• Anonym (Litar du på BVC?)

Allt fler barn omhändertas

Sedan 2004 har antalet ökat med 54% och det räcker med att BVC eller dagis bara har en misstanke om att något inte står rätt till eller bara en negativ attityd mot dig mot dig så startas det en utredning av soc där bevisbördan ligger hos föräldrarna att motbevisa ibland bara lösa antaganden. Det har ju framkommit rena skräckexempel på maktmissbruk i olika inlägg även här på FL. Så hur stort förtroende har du för BVC och annan personal inom barnomsorgen? Eller har du kommit i kläm och har egna erfarenheter?

• Svar på tråden Allt fler barn omhändertas
  • Anonym (Finländare)

Nu svarar jag här i alla fall då jag tror att våra system (Sveriges och Finlands då) fungerar rätt lika.

Jag hamnade en gång i diskussion med en bekant som jobbar på barnskyddet och hon sa att barn som blivit omhändertagna följs upp under en lång tid. Skulle det till och med ha varit så länge som till 25? Jag undrade varför, eftersom uppföljningen var ganska långt över gränsen då man blir myndig. Då sa hon att ett barn som blir omhändertaget utsätts för ett stort trauma, såpass att mentala utvecklingen blir efter med ca ett år! Och att barnskyddet därför ogärna omhändertar barn om det inte går att lösa på andra sätt.

Sen får man komma ihåg att då man hör om familjer som fått sina barn placerade så hör man föräldrarnas historia. Barnskyddet, BVC, dagvården och andra myndigheter har tystnadsplikt. Med rätta. För ett tag sen hörde vi om bekantas bekanta som fått sina barn placerade. Enligt föräldrarna pga att barnen haft fläckar på kläderna. Sen berättade mammans syster att mamman hade psykiska problem och att pappan inte vågade stå upp mot sin fru.

Jag jobbar med barn och unga. Och blir ibland så frustrerad då jag SER att ett barn far illa och anmälan på anmälan görs och möten hålls och inget händer .

• Anonym (Jo)

Jag håller med föregående talare. Självklart förstår inte föräldrarna varför deras barn omhändertas! OM föräldrarna hade förstår och sett sina brister så hade ju barnen inte behövt ett nytt hem, då hade föräldrarna kunnat ta emot hjälp och förändra sitt beteende. Det ÄR ju bara föräldrarna som inte förstår som skriker högst. Myndigheterna får inte förklara sig för andra än föräldrarna. Jag arbetar med många vuxna med lindrig utvecklingsstörning eller allmän lågbegåvning. Dessa vuxna förstår ju aldrig varför deras barn blir omhändertagna, och dom har inte heller förmågan att förså när myndigheter försöker förklara varför. Istället så försöker dessa vuxna att hitta på egna förklaringar och då blir det kanske " jag rökar därför tog dom mitt barn" när det egentligen handlar om att dom låter sin 7 åring röka. Eller " Jag är ensamstående därför tog dom mitt barn" När det egentligen handlar om att dom haft olika män hemma varje natt och låtit det lilla barnet ligga hemma och sova själv när mamma springer på dejter.

• sextiotalist

Fanns det finns ju fall där barnen felaktigt omhändertagits. senast igår läste jag om en familj där barnen hade omhändertagits, orsaken var att ett barn hade fått förlossningsskador, som man påstod var misshandelskador. Barnen är tillbaka till familjen.
    Om man på BVC inte kan läsa en förlosningsjournal så är det skrämmande.

• Anonym (anonym)

Ökningen beror till stor del på att ensamkommande flyktingar som är minderåriga omhändertas, det är alltså inte bland barn som är små som placeringar har ökat, fortfarande är det väldigt få barn under 2 år som omhändertas pga av miljöskäl.

• Anonym (insatt)

Blanda inte in förskola o bvc i ökningen av omhändertaganden. Det är sällan/ALDRIG 15-17-åringar är föremål för anmälningar därifrån!!

Socialstyrelsens statistik:

2003 placerades 330 pojkar och 342 flickar i ålder 0-3 år för vård enl SOL/LVU. Motsvarande siffror i åldersgruppen 15-17 var 709 pojkar och 851 flickor.

2012 placerades 413 pojkar o 365 flickor i åldersgruppen 0-3 år och 3259 pojkar och 1023 flickor i åldersgruppen 15-17 år!!

• Anonym (flerbarns mamma)

När ja var på g att börja jobba efter mamma ledigheten på mitt sista barn fick bvc för sej att anmäla mig el pappan till barnet till soc pga de trodde barnet kunde komma i kläm om ja börkade jobba o blev alltför trött o kanske kunde bli utbränd igen då ja hade varit de för ca 8 år sen. De var orolig att mitt barn inte skulle få den upömärksamheten so den skulle behöva om ja började jobba. Soc ringde mig o ja talade med dom sen la dom ner de omgående för alla måste man jobna o man kan inte tro att någon kan bli utbränd igen. De sa oxå att de fanns absolut inget att gå pä. Jag gör allt för mina barn har flera stycken. Blev skit förbanad på bvc o bytte den omgående när de var nerlagt. Hon vägarade skicka journalen till mitt nya ställen. Ska kräva en kopia på den nästa gång ja är där.. Jag har aldrig blivet så förbanad o besviken på systemet o på en sån person som den gången. Barnet skulle just fylla ett år. Två dagar före ringde hon från bvc o sa att hon gjort en anmälan. Fan ta henne hon kunde inte ens be om ursäkt sen.. hon hade INGET mer än ja har varit utbränd o skulle börja jobna o jag hade varit sjuk ,sjuk är feber o inget annat. Trodde systemet var bättre än detta men fel personer blir fel behandlade insåg jag. Alla i min omgivning blev chockade . Dom sa vem sjutton kan ha barn om du inte får ha dina.

• Anonym (Anna)

Hellre att man utreder ett barn för mycket än ett barn för lite. Finns ju många historier om barn som t o m mördats, för att ingen grepp in.

• Socialarbetare
    Anonym (flerbarns mamma) skrev 2014-06-04 21:04:02 följande:
    När ja var på g att börja jobba efter mamma ledigheten på mitt sista barn fick bvc för sej att anmäla mig el pappan till barnet till soc pga de trodde barnet kunde komma i kläm om ja börkade jobba o blev alltför trött o kanske kunde bli utbränd igen då ja hade varit de för ca 8 år sen. De var orolig att mitt barn inte skulle få den upömärksamheten so den skulle behöva om ja började jobba. Soc ringde mig o ja talade med dom sen la dom ner de omgående för alla måste man jobna o man kan inte tro att någon kan bli utbränd igen. De sa oxå att de fanns absolut inget att gå pä. Jag gör allt för mina barn har flera stycken. Blev skit förbanad på bvc o bytte den omgående när de var nerlagt. Hon vägarade skicka journalen till mitt nya ställen. Ska kräva en kopia på den nästa gång ja är där.. Jag har aldrig blivet så förbanad o besviken på systemet o på en sån person som den gången. Barnet skulle just fylla ett år. Två dagar före ringde hon från bvc o sa att hon gjort en anmälan. Fan ta henne hon kunde inte ens be om ursäkt sen.. hon hade INGET mer än ja har varit utbränd o skulle börja jobna o jag hade varit sjuk ,sjuk är feber o inget annat. Trodde systemet var bättre än detta men fel personer blir fel behandlade insåg jag. Alla i min omgivning blev chockade . Dom sa vem sjutton kan ha barn om du inte får ha dina.

Tyvärr är detta inlägg ett vanligt exempel på hur myndigheter och socialt utsatta människor tvingas kommunicera. Socialtjänsten måste lägga större resurser på basic stöd och samspel med dessa föräldrar.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (flerbarns mamma) skrev 2014-06-04 21:04:02 följande:
     Fan ta henne hon kunde inte ens be om ursäkt sen..
    Fast man kan inte kräva att någon som arbetar med barn skall be om ursäkt för att de blir oroliga! Och blir de oroliga är det lag på att de MÅSTE anmäla. DET är det stora problemet i Sverige idag att de som arbetar med barn inte fullgör sin lagliga skyldighet ....
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Litar du på BVC?) skrev 2014-05-20 04:42:41 följande:
    Sedan 2004 har antalet ökat med 54% och det räcker med att BVC eller dagis bara har en misstanke om att något inte står rätt till eller bara en negativ attityd mot dig mot dig så startas det en utredning av soc där bevisbördan ligger hos föräldrarna att motbevisa ibland bara lösa antaganden. Det har ju framkommit rena skräckexempel på maktmissbruk i olika inlägg även här på FL. Så hur stort förtroende har du för BVC och annan personal inom barnomsorgen? Eller har du kommit i kläm och har egna erfarenheter?
    TS: Vad har du för källa till att det är fler anmälningar från dagis och bvc som orsakat den ökande mängden omhändertaganden för vår enl SOL/LVU??
Svar på tråden Allt fler barn omhändertas