• Anonym (Jo)

Allt fler barn omhändertas

Jag håller med föregående talare. Självklart förstår inte föräldrarna varför deras barn omhändertas! OM föräldrarna hade förstår och sett sina brister så hade ju barnen inte behövt ett nytt hem, då hade föräldrarna kunnat ta emot hjälp och förändra sitt beteende. Det ÄR ju bara föräldrarna som inte förstår som skriker högst. Myndigheterna får inte förklara sig för andra än föräldrarna. Jag arbetar med många vuxna med lindrig utvecklingsstörning eller allmän lågbegåvning. Dessa vuxna förstår ju aldrig varför deras barn blir omhändertagna, och dom har inte heller förmågan att förså när myndigheter försöker förklara varför. Istället så försöker dessa vuxna att hitta på egna förklaringar och då blir det kanske " jag rökar därför tog dom mitt barn" när det egentligen handlar om att dom låter sin 7 åring röka. Eller " Jag är ensamstående därför tog dom mitt barn" När det egentligen handlar om att dom haft olika män hemma varje natt och låtit det lilla barnet ligga hemma och sova själv när mamma springer på dejter.

• Anonym (Jo)
    Anonym (...) skrev 2014-06-04 22:13:45 följande:
    De ger sig ofta på "svaga" individer, individer som inte kan eller vet sina rättigheter. Ofta är de obildade och/eller ensamstående och i arbetarklassen. Dessa är oftast lätta offer för soc att köra över, tyvärr. Sen är det lätt för andra att säga "Klart soc har rätt, denna människa som inte ens kan stava rätt och som uppenbarligen har problem med att kommunicera på det skriftliga språket kan väl inte vara en bra föräldrar".

Att dom " ger sig på svaga individer" kan bero på att allt fler utvecklingsstörda par skaffar barn. Även vid en lindrig utvecklingsstörning så kan barnen lida. Det finns väldigt många vuxna som har en lindrig utvecklingsstörning och som lever ute i samhället utan att det syns att dom har den problematiken. Det finns även många vuxna med autistiska drag, dessa vuxna kan också behöva hjälp i sitt föräldraskap. Stavning och kommunikation är ju bara ytliga tecken men om du har en utvecklingsstörning så är konsekvenstänkandet och tidsuppfattningen saker som är svåra. Då kan barnen gå utan mat väldigt länge, utsättas för stora risker och helt enkelt inte få den omsorg som barnet behöver.
  • Anonym (Jo)

Dessutom är väl 10 felanmälningar bättre än ett mördat barn? Är man en god förälder så tål man en granskning.( även om det kan vara lite jobbigt)

Svar på tråden Allt fler barn omhändertas