii

Jag undrar VAD det är som gör att man har svårare att bli gravid som överviktig?

Är mannens spermier bra och kvinnan har äl, så tycker jag personligen inte att det borde spela någon roll om man är överviktig eller inte. Nyfiken bara :)

Jag är själv överviktig och nyss börjat utredning.

• Anonym (.)
    julii skrev 2014-05-23 23:21:34 följande:
    Jag undrar VAD det är som gör att man har svårare att bli gravid som överviktig?
    Är mannens spermier bra och kvinnan har äl, så tycker jag personligen inte att det borde spela någon roll om man är överviktig eller inte. Nyfiken bara :)
    Jag är själv överviktig och nyss börjat utredning.
    Efter vad jag förstår så påverkar övervikten en hel del hormoner i kroppen. Detta leder bland annat till förändrad livmoderslemhinna. Tex handlar det om minskad insulinkänslighet (förstadie till åldersdiabetes), men även frisättning av hormoner som GnRH, sexualhormonbindande hormon, SHBG och ökade nivåer av manliga könshormon och luteiniseringshormon, LH påverkas. Insulinresistensen kan tex göra att hypotalamus i hjärnan reagerar mindre på leptin, som är ett hormon som behövs för fertilitet.
    Sammanfattningsvis är det mycket komplext och inte helt känt varför det ger minskad fertilitet med övervikt, men som sagt påverkas en mängd hormoner, och även en liten viktminskning kan vara tillräcklig för att en graviditet skall fungera.

• Limaliie

Fast det som kan hända vid övervikt är väl att ägglossningen försvinner men om TS har ägglossning borde det inte bero på vikten.

ÄN  DOCK, bör du gå ner i vikt ts för både din skull och eventuellt bebis skull om du blir gravid. IVF antar jag att du inte får göra pga din vikt så det borde ju sporra dig.

Vi försökte i två år, inga fel på oss hittades och vi gjorde ivf och är nu i v 30. Så det går....men somsagt, försök gå ner i vikt för vidare hjälp och för din egen skull.

• Anonym (.)
    Limaliie skrev 2014-05-24 00:25:53 följande:
    Fast det som kan hända vid övervikt är väl att ägglossningen försvinner men om TS har ägglossning borde det inte bero på vikten.

ÄN  DOCK, bör du gå ner i vikt ts för både din skull och eventuellt bebis skull om du blir gravid. IVF antar jag att du inte får göra pga din vikt så det borde ju sporra dig.

Vi försökte i två år, inga fel på oss hittades och vi gjorde ivf och är nu i v 30. Så det går....men somsagt, försök gå ner i vikt för vidare hjälp och för din egen skull.
    Inte bara det. Även livmoderslemhinnan påverkas.
  • Limaliie
    Anonym (.) skrev 2014-05-24 00:35:41 följande:
    Inte bara det. Även livmoderslemhinnan påverkas.
    Ok, det hade jag ingen aning om eller hört talas om. Det enda mina fertilitetsläkare sa att övervikt kan rubba ägglossningen som i sin tur gör det svårt att bli gravid.
  • Anonym (.)
    Limaliie skrev 2014-05-24 00:37:09 följande:
    Ok, det hade jag ingen aning om eller hört talas om. Det enda mina fertilitetsläkare sa att övervikt kan rubba ägglossningen som i sin tur gör det svårt att bli gravid.
    Jag hittade lite info i läkartidningen, men det verkar egentligen som om det är lite för komplext för att de skall förstå helt hur allt hänger ihop. Det vanligaste är väl rubbad ägglossning, men som sagt, inte ens med normal ägglossning är det säkert att resten fungerar. Livmodern måste ju vilja ta emot ägget också.

Tack så jätte mycket för alla svar. Ja kämpar med vikten dagligen men funderar faktiskt på att göra en gastric bypass. Men ja som sagt. Jag hoppas vi får uppleva ett plus :)

Anonym (fd barnlös) skrev 2014-05-23 23:01:33 följande:

Ja det kan vara det som stoppar. Man vet inte så mycket om varför, men man har sett i studier att det inte bara är graviditet och förlossning som blir besvärligare utan det är även svårare att bli gravid och få behålla graviditeterna. Nyligen kom även en studie som visade att syrebrist under förlossningen är mycket vanligare hos kraftigt överviktiga kvinnor än hos normalviktiga.
    Jag antar att du försökt gå ner i vikt tidigare, men det kanske är dags att ta nya tag med det?
    Jag fick diagnosen oförklarligt barnlös, men efter 2 år, två mf och en bortopererad äggledare fick vi vår belöning smile1.gif
    Lycka till, och ge inte upp!

Fan vad härligt! Grattis :)
Svar på tråden längtan efter barn gör mig snart tokig.