Inlägg från: Sunnan |Visa alla inlägg
  • Sunnan

BF Januari 2015

escapee skrev 2014-06-25 12:01:29 följande:

Jag börjar bli lite orolig nu...

Förra veckan hade jag riktigt ont i magen. Var till å med in till gyn akuten då... Men allt såg bra ut då...

Nu den här veckan har jag inte haft ont alls. Illamåendet har minskar väldigt mycket också. Så ja känner inte alls mycket... Kissar inte lika många ggr på nätterna heller. Så de gör mig lite orolig :(

Igår när jag jobbade så hände ngt också... Ja höll på å svimma... Blev svart för ögonen å var tvungen att sätta mig ner för att inte svimma :( hmm vad ska man göra??

Allt såg ju bra ut förra veckan! Ta det lugnt och njut istället. Det är inte alls konstigt att symptomen går lite upp och ner, flera i tråden har beskrivit samma sak.
    Jag har också nästan svimmat, fick tom lägga mig ner på golvet på jobbet! Lite blodtrycksfall bara, inget att oroa sig för.
  • Sunnan

Bra med tips om försäkringar, vi ska precis börja titta på det.

Jag var hos en sjukgymnast idag då jag fått nackspärren från yttre helvetet och knappt kunde ta mig ur sängen imorse utan makens hjälp! Slutade med att jag hyrde en TENS-apparat av henne som jag får ha tills 1 månad efter BF Jag har inte provat TENS innan då jag aldrig haft problem med smärta men har hört mycket positivt så tyckte att det var värt 600:- för att prova. Har någon av er omföderskor provat det i samband med graviditet/förlossning förut?

• Sunnan
    MillaPo skrev 2014-07-10 19:46:47 följande:

Är det nån mer som har hjärtrusningar o att det känns som hjärtat slår jätte hårt? Får så nästan varje kväll...

Får det varje gång jag lägger mig ner (vilket oftast är på kvällen). Jag tolkar det som en effekt av att allt blod från benen belastar hjärtat extra just då. Brukar lugna sig efter en stund, men det är ganska störande eftersom jag hör hjärtat när jag ligger i ett tyst rum och det slår så hårt.
  • Sunnan
    längtan94 skrev 2014-07-14 07:37:35 följande:

så skönt att min anfåddhet har gått över! :) så jäkla jobbigt att flåsa som jag vet inte vad för minsta lilla, nej min bm sa ingenting om nå kub, men jag har ju vart på vul förut och då sa den bm att våran bebis såg ut som ett väldigt friskt barn?! betyder de att hon inte såg några avvikelser? eller va tror ni?då va jag i v 10 tror jag att de va och jäklar vilket party den hade! :)

Man kan inte se så mycket i vecka 10, mest att barnet är normalutvecklat för "åldern" - tillräckligt stort, rör sig och har ett hjärta som slår. Att man blir "friad" KUB är inte heller någon garanti för ett friskt barn, bara att man har låg sannolikhet för vissa kromosomavvikelser. 
    RUL är väl det som är bäst på att upptäcka eventuella fel (missbildningar) men inte heller där finns det ju några garantier. Men de allra flesta barn som föds i Sverige är friska så det är onödigt att gå runt och oroa sig - fast jag vet att det är svårt att låta bli.
  • Sunnan
    längtan94 skrev 2014-07-14 21:33:53 följande:
    ja tack så mycket ! :D jag äter mycket avokado just nu?! nått jag fastnat för, de är ju grönt ?! :D
    Avokado innehåller inte så mycket järn. Rött kött och blodpudding är bäst. Men alla blir inte heller kassa i magen av järntabletter även om det är vanligt. Ta inte ut förlusten i förskott, jag mår inte dåligt alls av dem.
  • Sunnan

Här är det KUB om man vill och sen RUL. För min del blir det betydligt fler pga att jag har diabetes och måste gå på extra ultraljud för att leta missbildningar och dessutom flera tillväxtultraljud senare. 
    Har hittills gjort 2, ett bonus som jag fick första läkarbesöket på spec MVC och sen KUB, RUL på tisdag :)

• Sunnan

Just nu är planen att jobba fram till 19/12 (BF 30/12) men vi får väl se hur det går. Det är ju första barnet så jag vet inte hur det kommer vara. Jag klättrar lite på väggarna om jag är hemma och ska ju vara det så mycket sen ändå! MVC tycker att det är en väldigt ambitiös plan och säger "vi får väl se". Jag har också sett många kollegor bli skuskrivna för högt blodtryck och hotande förtidsbörd. Så just nu försöker jag förlika mig med tanken på att jag kanske inte kan jobba hela vägen fram.

Diabeteskontrollerna börjar dugga tätt igen nu också efter en väldigt lugn sommar. Bara alla läkarbesök, ultraljud, barnmorskebesök, ögonkontroller och föräldrautbildning är ju ett deltidsjobb.

• Sunnan

Är i v 21+6 och känner bebisen mest hela tiden. Visst är det lite lugnare i perioder när hen sover men jag känner både sparkar, slag med armarna och vändningar så jag tycker att det rör sig väldigt mycket nu. Det är jättemysigt! Moderkakan sitter i bakvägg och så länge rörelserna är riktade utåt kan maken lätt känna dem också :)

• Sunnan
    MammaÄrJag skrev 2014-09-01 12:02:39 följande:

Följer tråden varje dag, men skriver sällan dock. Har haft mycket att göra den senaste tiden så graviditeten har jag inte hunnit fundera så mycket på som tidigare gånger. Imorgon ska vi på UL *spännande* tänkte kolla vilka järntabletter ni tar och om dom funkar bra? Jag ska börja med det nu så funderar på om jag bör köpa niferex som bm rekommenderat eller vilja andra jag kan ta. :)

Jag tog Hemofer innan men de är ganska mjäkiga. Min mage klarar dem dock utmärkt och jag behöver dem för att upprätthålla ett normalt blodvärde när jag inte är gravid. Nu när v 25 närmar sig (v 24 idag) har jag gått över på Niferex eftersom behovet ökar. För tidigt att uttala sig om biverkningar ännu.
  • Sunnan
    MammaÄrJag skrev 2014-09-01 12:02:39 följande:

Följer tråden varje dag, men skriver sällan dock. Har haft mycket att göra den senaste tiden så graviditeten har jag inte hunnit fundera så mycket på som tidigare gånger. Imorgon ska vi på UL *spännande* tänkte kolla vilka järntabletter ni tar och om dom funkar bra? Jag ska börja med det nu så funderar på om jag bör köpa niferex som bm rekommenderat eller vilja andra jag kan ta. :)

Jag tog Hemofer innan men de är ganska mjäkiga. Min mage klarar dem dock utmärkt och jag behöver dem för att upprätthålla ett normalt blodvärde när jag inte är gravid. Nu när v 25 närmar sig (v 24 idag) har jag gått över på Niferex eftersom behovet ökar. För tidigt att uttala sig om biverkningar ännu.
Svar på tråden BF Januari 2015