Inlägg från: Sunnan |Visa alla inlägg
  • Sunnan

BF Januari 2015

längtan94 skrev 2014-10-16 12:49:10 följande:

Nu lär väll alla haft rul i alla fall, så har ni några stolpar kvar eller är de enbart födseln ni längtar efter nu? :)

För mig är v 32+0 en viktig milstolpe som jag ser fram emot. Då är barnets lungor fullt utvecklade och det är helt lugnt att födas för tidigt. Inte för att jag har några tecken på att barnet tänkte komma tidigt men det känns ändå som en trygg gräns att passera. 

För mig börjar även tillväxtultraljuden inom kort (diabetes), men det är ju inte rutin för normala graviditeter. Men för mig kommer de spela stora roll inför planeringen av förlossningen och dessutom är det ju alltid roligt med ultraljud.
  • Sunnan
    längtan94 skrev 2014-10-16 16:35:45 följande:
    Ja jag tycker också om dom veckorna när något i barnet blir lite mera klart så att säga:) 
    Ursäkta att jag frågar, men dom som har diabetes brukar inte det bli större barn då? kanske därför du ska på tul? :)
    Jag vill också ha flera UL så mysigt att få se bebis <3 älskar de, men jag får stå ut tills hon kommer ut som en riktig liten skrynkel!

Men varför ska du på tul 4loveandlemons? :)
    Och lycka till, till er tulare :D
    Diabetes innebär både risk för stort barn och tillväxthämning, men stort barn är vanligare. Men jo, det är därför alla diabetiker får regelbundna TUL rutinmässigt. 

Annars tycker jag att det är väldigt mysigt nu när man faktiskt kan känna en fot trycka mot magen, peta på den och känna hur den buffar tillbaka. Kontakten är mycket mysigare än att titta på en bild på en skärm även om det är roligt det med.
  • Sunnan

Hedgehog: Förstår att det blir en stor omställning med ev snitt istället. Jag hade blivit väldigt besviken, men nånstans är ju ändå huvudsaken att du och barnet mår bra. Hoppas att du slipper fler blödningar nu!

Escapee: Håller med ovanstående. Jag använder mycket hipsters i bomull nu. De kanske inte är de sexigaste underkläderna världen skådat men det är inte mormorstrosor. 

På tal om tidigare diskussion om saker som är kvar att se fram emot innan själva förlossningen. Jag är förstföderska och har hela föräldrautbildningen kvar att se fram emot. Vi bokade in den sent (för sent enligt rekommendationer har vi fått veta nu) så första träffen blir i november. Förväntar mig inte att lära mig något jag inte hört förut men tycker ändå att det ska bli väldigt trevligt att träffa andra föräldrar och prata om graviditeten och vårt kommande barn Har också en inbokad profylaxkurs att se fram emot. Har ni andra förstisar börjat gå på föräldrautbildningen ännu?

• Sunnan

Då går ni ju också ganska sent, ungefär samtidigt som oss
    Vi ska gå hos en privat MVC nära där vi bor då spec. MVC inte håller föräldrautbildningar. De har uppdelat på tre tillfällen: en om amning, en om förlossning och en om föräldraskap. Känns vettigt att inte köra igenom allt på en gång. 
    Fick precis även mail om att jag kommit in på reservplats på Sensus amningskurs här i Stockholm (finns på betydligt fler ställen i landet), den är gratis och oerhört populär så jag är jätteglad. Men det är 4 tillfällen, 2 timmar varje gång - hur mycket kan det finnas att säga om amning egentligen? Det är iaf mycket bra att ha lite sociala aktiviteter när man är sjukskriven, så man har nåt att se fram emot varje vecka.

• Sunnan

Jag har också jättemycket besvär av foglossning och går med myrsteg. Men jag är helt sjukskriven fram till BF nu. När jag kan ta det lugnt och göra saker i min takt är det mycket bättre, men jag har fått acceptera en extremt låg funktionsnivå. Går på vattengympa 3 ggr/vecka och det har hjälpt väldigt mycket också! Jätteskönt att hoppa i vattnet och helt plötsligt kunna röra sig nästan helt fritt (förutom att knäna slår i magen då). 

• Sunnan
    Isola88 skrev 2014-10-29 10:12:06 följande:

de jobbiga är att vi bor en trappa upp utan hiss, så måste gå varje dag och sen ska sonen roas också, känner mig så hemsk när jag måste ligga på soffan och låta honom leka själv, vilket blir oftare nu, men jag tar mig typ inte upp från golvet om jag sätter mig, och han vill ju att allt ska gå i 110% och förstår inte varför mamma ska va så seg och tråkig hela tiden. Är glad att han har sina 15 timmar på dagis i alla fall och får aktiveras. Har ju tyvärr en sambo som jobbar borta så är helt själv att ska ta hand honom honom, nu kommer han äntligen hem om 10 dagar men bara för en vecka, sen blir vi ensamma till 22 December blääääää!

Men jösses vad han är borta mycket! Jobbar han på båt? Jag klagar på att min man reser mycket och är borta 1-2 nätter/vecka..
  • Sunnan
    escapee skrev 2014-10-29 11:34:51 följande:

Någon mer som börjar få ont i knät ?! Har gått upp kanske 15kg... Var normal i vikten innan graviditeten å hade ett bra BMI... Funderar på om dessa 15 kg ändå kan ge mig problem med knäna??

Du har ju gått upp mycket i vikt på väldigt kort tid och det är klart att det blir ansträngande för kroppen som inte hinner kompensera och anpassa sig. Den ökade belastningen kan såklart ge ledsmärtor precis som många får ryggbesvär av den ökade tyngden från magen. Men det är ju inte så att dina knän går sönder. Försök avlasta och vila knäna. Om det blir värre kan en sjukgymnast säkert hjälpa dig.
  • Sunnan
    Inkaaa skrev 2014-10-29 17:09:16 följande:

Är i 27 + 5 nu. Känns ofta som att jag inte får nog med luft, flåsig, yr osv. Ofta får jag lägga mig ner för att vila. Är jag döende? :D

Nej det är bara lungorna som är upptryckta till öronen Jag har samma problem. Fast om du är väldigt andfådd i vila ska du såklart kolla upp det.
  • Sunnan
    Isola88 skrev 2014-10-29 20:44:51 följande:

Ah nej han jobbar som kock, vi är på gång att flytta till en annan stad (60 mil från där vi bor nu) och han fick jobb men vi är inte 100% klara med boende där, så då har det blivit att han kommit överens med sin chef om att jobba 3 veckor och va ledig 1, men nu när de närmar sig jul så jobbar han mer för att vi ska kunna spara lite, då han ska va föräldraledig till mars sen :) Så känns ju extra jobbigt då de blir så länge mellan att vi ses, och sen är jag ju lite rädd för att FL ska starta tidigare när han inte är hemma.
    Aha! Då är det åtminstone något övergående även om det såklart är asjobbigt just nu. Vet ni hur snart ni kan flytta så ni slipper vara ifrån varandra?
Svar på tråden BF Januari 2015