• Anonym (Jag vill bli mamma)

längtan efter barn gör mig snart tokig.

Jag och min man har försökt under två års tid. Hans simmare är bra. Jag har ägglossning och regelbunden mens men inget pluss. Han vill så gärna få barn samma med mig. Vi längtar och drömmer.
    Han är i perfekt form fysiskt och jag är överviktigt cirka 30 kilo. Men när vi var på fertilitets koll så sa dom inget om min vikt.

Kan det vara det som stoppar?

• Svar på tråden längtan efter barn gör mig snart tokig.
  • Limaliie
    Anonym (.) skrev 2014-05-24 00:44:07 följande:
    Jag hittade lite info i läkartidningen, men det verkar egentligen som om det är lite för komplext för att de skall förstå helt hur allt hänger ihop. Det vanligaste är väl rubbad ägglossning, men som sagt, inte ens med normal ägglossning är det säkert att resten fungerar. Livmodern måste ju vilja ta emot ägget också.

Ja det finns nog mycket man inte kan förklara när det kommer till fertilitet. Jag är helt säker på att även om inga "fel" hittades vid utredning är ju något fel hos mest troligt mig. Mannens spermier har man ju sett funkar som de ska även vid befruktning och ivf osv

Däremot är det ju många som inte lyckas på "vanliga" sättet men väl vid ivf, då kan man undra varför.

Mycket man kan fundera över

TS: Lycka till och jag tror det kommer gå bra tillslut! Det är kämpigt men jag lovar, sååå värt det när man väl är gravid!

• Anonym (***)
    Anonym (Jag vill bli mamma) skrev 2014-05-24 01:19:03 följande:
    Tack så jätte mycket för alla svar. Ja kämpar med vikten dagligen men funderar faktiskt på att göra en gastric bypass. Men ja som sagt. Jag hoppas vi får uppleva ett plus :)
    Hur mycket har du gått ner under dessa två år ni har försökt?
  • MiaIa90

Det har med hormoner och allt att göra.
    Man kan ha egen äl och så utan att de kan ta sig. 
    Jag har försökt få barn i tre år nu och de sista året har jag tappat 53kg de har dock inte hjälpt mycket. 
    Men bara att köra på. 
    Varje cykel har man ju bara 20%chans på sig att bli gravid på också. 

Anonym (***) skrev 2014-05-24 08:54:48 följande:
    Hur mycket har du gått ner under dessa två år ni har försökt?
    Ja jag har försökt gått ner sakta 8 kilo. Men vill ju helst gå ner alla 30. Avis på alla som blir gravida på första försöket ;/
    MiaIa90 skrev 2014-05-24 10:01:39 följande:

Det har med hormoner och allt att göra.
    Man kan ha egen äl och så utan att de kan ta sig. 
    Jag har försökt få barn i tre år nu och de sista året har jag tappat 53kg de har dock inte hjälpt mycket. 
    Men bara att köra på. 
    Varje cykel har man ju bara 20%chans på sig att bli gravid på också. 

Jävlar! Hur gick du ner 53 kilo? Gastric eller?
  • Jayt

Är det ingen som har pratar om ivf då? Om ni ändå har försökt i 2 år och ingen har nämnt något om din vikt. Vad har du för bim?

• MiaIa90

Jo jag gjorde en GBP operation i januari förra året. Men efter en sådan operation vill dom man helst ska vänta upp till 1-1,5 år innan man blir gravid.

• Limaliie
    Jayt skrev 2014-05-24 10:50:07 följande:
    Är det ingen som har pratar om ivf då? Om ni ändå har försökt i 2 år och ingen har nämnt något om din vikt. Vad har du för bim?
    Fast med 30 kg övervikt lär hon ligga över gränsen de har för ivf.

• Anonym (Sussi)

Trodde inte vikten påverkade såå mycket när man försöker bli gravid om man är säker på att man har ÄL. Varje dag lär man sig något nytt ;)
    Kan mannens vikt också påverka? Om en man väger 30kg för mycket men kvinnan är normalviktig?

• MiaIa90

Allt kan påverka tyvärr.
    Under övervikt, snus,cigg, sprit, äl man kan ha men inte tillräckligt stark äl, pco-pcos, hormon rubbningar, spermierna kan vara dåliga m m.

• Jayt

Limaliie, fast en del har ju ganska hög bmi-gräns, det vad lite så jag tänkte.

Svar på tråden längtan efter barn gör mig snart tokig.