Inlägg från: MårranTre |Visa alla inlägg
  • MårranTre

Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?

Stilla här också... de senaste 2 dagarna har inget alls hänt, inget molande, och bebis har varit väldigt lugn igen. Men i dag är det mer sparkar. Och lite mer molande och orolig mage... men det kan ju pågå länge det här ännu

Börjar kännas väldigt jobbigt nu med foglossningen och ont i fötter och svullna händer. Bebis kunde gärna få komma NU.

Familjen börjar också bli otålig, t.o.m. den kolugna pappan har börjat fråga om det ska hända något snart Jag sa åt barnen att det kan hända när som helst nu, så orkar t.ex. inte ha så mycket besök av deras kompisar (de får åka hem till dem istället).

39+2 i dag alltså... om det blir lika länge att vänta som med syskonen så får jag lida i 10-11 dagar till.

Men det låter ju faktiskt inte som så hemskt länge när man tänker efter!! Men håller tummarna för det blir denna vecka ändå

EQ85: tror att de stoppar fram till 37+0 här också för att lungorna ska hinna bli klara. Min svägerska födde första barnet i vk 36, men tror inte att de försökte stoppa det, de ger kortison för att inte bebis ska få problem med andningen. Men det gick alldeles bra för dem, tösen vägde väl redan 3,3 kg då i vecka 36 så det var tydligen alldeles rätt tid för henne att komma...

• MårranTre

EQ85:

"dom vill helst att man ska gå till 37+0 då barnet räknas som prematurt fram tills dess och lungorna KAN vara omogna."

Ahaa, det är ju säkert helt individuellt förstås! Hade inte tänkt på det.

Låter väldigt jobbigt med blodproppen :(

• MårranTre
    bluegrass skrev 2014-05-14 10:58:44 följande:
    Hej!
    Sagström- vad duktig du är som orkar jobba! Låter positivt med dina symtom'!

EQ85- jobbigt med tromboflebit och blodförtunnande! Hoppas du slipper sprutorna snart!

Luspudel- låter bra med färdknäpp och symtom!

Här är det bra! Bebisen ( som vi inte är helt hundra på vad han heter än; Ivar eller Didrik) mår fint. Är lite gul, så vi får kolla bilirubin ngra efter ggr, men det verkar inte som han behöver sola. Annars funkar allt bra. Han vaknar rel ofta på nätterna, men jag sover ikapp på dagen. Han verkar inte ha magont el dyl än. Jag har sjukt mkt mjölk, han orkar inte äta en bråkdel av det. Hoppas det ställer in sig snart, för det spänner mkt!
    Syskonen är fortfarande bara glada och stolta, de har inte visat ngn svartsjuka eller så än.

Jag är knäppt nog lite avundsjuk på er som inte fött än. Den här förlossningen var så häftig och de där timmarna efteråt är så ljuvliga. Känns som att jag vill föda många barn till, men det kommer nog att ändra sig när Ivar/Didrik blir lite mer krävande!
    Åh ska ta till mig det där sista just nu när det känns som om den här bebisen aldrig tänker komma ut! Har ännu förlossningen att se fram emot alltså Känns ju ändå lite som att vänta på julafton också (fast en julafton som man inte vet vilket datum den kommer) Men snart snart...

Var i mvc i morse. Bebis är inte fixerad, så det var ju lite deprimerande att höra. Men samtidigt betyder det kanske inte så mycket, för det kan hända väldigt sent för omföderskor. Allt annars bra med blodtryck osv. Ingen slempropp, mycket ilande neråt i dag iofs och enstaka förvärkar. Känner hur det liksom gnider mot livmoderhalsen när bebis rör sig... Men det känns som om det inte kommer hända nåt på ett bra tag ändå :( 39+3 i dag... Får väl räkna med 41+ igen...

Här hos oss har de precis infört att alla ska ge bakterieprov nu (för streptokock b), och detta sa bm åt mig i dag! Lite sent... så fick gå till labbet direkt och hoppas på en jourtid, och hade tur, behövde bara vänta en halvtimme så fick de proverna tagna. Får se sen om några dagar då om man har det eller inte. Har inte tagit några prover på det tidigare, men de vill väl förebygga det bättre nu, så alla går och testar sig.

Jahapp... bara att fortsätta vänta då...
  • MårranTre

Tezza: när jag haft den där typens värkar har det bara varit 1-2 dagar kvar tills det är på riktigt!! Hoppas det sätter igång snart!

• MårranTre
    sagström skrev 2014-05-13 22:23:21 följande:
    Slemproppen lossnade igår em/natt och på morgonen idag. Men nu händer inget mer, jobbat som vanligt idag. Nu var det tredje gången på en månad som jag fick förvärkar och andra gången delar av slemproppen åkt ut men det händer inget ändå. Försöker att tänka att den kommer bli sen men det är svårt att inte hoppas. Mannen hade visst glömt säga att han skulle jobba sent idag, fick reda på det imorse, var halvglad då????. Så det var bara att cykla till dagis i regnet vid femtiden, ta med dem till Willys och handla och sen cykla hem och laga mat. Som tur var mötte min snälla mamma oss utanför dörren här hemma. Flickorna var snälla idag som tur var och mina hormoner också. 3 dagar kvar på jobbet, jihoo!

EQ85, har du haft propp innan? Hur mår du i övrigt?
    Tråkigt när tidtabellerna kör ihop sig så där! Blir ju väldigt tungt för dig!

Här hos oss är mannen på kort jobbresa imorgon, men vi har min mamma här nu som back up. Känns väldigt skönt att hon är lite närmare också ifall det börjar hända nåt (hon bor annars 2 timmar härifrån).
  • MårranTre

bluegrass: härliga bilder, vilka fina barn

Tror förresten att min tvåa fixerade sig väldigt sent också, så det behöver inte betyda så mycket att det inte hänt än, nej :)

I dag har jag hängt med min mamma hela dagen. Hälsat på min mormor som är rätt skröplig. Har inte haft särskilt mycket känningar i magen. Lite tryck och stick neråt bara. Inga förvärkar, men sammandragningarna kan var alite molande ibland. Det känns som om INGET kommer att hända den här veckan... Siktar nog in mig på att det är åtminstone en vecka kvar för mig. 40+0 är på söndag.

Men det känns inte så tungt i dag faktiskt. Har lite mer tålamod i dag tydligen...

Helt skönt också att tassa omkring hemma och ha tid att ta det lugnt :)

(Imorgon kommer jag säkert att skrikgråta av otålighet igen )

• MårranTre
    luspudel skrev 2014-05-15 18:09:48 följande:
    Jag får också sådana där stunder av lugn. Gäller att njuta av den känslan för som du säger försvinner den ju rätt fort smile2.gif

Jag har också haft min mamma här idag, vi har varit ute med barnen nästan hela dagen. Skönt och jag mår bra. Har ont nu, trycker neråt i ländryggen (!). Har hela tiden sagt att det blir den 16:e, jag har känt det på mig, har höga förhoppningar inför natten som säkerligen kommer grusas smile5.gif
    Hoppas du har rätt om den 16nde!

Kan ju hända att det är bra med aktiviteter också, vara ute och röra på sig. Jag fastnar lätt vid datorstolen hemma annars... nu får man ju sjukt ont i rumpan av att sitta för länge också pga tyngden...

Det ska tydligen bli värmebölja här om ett par dagar, undrar hur man klarar det :-/
  • MårranTre

Oj nu fick jag veta av bm att jag har den där GBS-bakterien, alltså positivt svar på provet :-O Det betyder tydligen att jag måste åka in så snabbt som möjligt till förlossningen när det sätter igång, för att hinna få antibiotikadropp i en timme... lite tur i oturen, eller otur i turen eller vad man ska kalla det... Det var ju tur att jag hann ta provet i förväg, eftersom jag hade bakterien! Man undrar om den funnits där när de båda äldre barnen föddes också. Tur att det inte hände något med dem ifall jag hade bakterien då också!

Huj...

Nu när jag läste på det lite ser jag att bakterien har mer tid på sig att smitta ifall hinnorna går tidigt (det är ju det man alltid hör om tidig vattenavgång, att det ökar infektionsrisker), och mina hinnor har ju brustit bara minuter innan barnen kommit ut. Så kanske det har varit en bra grej i mitt fall att ungarna utsatts för bakteriefloran där nere en relativt kort tid :-/

Min mamma åkte hem emellan nu, för jag tänker att ifall något sätter igång under helgen så hinner hon komma tillbaka på 2 timmar (de bor 2 timmar härifrån). Men nu inser jag ju att maken nog får köra mig till förlossningen direkt och sedan åka tillbaka till ungarna medan min mamma kör hit, ifall det sätter igång nu när hon inte är här... Men det ordnar sig säkert. Tycker bara det är lite obehagligt att veta att en förlossning på under 4-5 timmar nu är en dålig sak, och kan öka risken för den där bakterien att smitta

• MårranTre
    luspudel skrev 2014-05-16 14:55:21 följande:
    Men fy vad läskigt smile4.gif
    Ja... men det är bra att veta om det och ha koll på det nu!
  • MårranTre
    sagström skrev 2014-05-16 21:11:48 följande:
    Mårran; som du säger, tur i oturen.
    Hur vanligt är det? Nån som vet?
    Är ni fler som fått ta det testet? Man blir ju lite nojjig.

Här är det hur lugnt som helt. Jobbade sista dagen idag, helt slut. Så himla blandade känslor, behöver nog några dagar att smälta att man ska vara hemma så länge nu.
    enligt nätet är det 10-30 % av alla kvinnor som bär på bakterien utan symptom. Men som sagt innebär det inte heller att bakterien faktiskt smittar fast man skulle ha den, utan det finns en liten risk bara. Tror att det stod på wikipedia att alla rutinkollas i Sverige (jag bor ju i Finland, och här i min stad ska man nu tydligen börja med screening för det, men det har man inte gjort förut, och EQ85 svarade att det är vid urinproven det kollas där).

Och tack bluegrass! Det hoppas jag med. Det kommer nog att gå helt bra ändå, bra att veta att man måste åka in lite snabbare bara.
Svar på tråden Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?