Inlägg från: bejb |Visa alla inlägg
  • bejb

BF Januari 2015

Blää för illamående! Denna vecka har varit jobbig.. nästa vecka jobbar gubben kvällskifte så då blir det riktigt tunga dagar. Men jag tror vi gör som sist och åker på "minisemester" till mina föräldrar några dagar så har jag lite hjälp med min lilla vilding :)
    Bara det inte vore för illamåendet mår jag bra,värsta tröttheten har börjat gå om.. och jag försöker verkligen njuta av den växande magen denna gången,för några fler barn blir det inte här inte :)
    Är idag i v 10+0 och om 2 veckor ska vi äntligen få åka på första UL

• bejb

Nu i vecka 11 har illamåendet eskalerat så nu har jag börjat kräkas och få riktigt obehaglig halsbränna däremellan. Undrar NÄR??OM?!! Det ska lätta något alls denna gång :( jag blir ju såå trött och orkeslös. Och det är så svårt att få tillagat nån mat över huvudtaget :/. Fasar inför denna vecka då sambon jobbar kväll

• bejb

Mitt illamående kom i v 6 och har hållit på sen dess. Har spytt några gånger. Har däremellan kunnat ha nån/några dar då jag mått bättre,men jag vågar inte hoppas o tro att det gått om redan. Halsbränna har jag dock större problem med just nu :/ ska ringa läkare idag o fråga efter medicin. Är nu i v 12

• bejb
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-06-24 17:44:26 följande:

Jag beklagar, Väntande. Vilken sorg :( kram

Malin81: jag hoppas det där med lite fostervatten ordnar sig och att det inte är nån fara.

Nån här som inte gör kub utan väntar på rul? Jag ska dit i augusti, 42 dagar kvar...

vi gör ingen kub, på fredag åker vi på första ultraljudet,och hoppas att allt ser bra ut och vi får se en sprattlig liten typ :)
  • bejb

Har idag varit på första ultraljudet! Var lite nervös innan som man brukar vara. Tycker jag läst om så mycket missfall och tråkigheter senaste tiden så jag har inte velat ta ut nån glädje i förskott innan vi varit på ul. Men allt såg bra ut! Känns så häftigt att få se den lill* för första gången! Hade helt glömt bort hur spännande det var. I aug-sept ska vi på nästa och då borde det ju synas lite bättre allting. Hen låg bara och sov under undersökningen idag men nästa gång är det nog säkert mer aktivitet :) :)

• bejb

Är nu i vecka 12+5 och har i nästan två veckors tid inte spytt haft halsbränna eller känt av illamående överhuvudtaget. Hade ju börjat tro och hoppas att det var förbi. Men imorse efter frukosten fick jag lägga mig på soffan och vila en timme och genast jag steg upp fick jag springa rakt till toan och spy! :/
    Fick en ny medicin mot halsbrännan då för snart två veckor sen och de har ju också tagit bort illamåendet då jag inte känt obehag av magsyran som kommer upp lika lätt.. men så blev det såhär idag.. suck! hoppas det bara är något tillfälligt!
    Hur är det för er andra,har ni också så ni kan må toppen nån vecka för att sen ligga där på golvet och spy igen?

Annars hände något häftigt ikväll.. låg på soffan och kan nästan svära på att jag kände bebisen sprattla till! Då jag vänta dottern kände jag först i vecka 17 tror jag.. kan man känna redan i 13e veckan?

• bejb

jag känner mig också som en tunna! har nog större mage nu än förra ggn i samma vecka :)

• bejb
    längtan94 skrev 2014-07-09 10:45:14 följande:

undrar om någon känt sin lilla röra på sig ännu? igår låg jag i soffan och bara tog de lugnt och helt plötsligt kändes de som att min mage sögs in?! (ja väntar mitt första ) hur fränt som helst!någon som kände någon rörelse eller har vart med om samma "sug" i magen och vet om de var en liten rörelse ?! :D

jag tror att jag har känt redan några gånger,går in i vecka 15 på fredag så det borde ju vara helt möjligt. förra gången började jag känna i vecka 17 tror ja..
  • bejb
    längtan94 skrev 2014-07-09 12:08:49 följande:

Jag går också in i vecka 15 på fredag! :) är du också beräknad 6 januari ? , jo men det är ju första gången jag är med om en graviditet så jag vet ju inte alls hur det känns när en bebis rör sig där inne, så tänkte om det där "suget" var någonting annat eller om det faktiskt var min lilla som jag kände :D

Nej jag har bf 8.1
  • bejb

Jag har också haft mycket huvudvärk senaste tiden. Men jag brukar alltid få det på sommaren då det är ljust och varmt och nu som gravid verkar jag få huvudvärk ännu lättare. Om det inte hjälper med att vila i ett svalt mörkt rum tar jag en panodil zapp då brukar den ge med sig.

Angående inköp och vad man ska skaffa så tänker jag vänta ett tag ännu. Vi kommer ta reda på kön denna gång och blir det en flicka igen har vi ju det mesta från förr. Blir det en pojke köper jag väl lite nytt. Men allt annat har vi ju från förr.. vagn,bilstol,kläder,textilier,skötbord o.s.v. Här i Finland har ju också alla nyblivna mammor rätt till moderskapsförpackningen och där får man ju egentligen det mesta man behöver åt en liten www.kela.fi/web/sv/mammaladan

• bejb
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-13 12:17:31 följande:
    Gick in och tittade och det är ju jättebra som hjälp när man ska planera. Vilken lyx ni har i Finland att få allt det där, se nu till att skaffa många barn för det är väl det som är en del av syftet? ;) Kan inte jag som svensk beställa en sån? :)
    Lådan har alla nyblivna mammor fått genom flera generationer och tanken är väl att varje nyfött barn ska ha rätt till lika bra start i livet. Så oavsett status och pengar så får finska nyblivna mammor en sån låda. Men det kräver att man varit bosatt i Finland en viss tid. Så tyvärr ;) Kanske ni har något motsvarande i Sverige?
  • bejb

Vi gjorde inte heller kub, bara vanligt UL och allt såg bra ut där inne. Jag är 28 och risken är ju inte stor att de är ngt fel. Dessutom blir det jobbigt sen om man får höra att det är stor risk för avvikelser o dyl. Då ska man kunna leva med beslutet sen också. Man får bara hoppas att man välsignas med ännu ett friskt barn.

LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-14 00:23:48 följande:

Jag har inte gjort kub, är under 35 år vilket är en ålder från vilket kub rekommenderas åtminstone här där jag bor. Har inte din barnmorska berättat om kub och vad som gäller för unga hos er?

• bejb

Konstigt. Nu då det ÄNTLIGEN verkar som man sluppit illamåendet och medicinen mot halsbrännan börjat arbeta blir man lite orolig då man inte känner alla symptomen mera.. Men det är väl bara oxh njuta så länge de varar! Har tid till bm om 3 v och har inte varit nu sen på inskrivningen..men jag mår ju bra så det e väl bara som sagt att njuta sålänge man inte behöver plågas av några gravidkrämpor :) hur är det med er andra i v 16,hur känner ni er?

• bejb

Det har jag också börjat med.. Kan sova nån timme och råkar jag vakna har jag jättesvårt att somna om. Och då dottern vilar middag dagtid somnar jag alltid på samma gång ????

Sagolina skrev 2014-07-18 18:47:40 följande:

Jag är bara i v14, men illamåendet sitter kvar och jag kan inte sova på nätterna... vaknar efter 1-3h sömn, ligger vaken till 4/5tiden och hinner sen sova en stund innan sambons väckarklocka väcker mig... Går omkring i någon slags halvdvala hela tiden. Var lika då jag väntade sonen, höll i sig till någon gång runt v22. Hoppas det släpper lite tidigare denna gång, då jag gifter mig i v20 och helst skulle vara någorlunda pigg!

• bejb

I v 18+5 och tycker inte jag inte känt några tydliga rörelser än? Normalt? Minns inte riktigt när jag börja känna sparkar sist ???? ser fram emot rul nästa onsdag,hoppas allt är som de ska

• bejb
    Gevaliacoffee skrev 2014-09-05 08:15:32 följande:
    Har haft halsbränna hela graviditeten.. jobbigt! Provat tabletter men ack nej dom vill magen inte ha. Fick tips om mandlar!! Så det tuggar jag och funkar rätt bra. :)
    Jag hade hela förra graviditeten och nu igen riktigt besvärlig halsbränna dag och natt från dag ett till förlossningsdagen. Jag provade en massa olika receptfria och receptbelagda sist samt en massa husmorstips,men inget funka riktigt.. Nu har jag fått en medicin som heter Ranixal och den dämpar/lindrar besvären lite. Tar en morgon och en kväll,blir det riktigt besvärligt däremellan tuggar jag rennie.
    Att ha höjt i huvudändan är också att föredra.
  • bejb
    mariaheterjag skrev 2014-09-12 18:03:02 följande:

Jag var hos barnmorskan igår men hon tog inget sf-mått? Sa bara att livmodern gick upp till naveln nu. Vi tog heller inga prover. Gjorde ni andra det? Kanske var för att jag sa att jag mådde bra. Hjärtslagen var i alla fall 140.

Däremot började vi prata lite om förlossningen då jag känner mig lite orolig. Jag ska få gå till en läkare och kolla så att mina bristningar jag fick med första barnet verkligen är helt läkta och inte riskerar att spricka upp igen. Jag tror iofs det men kan vara skönt med en försäkran. Sen började vi även prata om bedövning som man kan få under slutskedet av förlossningen, typ när man ska krysta och ska lägga upp en plan för det sedan. Kändes bra att börja fundera lite redan nu!

Jag har fått samma känsla då jag varit senaste gången att de inte kolla så noga.. urinprov t.ex. har jag inte tagit sen inskrivningen i v 8 och är ju nu i v 24. De har inte heller kollat vikten,blodtryck,hb och sist kolla de inte hjärtljud heller eftersom vi skulle på ultraljud samma dag.
    Då jag väntade första barnet var jag ju ofta på kontroll men nu andra gången verkar det inte vara lika viktigt.. :/
  • bejb

Har inte varit inne här på evigheter.. har det kommit någon bebis än?
    Går in i vecka 38 på fredag och nu får hon nog komma när hon vill tycker jag! :)

Svar på tråden BF Januari 2015