Inlägg från: Sunnan |Visa alla inlägg
  • Sunnan

BF Januari 2015

Bara 3 dagar kvar till BF för mig så det är lite spänt varje kväll när sammandragningarna tilltar. Men jag hoppas, hoppas, hoppas att vi kommer över årsskiftet. Från och med 00.01 1/1 får den väldigt gärna komma ut dock för jag är trött på att vara såhär otymplig.

• Sunnan

Grattis 4lovea­ndlemo­ns!

Här är det BF idag men livmodertappen är helt omogen så ingen spontan förlossning i sikte. Däremot bestämdes det att det blir igångsättning på torsdag - så nu är det bara att ladda!

• Sunnan
    HeiHej skrev 2014-12-30 22:06:40 följande:

Är det någon annan som har sammandragningar VÄLDIGT ofta? jag har minst var 10:e minut och haft det de senaste 3 dagarna, dock ej smärtsamma (förutom några enstaka)
    Men ska man verkligen ha så ofta utan att det händer någonting alls?

Det har jag haft hela december - intensiv styrketräning från livmodern, det är ju perfekt
  • Sunnan

Blev igångsatt igår och är inne på förlossningen men det går väldigt långsamt eftersom det var så omoget. Har fått en tablett varannan timme sen igår kl 15. Lyckades iaf sova drygt 6h sammanlagt inatt. Om någon timme får vi veta om det hänt något.

Lycka till Heihej!

• Sunnan
    Sagolina skrev 2015-01-02 11:09:38 följande:

Med sonen var jag också omogen vid igångsättning, så fick tabletter för att mogna. Jobbiga var att tabletterna gav för täta värkar, 2-3min emellan och skulle vara typ 5min, så måste vänta 3h mellan tabletter, vilket drog ut på tiden. Hände nästan inget första dygnet.

13.30 nästa dag (startade med tabletter 9.30) tog de hål på hinnorna och 3h senare fick jag värkstimulerande dropp. Då började det äntligen hända något, men tog ännu 18h innan sonen föddes...

Hoppas på att det går snabbare för dig och för mig när det är dags igen (bf 20jan). Det är jobbigt när det går långsamt och i alla fall jag blev så trött, då det blev 2dygn med minimalt med sömn...

Jag har tyvärr inte alls problem med för täta värkar. Har förvisso mycket sammandragningar men de gör inte tillräckligt ont för att räknas. 3h med gel nu, ytterligare 3h till utvärdering. Känns bra att ha sovit hyfsat inatt och änsålänge går det även bra att äta så jag håller energin uppe. Uttråkning är nog det värsta för tillfället. Nya BM vill sätta akupunktur för att stimulera värkar - värt ett försök.

Förstår att det var tufft med en så lång förlossning, hoppas att den här går betydligt smidigare för dig!
  • Sunnan

Sitter och väntar på snitt nu. Efter 1.5 dygn har fortfarande ingenting hänt och alla andra möjligheter är uttömda. Är vansinnigt trött men har för ont för att sova. Vill bara få det överstökat nu.

• Sunnan

Kl 06.12 den 3/1 kom vår dotter tillslut ut 40 långa timmar efter igångsättningen började. Det blev snitt som jag rapporterade från förlossningen. Var öppen 0 och hon låg i ansiktsbjudning ovanför bäckeningången så hon blev skuren i pannan av kirurgen. Det var med andra ord helt rätt beslut med snitt, hade aldrig gått på nåt annat sätt tyvärr. Min livmoder var helt slut och behövde jättemycket läkemedel för att dra ihop sig efteråt. Jag mådde jättedåligt av biverkningarna men blev väl omhändertagen.

Nu har vi varit hemma i ett dygn, amningen är fungerande och livet flyter långsamt på.

• Sunnan
    LängtansBlåaBlomma skrev 2015-01-08 16:56:07 följande:

Grattis!! Och duktigt kämpat! Min förlossning tog totalt 18,5 h sen vattnet spontant gick. Ca 17 h med värkar. Det var också jobbigt! Men tänk vad man klarar, helt otroligt! Och vad härligt med den lilla bebisen man får upp på bröstet sen.

Grattis och bra kämpat du med!
  • Sunnan
    Lagotto skrev 2015-01-21 11:33:04 följande:

Nu är vi hemma, eller vi kom hem igår! Bästa natten på länge, hon skriker inte mycket så våran sömn är inte så störd. Däremot på modersavdelningen fanns det en bäbis som skrek hela natten sista dagen så jag var ganska förstörd när jag kom hem, var helt slutkörd. Tagk och lov har maken där hela dagen så jag slapp vara ensam!

Idag testade vi att lägga tösen i barnvagnen och hon sover som en stock, jätte skönt! Ni som ammar, använder ni något speciellt skydd eller kräm?

Instämmer om Medelas Purelan - väldigt effektiv. Jag har även amningsnapp som räddat mig! Håller på att trappa ut den långsamt nu när såren läkt och det går jättebra.
  • Sunnan
    SannaSanna skrev 2015-02-03 10:06:15 följande:

Ni som fått era små. Hur delar ni nätterna? Eller gör ni inte det? Jag har kört allt själv men börjar redan krokna...

Beror lite på hur trött jag är. I början tog min man lilltjejen ett par timmar på kvällen efter amning så att jag kunde gå och lägga mig och sova helt ostört, sen fick han sovmorgon. Nu jobbar han och kan inte ta sovmorgon så jag tar nätterna. Men om jag fått sova väldigt dåligt föregående natt får han ta första sövningen och sen tar jag över från och med att hon vaknar första gången. Iom att jag helammar är det svårt för honom att ta så mycket mer än så.
  • Sunnan

Dottern är en månad idag och sover allt ifrån 2-6h i sträck på natten. Har börjat bli lite svårare att få henne att somna efter amning nu senaste dagarna, får peta in nappen och vagga sängen i ca 30 min. Hon är mao en lätthanterlig bebis. När hon sovit 6h är man ju riktigt utvilad.

• Sunnan
    mariaheterjag skrev 2015-02-04 05:25:48 följande:

Wow underbart! Bara att njuta

Just inatt var hon iofs helt hopplös. Gick och lade mig 22.30 men hon höll på att bröta fram till kl 2, sov kanske max 15-20 min perioder under hela den tiden som även inkluderade en amning/blöjbyte. Sen drog hon upp mig nu igen vid 5. 3h sömn, yeay!
  • Sunnan

Kan bara konstatera att vi har en dotter som är väldigt fäst vid sin pappa. När han är bortrest vägrar hon att sova och blir ledsnare och skrikigare ju längre tiden går. Han har precis varit borta 2.5 dygn. Så fort han kom hem somnade hon lätt och sov 6h, är nu åter sitt vanliga harmoniska jag. Det var samma sak förra gången han var borta (då 3 nätter). Jag nattar och sover bredvid henne, men det räcker att han finns hemma så är hon lugn. Kan ju bara hoppas att det skulle bli samma sak om jag var borta

Svar på tråden BF Januari 2015