• gullan83

Hur skall ja få min 1½ åring att somna i sin säng igen??

Min son på 1½ år har fram tills för några veckor sovit jättebra i sin egna säng och somnat utan problem. Men så fick han magsjuka och fick sova i min säng och efteråt gick det bra fram och tillbaka men nu senaste veckan har han fått sova hos mig för ja orkar inte höra hans gallskrik från sin säng att han inte vill sova där. Hur skall ja göra för att han skall vilja somna i sin säng igen utan att gallskrika av panik?? för han får sin flaska välling som vanligt i sängen men sen direkt när den är slut så kommer gallskriket. 

• Svar på tråden Hur skall ja få min 1½ åring att somna i sin säng igen??
  • hysteria
    gullan83 skrev 2014-05-12 20:30:43 följande:

Min son på 1½ år har fram tills för några veckor sovit jättebra i sin egna säng och somnat utan problem. Men så fick han magsjuka och fick sova i min säng och efteråt gick det bra fram och tillbaka men nu senaste veckan har han fått sova hos mig för ja orkar inte höra hans gallskrik från sin säng att han inte vill sova där. Hur skall ja göra för att han skall vilja somna i sin säng igen utan att gallskrika av panik?? för han får sin flaska välling som vanligt i sängen men sen direkt när den är slut så kommer gallskriket. 

Varför måste han sova i sin säng? Han visar tydligt att han vill vara nära dig varför neka honom det?
  • Natulcien

1,5-årsåldern är en lite jobbig period för de flesta barn. Den kallas närmandefasen. Ofta behöver de mer närhet då. Låt honom få det han behöver och sova med dig så går det säkert över fortare.

• gullan83

nej ja bara tycker det är konstigt då han innan inte velat sova hos mig, han har visat tydligt att han sover bättre i sin egna säng än nära mig, men helt plötsligt är det tvärtom. så bara undrade. ja nekar inte honom att sova hos mig alls, en har bara en 120 säng och han lägger sig gärna på tvären o vill sparka ur mig ur sängen

• gullan83

samsov med min stora i flera år så har inga problem alls med samsovning. men då förstår ja varför de har vänt helt plötsligt och då får han sova hos mig tills han vill sova igen i egen säng. ja lämnar aldrig honom gråtande en längre stund utan tar upp han och lägger honom hos mig direkt. 

• Natulcien
    gullan83 skrev 2014-05-12 21:53:25 följande:
    nej ja bara tycker det är konstigt då han innan inte velat sova hos mig, han har visat tydligt att han sover bättre i sin egna säng än nära mig, men helt plötsligt är det tvärtom. så bara undrade. ja nekar inte honom att sova hos mig alls, en har bara en 120 säng och han lägger sig gärna på tvären o vill sparka ur mig ur sängen
    Barn är ju föränderliga små individer. Om en sak fungerar en period,så kanske det inte gör det en annan period. Han behöver kanske den här tiden med extra närhet och gos, och sen kanske han vill sova själv igen? Ta det med ro, och se hur det utvecklar sig.
  • Ciliaja

Konstigt att varje gång de startas en sån här tråd så känner många behov av att ifrågasätta varför han måste sova i egen säng, det var väl inte ens TS fråga? Det är sån hysteri om samsovning. Alla vill inte sova med sitt barn varje natt, man kanske sover bättre om man inte har någon som sparkar och låter hela natten.....

• Natulcien
    Ciliaja skrev 2014-05-13 09:28:06 följande:
    Konstigt att varje gång de startas en sån här tråd så känner många behov av att ifrågasätta varför han måste sova i egen säng, det var väl inte ens TS fråga? Det är sån hysteri om samsovning. Alla vill inte sova med sitt barn varje natt, man kanske sover bättre om man inte har någon som sparkar och låter hela natten.....
    Är det hysteri kring samsovning? Det har jag aldrig upplevt. Snarare är det så att var och en måste se vad som passar bäst för det egna barnet och sig själv. Jag samsover inte själv. Det gjorde vi bara de två första månaderna av sonens liv, därefter signalerade han inget behov av det.
    Men här står det ju faktiskt i trådstarten att barnet "skriker i panik" om han lämnas ensam i sin säng, och då är ju valet ganska enkelt, tycker du inte?
    Vad är ditt eget råd till TS..? Du gnäller på vad andra svarar, men har inget eget tips att komma med..?
  • Ciliaja

Svaret är ju alltid samsovning i sånna här trådar, från 20 olika personer. Räcker väl om en har skrivit det, då kan man komma med något annat om man nu ska tipsa.

Nä. Jag har faktiskt inget tips. Men hon har ju fått en hel del tips på samsovning så hon klarar sig nog.

• Natulcien
    Ciliaja skrev 2014-05-13 11:06:35 följande:
    Svaret är ju alltid samsovning i sånna här trådar, från 20 olika personer. Räcker väl om en har skrivit det, då kan man komma med något annat om man nu ska tipsa.

Nä. Jag har faktiskt inget tips. Men hon har ju fått en hel del tips på samsovning så hon klarar sig nog.
    Så du menar att andra som svarar ska "komma med något annat", men själv har du inget tips alls...?

Okej... Obestämd
  • Ciliaja

Nä jag menar bara att ser man att massa redan har skrivit samsovning behöver man kanske inte skriva de igen.

• La Lola
    Ciliaja skrev 2014-05-13 11:55:43 följande:
    Nä jag menar bara att ser man att massa redan har skrivit samsovning behöver man kanske inte skriva de igen.
    Fast det visar ju på att flera tycker likadant o kanske har de då en poäng nånstans.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ciliaja

Ja visserligen.

Det känns bara som att många gånger så låter det som att det är de enda rätta. Att allt annat än samsovning är dåligt för då är barnen otrygga. Jag menar bara att det är inte bäst för alla att samsova :)

Strunt i det nu. Hoppas du hittar ett bra sätt TS. Vad de nu än är :)

• La Lola
    Ciliaja skrev 2014-05-13 12:17:21 följande:
    Ja visserligen.

Det känns bara som att många gånger så låter det som att det är de enda rätta. Att allt annat än samsovning är dåligt för då är barnen otrygga. Jag menar bara att det är inte bäst för alla att samsova :)

Strunt i det nu. Hoppas du hittar ett bra sätt TS. Vad de nu än är :)
    Näe, men när barnet visar tydligt vad det vill då är valet enkelt...eller borde vara.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    Ciliaja skrev 2014-05-13 11:55:43 följande:
    Fast nu var det ju inte så här eftersom vi bara var två som hade svarat öht innan du skrev. Alltså inte "en massa".
  • Ciliaja

Jag skrev också att det är det svaret man får i sånna här trådar. I allmänt.

Men okej. Det var kanske dumt skrivet av mig.

Svar på tråden Hur skall ja få min 1½ åring att somna i sin säng igen??