• sthlmsgirl94

Gå ner - äta ett mål om dagen?

Går man ner om man bara äter ett mål om dagen? t.ex bara middag? Under det senaste halvåret har jag gått upp från 48-52, är 160. Visst inte så mkt men min mage är inte like platt längre. Det började när jag satte in min p-stav, men jag vill inte ta ut den då den funkar riktigt bra. Så går man ner om man äter 1 gång om dag, liten portion?

• Svar på tråden Gå ner - äta ett mål om dagen?
  • Pimpinellan

Jo,men det är en helt vansinnig metod!!  Man måste ha energi för att orka leva,tänka och göra nåt-det går inte med en portion om dagen. Lite och ofta och definitivt frukost är mycket bättre än sällan och mycket. Väger du dessutom 52 till dina 160 behöver du inte gå ner alls,du väger helt normalt. Träna magen istället.

• Aniiee

Nej, äter du en gång om dagen, en "liten" (vad är liten?) portion kommer du inte gå ned i vikt, om du inteä ter extremlite, men då kommer du sluta fungera, så det rekommenderar jag inte. Faktiskt rekommenderar jag tvärtom att du dublar dina måltidstillfällen, men drar ned på hur mycket du äter per gång, så du ändå landar på samma antal kalorier. Att ÄTA håller ämnesomsättningen igång, inte att svälta....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • sthlmsgirl94
    Virriga Vera skrev 2014-05-07 19:40:02 följande:
    Det handlar inte om hur ofta du äter utan om hur många kalorier du äter på en dag och hur många kalorier du gör av med. Hur många kalorier man kan äta är väldigt individuellt.
    Ja, jag får börja skära ner på kalorierna. Men problemet är att jag inte vet nåt om kalorier, hur mycket som finns i vad och sånt
  • Aniiee
    sthlmsgirl94 skrev 2014-05-07 19:44:54 följande:
    Ja, jag får börja skära ner på kalorierna. Men problemet är att jag inte vet nåt om kalorier, hur mycket som finns i vad och sånt
    Det lär du dig under resans gång. Ladda ned lifesum eller myfitnesspal eller nåt till mobilen. Sen, som Pimpinellan sa, du behöver egentligen inte gå ned i vikt, men kanske du vill träna magmusklerna lite....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Pimpinellan

Om du nu absolut vill gå ner vilket jag anser onödigt så räkna inte kalorier utan dra bara ner lite på all mat. Eller tänk logiskt: fetare mat= fler kalorier,sockrad mat jämfört med osockrad= fler kalorier.
  • sthlmsgirl94
    Pimpinellan skrev 2014-05-07 19:47:52 följande:

Om du nu absolut vill gå ner vilket jag anser onödigt så räkna inte kalorier utan dra bara ner lite på all mat. Eller tänk logiskt: fetare mat= fler kalorier,sockrad mat jämfört med osockrad= fler kalorier.
    Det ska jag göra, har kollar på några magövningar på internet så ska börja med det också
  • Ensam hemma
    Som andra skrivit så är det skillnaden mellan hur många kalorier man äter och hur många man förbrukar som avgör vad som händer. Dessutom har vi en individuell basal ämnesomsättning.

Att äta bara 1 mål mat om dagen är inte så lysande, eftersom du kommer att vara hungrig 20 timmar/dygn och det är ju bara onödigt jobbigt.

Om du inte vet någonting om kalorier så kanske du kan börja läsa lite på förpackningarna, och att kunna lite näringslära skadar aldrig. Du förstår ju i alla fall att vikten har någonting med mat att göra.
  • Vickisen

Det här med viktuppgång p.g.a. preventivmedel kan vara lite knepigt. Vår kropp styrs ju uteslutande av hormoner, och hormonerna kan vi reglera till viss del av vad vi stoppar i oss och ev. motion. När man äter hormoner (eller får dem direkt in i blodet som via p-stav) blir det ju lite knepigare att sänka just de hormonerna (östrogen/gestagen varav det sistnämnda finns i p-stav) som tillförs kroppen genom att ändra kosten. För dessa hormonnivåer kommer kanske ändå vara i obalans så att din fettinlagring ökar. En låg östrogenhalt ger ofta den effekten att fett just i buken lagras in, så kanske har dina östrogennivåer minskat p.g.a. gestagenet du intar eller att dessa bara är i en annan balans i din kropp just nu?

Jag har väl inget bra råd att ge, mer än att du bör läsa på lite vad som händer i din kropp nu när du tillför "extra" hormon. Visst kan du börja träna mer och äta mindre av den kost du äter idag, frågan är om det är hållbart för dig i längden? Att äta en gång om dagen är det inte. Det kanske slutar med att din kropp bryter ner mer muskelmassa och i slutändan är magen fortfarande lika putig trots att vikten minskat.

• Beeo3

Kan komma med ett tips som gjorde att jag gick ner. Slutade helt med fika bröd, godis, chips och läsk. Och tränade ca 2-3 ggr i veckan och gick ner totalt 15 kg tog kanske en 8-9 månader totalt sett :)

• Beeo3

Kan tillägga att jag inte hårt kört på varken träning elr "dirten"

Svar på tråden Gå ner - äta ett mål om dagen?