Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

Allt fler barn omhändertas

Blanda inte in förskola o bvc i ökningen av omhändertaganden. Det är sällan/ALDRIG 15-17-åringar är föremål för anmälningar därifrån!!

Socialstyrelsens statistik:

2003 placerades 330 pojkar och 342 flickar i ålder 0-3 år för vård enl SOL/LVU. Motsvarande siffror i åldersgruppen 15-17 var 709 pojkar och 851 flickor.

2012 placerades 413 pojkar o 365 flickor i åldersgruppen 0-3 år och 3259 pojkar och 1023 flickor i åldersgruppen 15-17 år!!

• Anonym (insatt)
    Anonym (flerbarns mamma) skrev 2014-06-04 21:04:02 följande:
     Fan ta henne hon kunde inte ens be om ursäkt sen..
    Fast man kan inte kräva att någon som arbetar med barn skall be om ursäkt för att de blir oroliga! Och blir de oroliga är det lag på att de MÅSTE anmäla. DET är det stora problemet i Sverige idag att de som arbetar med barn inte fullgör sin lagliga skyldighet ....
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Litar du på BVC?) skrev 2014-05-20 04:42:41 följande:
    Sedan 2004 har antalet ökat med 54% och det räcker med att BVC eller dagis bara har en misstanke om att något inte står rätt till eller bara en negativ attityd mot dig mot dig så startas det en utredning av soc där bevisbördan ligger hos föräldrarna att motbevisa ibland bara lösa antaganden. Det har ju framkommit rena skräckexempel på maktmissbruk i olika inlägg även här på FL. Så hur stort förtroende har du för BVC och annan personal inom barnomsorgen? Eller har du kommit i kläm och har egna erfarenheter?
    TS: Vad har du för källa till att det är fler anmälningar från dagis och bvc som orsakat den ökande mängden omhändertaganden för vår enl SOL/LVU??
  • Anonym (insatt)
    Anonym (anonym) skrev 2014-06-04 22:09:32 följande:
    Ökningen är alltså 14% på 9 år och sedan lagen om anmälningsskyldighet har ökats?
    "Lagen om anmälningsskyldighet" har inte ändrats sedan 2003 (som är det äldsta årtal som nämna ovan .... frågan är om inte Sveriges befolkning/barn ökat med 14 % under samma tid?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (anonym) skrev 2014-06-04 22:24:17 följande:
    Är det inte fler instanser som blivit anmälningsskyldiga som tex. tandläkare?
    Alla som i sin yrkesutövning kommer i kontakt med barn har anmälningsskyldighet enligt lag o så har det "alltid" varit .....
  • Anonym (insatt)
    Anonym (varit där) skrev 2014-06-05 19:48:37 följande:
    Litar inte på mitt gamla BVC då just detta hände, helt korkade människor som ibland jobbar där anmälan och ett akut LVU fick jag.
    Anledningen för hon hade gått ner lite i vikt med samband av maginfluensa, som hon hade 4ggr på mindre än 2 månader. I anmälan va det oror att hon inte fick nån mat. tog 2 år att kämpa i mot soc.

Soc tog detta fel, och sen gjorde soc sina egna lögner, när vi höll på så hotade soc mig ex antal gånger och sa till mig att jag aldrig skulle få tillbaka min dotter, vi skickades på utredningshem under sommaren och då va det semester så inget gjordes där, efter semester så kom dom med att ett lvu skulle sättas och att de va bara tvungna att sätta mig nånstans under deras semester.

Hatar soc, kan inte förstå än i dag att ,man kan göra så mot en familj som har det bra, att få min dotter att tro att jag över gav henne, att varje gång jag fick se henne gal skrik hon av gråt för hon inte fick följa med. Hon va 2år när dom tog henne, och soc va ute efter mig från första dagen min dotter föddes, - anledning? jo jag va en ung mamma.
    Vad hände då du överklagade beslutet om omedelbart omhändertagande resp då du anmälde handläggningen till socialtjänstens tillsynsmyndigheter? Vad sa domstolen då ärendet prövades?
Svar på tråden Allt fler barn omhändertas