• Anonym (Litar du på BVC?)

Allt fler barn omhändertas

Sedan 2004 har antalet ökat med 54% och det räcker med att BVC eller dagis bara har en misstanke om att något inte står rätt till eller bara en negativ attityd mot dig mot dig så startas det en utredning av soc där bevisbördan ligger hos föräldrarna att motbevisa ibland bara lösa antaganden. Det har ju framkommit rena skräckexempel på maktmissbruk i olika inlägg även här på FL. Så hur stort förtroende har du för BVC och annan personal inom barnomsorgen? Eller har du kommit i kläm och har egna erfarenheter?

• Svar på tråden Allt fler barn omhändertas
  • Anonym (anonym)

Ökningen är alltså 14% på 9 år och sedan lagen om anmälningsskyldighet har ökats?

• Anonym (flerbarns mamma)

De är synd bara'att de inte lyckas ta had om de barn som verkligen far illa. Jag skulle börja jobba efter mamma ledigheten .hon på soc sa att de var konstigt denna anmälan eftersom man måste få jobba o dom flesta jobbar ju. Jsg har fyra barn o aldrig rört ett hårstrå på mina barn o aldrig varit elka mot dom skulle aldrig falla mig in. Barnen är mitt allt o jag skyddar dom med mitt liv. Jag lever för mina barn. Jag hr barn som är snart färdig utbildad tre årig i teknisk. Aldrig druckit el nåt sånt. Barnen sköter skoman o jag jobbar. Dom har bra betyg o inget konstigt alls. Jag blir ledsen när ja'ser att barnen far illa. Ser ofta de via mitt egna jobb hur en del är drogade o har barnen med sej o kör bil å även är jätte elak o drar o sliter i barnen de är såna som inte borde ha barnen. De borde gå en föräldrar kurs

• Anonym (insatt)
    Anonym (anonym) skrev 2014-06-04 22:09:32 följande:
    Ökningen är alltså 14% på 9 år och sedan lagen om anmälningsskyldighet har ökats?
    "Lagen om anmälningsskyldighet" har inte ändrats sedan 2003 (som är det äldsta årtal som nämna ovan .... frågan är om inte Sveriges befolkning/barn ökat med 14 % under samma tid?
  • Anonym (...)

De ger sig ofta på "svaga" individer, individer som inte kan eller vet sina rättigheter.
    Ofta är de obildade och/eller ensamstående och i arbetarklassen.
    Dessa är oftast lätta offer för soc att köra över, tyvärr.
    Sen är det lätt för andra att säga "Klart soc har rätt, denna människa som inte ens kan stava rätt och som uppenbarligen har problem med att kommunicera på det skriftliga språket kan väl inte vara en bra föräldrar".

Jag hoppas bara att dom kan försöka rikta in sej pä dom som har verkliga problem o inte nån som inte hsr ghort nåt fel mer än att mamma dagarna snart var slut nu

Soc höll med mej så denna gång var de bvc som var ute på hal is. Hon hade inget pä mig o de finns inget på mig. Jag sköter mig o barnen så ja de var en stor miss men nu lämnar ja denna tråd ..

• Anonym (anonym)
    Anonym (insatt) skrev 2014-06-04 22:13:38 följande:
    "Lagen om anmälningsskyldighet" har inte ändrats sedan 2003 (som är det äldsta årtal som nämna ovan .... frågan är om inte Sveriges befolkning/barn ökat med 14 % under samma tid?
    Är det inte fler instanser som blivit anmälningsskyldiga som tex. tandläkare?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (anonym) skrev 2014-06-04 22:24:17 följande:
    Är det inte fler instanser som blivit anmälningsskyldiga som tex. tandläkare?
    Alla som i sin yrkesutövning kommer i kontakt med barn har anmälningsskyldighet enligt lag o så har det "alltid" varit .....
  • Anonym (Jo)
    Anonym (...) skrev 2014-06-04 22:13:45 följande:
    De ger sig ofta på "svaga" individer, individer som inte kan eller vet sina rättigheter. Ofta är de obildade och/eller ensamstående och i arbetarklassen. Dessa är oftast lätta offer för soc att köra över, tyvärr. Sen är det lätt för andra att säga "Klart soc har rätt, denna människa som inte ens kan stava rätt och som uppenbarligen har problem med att kommunicera på det skriftliga språket kan väl inte vara en bra föräldrar".

Att dom " ger sig på svaga individer" kan bero på att allt fler utvecklingsstörda par skaffar barn. Även vid en lindrig utvecklingsstörning så kan barnen lida. Det finns väldigt många vuxna som har en lindrig utvecklingsstörning och som lever ute i samhället utan att det syns att dom har den problematiken. Det finns även många vuxna med autistiska drag, dessa vuxna kan också behöva hjälp i sitt föräldraskap. Stavning och kommunikation är ju bara ytliga tecken men om du har en utvecklingsstörning så är konsekvenstänkandet och tidsuppfattningen saker som är svåra. Då kan barnen gå utan mat väldigt länge, utsättas för stora risker och helt enkelt inte få den omsorg som barnet behöver.
  • Anonym (Jo)

Dessutom är väl 10 felanmälningar bättre än ett mördat barn? Är man en god förälder så tål man en granskning.( även om det kan vara lite jobbigt)

• Anonym (japp)
    Anonym (Jo) skrev 2014-06-05 05:39:23 följande:
    Dessutom är väl 10 felanmälningar bättre än ett mördat barn? Är man en god förälder så tål man en granskning.( även om det kan vara lite jobbigt)

Japp. Men om det är så många barn som utreds bara för säkerhets skull så borde samhället informera de svenska föräldrarna att en orosanmälan inte är hela världen. Och inget man behöver oroa sig för om man vet med sig att man tar hand om sina barn väl. Som det är idag tror alla föräldrar att de ska förlora sina barn på en gång då de får reda på anmälan. Och det är onödigt att utsätta föräldrar för denna psykiska tortyr i onödan. Bättre information helt enkelt. Reklamkampanj på TV kanske?
  • fluu
    Anonym (Jo) skrev 2014-06-05 05:39:23 följande:
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (en)

Jag har en erfarenhet där jag haft insyn i varför barnet blev omhändertaget. Det var för att mamman blev nervös inför sitt kejsarsnitt och tog amfetamin i förebyggande syfte. Sen sprang hon runt på BB och var psykotisk medan barnet var på avgiftning. Pappan avliden.

• Anonym (anonym)

Ny lag på gång anmälningar ska tas mer på allvar och fler ska utredas eftersom det visat sig att bara 50% av anmälningarna leder till utredning förhoppningsvis ska färre barn slippa avlida eller vanvårdas framöver.

• Anonym (varit där)

Litar inte på mitt gamla BVC då just detta hände, helt korkade människor som ibland jobbar där anmälan och ett akut LVU fick jag.
    Anledningen för hon hade gått ner lite i vikt med samband av maginfluensa, som hon hade 4ggr på mindre än 2 månader. I anmälan va det oror att hon inte fick nån mat. tog 2 år att kämpa i mot soc.

Soc tog detta fel, och sen gjorde soc sina egna lögner, när vi höll på så hotade soc mig ex antal gånger och sa till mig att jag aldrig skulle få tillbaka min dotter, vi skickades på utredningshem under sommaren och då va det semester så inget gjordes där, efter semester så kom dom med att ett lvu skulle sättas och att de va bara tvungna att sätta mig nånstans under deras semester.

Hatar soc, kan inte förstå än i dag att ,man kan göra så mot en familj som har det bra, att få min dotter att tro att jag över gav henne, att varje gång jag fick se henne gal skrik hon av gråt för hon inte fick följa med. Hon va 2år när dom tog henne, och soc va ute efter mig från första dagen min dotter föddes, - anledning? jo jag va en ung mamma.

• Anonym (insatt)
    Anonym (varit där) skrev 2014-06-05 19:48:37 följande:
    Litar inte på mitt gamla BVC då just detta hände, helt korkade människor som ibland jobbar där anmälan och ett akut LVU fick jag.
    Anledningen för hon hade gått ner lite i vikt med samband av maginfluensa, som hon hade 4ggr på mindre än 2 månader. I anmälan va det oror att hon inte fick nån mat. tog 2 år att kämpa i mot soc.

Soc tog detta fel, och sen gjorde soc sina egna lögner, när vi höll på så hotade soc mig ex antal gånger och sa till mig att jag aldrig skulle få tillbaka min dotter, vi skickades på utredningshem under sommaren och då va det semester så inget gjordes där, efter semester så kom dom med att ett lvu skulle sättas och att de va bara tvungna att sätta mig nånstans under deras semester.

Hatar soc, kan inte förstå än i dag att ,man kan göra så mot en familj som har det bra, att få min dotter att tro att jag över gav henne, att varje gång jag fick se henne gal skrik hon av gråt för hon inte fick följa med. Hon va 2år när dom tog henne, och soc va ute efter mig från första dagen min dotter föddes, - anledning? jo jag va en ung mamma.
    Vad hände då du överklagade beslutet om omedelbart omhändertagande resp då du anmälde handläggningen till socialtjänstens tillsynsmyndigheter? Vad sa domstolen då ärendet prövades?
  • Anonym (varit där)
    Anonym (insatt) skrev 2014-06-09 22:08:14 följande:
    Vad hände då du överklagade beslutet om omedelbart omhändertagande resp då du anmälde handläggningen till socialtjänstens tillsynsmyndigheter? Vad sa domstolen då ärendet prövades?
    jag överklagade inte då jag inte kunde bevisa att dom hade fel, jag va ju själv mot en hel myndighet, så jag gick med på allt dom ville bara för att få se henne. fast de hotade mig massor.. fast när jag väntade min son hade jag en jobbig garviditet och orkade inte kämpa länge, det fick bära eller brista. jag sa till dom att de kunde dra åt helvete och att jag inte tänkte länge göra det dom ville.

Min pappa skickade en anmälan både mot barn och ungdom och ekonomiskt bistånd, min pappa hade räknat ut att ekonomiskt bistånd hade samarbetat med barn och ungdom. de hade undan hållit pengar som jag var berättigad till, vilket ledde att barn och ungdom blandade sig från början. efter att socialstyrelsen fick detta, så lades allt ner. jag fick ha min dotter utan övervakning och har inte hört eller sett soc nu på 4år.

Det man verkligen blir sur över är varför just jag? varför kan de inte bara be om ursäkt för att de gjorde fel..

Svar på tråden Allt fler barn omhändertas