Inlägg från: Twiberg |Visa alla inlägg
  • Twiberg

BF Januari 2015

skomakarfrun skrev 2014-07-12 00:29:15 följande:
    Vi har nästan allt redan sedan innan då detta är grav 2. Men ny vagn ska köpas och lite andra småsaker. Jag tänker vänta till efter RUL :)
    Vad ska ni köpa för vagn? :)
  • Twiberg
    skomakarfrun skrev 2014-07-12 10:49:03 följande:
    En Emmaljunga superviking smile1.gif känns som den ultimata vagnen för oss.

Till första barnet hade vi en Emmaljunga med fyra fasta hjul men den kändes så klumpig för vi gick tydligen mer i affärer än vad vi trott ;)

Sen har vi hundar så vill ändå ha stora hjul (inga små bugaboo camelion hjul alltså).

Sen är jag sugen på en ergonomisk sittdel.

Så den vagnen känns perfekt för oss :)

Vad ska ni andra köpa för vagn?
    Det är jättesvårt! Jag är sugen på en kronan! Men jag vet ju inte så mycket om dom egentligen :P
  • Twiberg
    semlan24 skrev 2014-07-12 18:32:03 följande:

Nån mer som lider av huvudvärk? Vill inte ta alvedon för ofta men jag blir galen snart.. :P får huvudvärk varje dag. Husmorstips??

Jag fick ofta huvudvärk i början, men nu har den gått över nästan helt! Jag drack oändligt mycket cola innan jag fick veta att jag var gravid. Kaffe också och nu har jag slutat med båda så jag tror att det var till stor del därför!

Drick mycket vatten!

Har du ont i ryggen eller så? Jag får från kärlekshandtagen ner i rumpan... Och jag står upp och jobbar nio timmar om dagen! Känns lagom värdelöst
  • Twiberg
    c86 skrev 2014-07-19 16:56:03 följande:

Man blir nästan lite rädd för att man mår så bra.. Har gjort hela tiden och är 12+0 idag! Enda som varit sjukt jobbigt är förstoppning! Förvänta sig en massa saker men de är de enda som är annorlunda och jobbigt :p men de börjar bli lite bättre... Ska på kub nu på torsdag! Är ändå lite orolig att något hänt! Men man kan inte göra något åt de ändå .. Mer än vad man redan gör med kost och så ! Håll tummarna för oss!

Jag har också mått bra hela tiden, förstoppningen var det absolut värsta! Är 14+3 idag.

Lycka till med kub, det kommer säkert gå superbra! :)
  • Twiberg
    Lolanthe skrev 2014-08-01 20:07:36 följande:

Grattis till alla fina Rul ! Nu längtar jag till vårt i september! :D

Måste fråga er andra. Hur mkt känner/lever ni er in i graviditeten? Jag har blivit helg hopplös. Jag har bebisar på hjärnan!! ;) Drömmer om bebisar, pratar bara om bebisar, barn, namn, nappar, amning, sovrutiner osv osv... om jag försöker tänka på nått annat typ träning tänker jag automatiskt gravidträning, är bara intresserad av bebisar och graviditet. Min sambo försöker så gott han kan att hänga med men det kan inte vara så kul alltid ;) . Till råga på allt känner jag ingen som är gravid nu så jag kan liksom aldrig "prata av mig" heller... Hur är det för er andra?

Haha, det är samma här! Allt jag tänker på är den lilla, mycket som ska planeras så det är nog vanligt så :) min sambo är inte så insatt, han vet ju vad som händer men jag råkar nog ta det mesta ansvaret själv! Har en kompis som är gravid och ska föda snart men det är inte så mycket vi pratar om ändå.
  • Twiberg
    Lolanthe skrev 2014-08-03 21:32:04 följande:
    Vad kul med en gravid kompis, måste vara guld värt att ha någon att ventilera med :D ja så är det för oss med, jag tar mest ansvar och sambon "hänger på" haha! Fast det är nog tur, annars hade vi aldrig fått något gjort ;)
    Haha, det blir samma här! Mycket prat, men man ska ju få allt gjort också!
  • Twiberg
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-09 11:09:40 följande:

Sagolina: jag håller med. Kan därför fråga om fler ofta vaknar av att man är så kissnödig att det gör ont? Jag kan liksom ha kissat innan läggdags, ändå vaknar jag under natten och är akut kissnödig, och sen ändå på morgonen ocks, det känns som att jag druckit flera liter.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
    Jag kan helt seriöst kissa två gånger per natt! Även innan jag går och lägger mig... Då känns det verkligen som att man ska spricka! Gör ont som fan! Går direkt och kissar när jag vaknar också ???? jag svettas som ett djur nu förtiden också :)
  • Twiberg
    mariaheterjag skrev 2014-08-10 17:24:12 följande:

Någon som känt av sparkar än? Jag kände fyra tydliga "buffar" från strax under naveln för några dagar sedan. Det var häftigt. Är 100% säker på att det var sparkar. Men sen dess har jag inte känt något lika tydligt.

Jag känner mycket grejer som jag är ganska säker på är bebis! Känner som rörelser och sug i magen! Sen om jag buffar på ena sidan av magen så får jag en mjuk spark på andra sidan :) är i vecka 18 nu så det kanske inte är så tydliga små rörelser ännu, hoppas på att känna mer snart!
  • Twiberg
    Malin81a skrev 2014-08-13 22:22:49 följande:

Undran!! Nu kräker jag med lite blod i. Både i förrgår och idag. Ska jag vara orolig? ?

Förmodligen för att du spyr väldigt ofta! Du kan ju prata med din bm ändå för att se om hon har något annat att säga men förmodligen är det bara irriterat av magsyra och kräkningar :)
  • Twiberg

Jag har RUL imorgon!!! Är orolig även fast jag fick se våran lilla bebis i onsdags förra veckan då vi var tvungna att kolla för att jag haft så fruktansvärt ont i magen! Det är otroligt skönt att se att allt gått så bra för er andra, så jag hoppas det blir samma för min del! :)

• Twiberg
    Modesty1972 skrev 2014-08-19 13:41:27 följande:

Jag var på RUL i torsdags och hade oturen att hon som gjorde det - var den sämsta jag varit med om... Hon sa inget, verkade inte hitta det hon sökte, mumlade för sig själv att det var svår hittat... Efter ca 30 min säger hon att hon måste hämta en kollega då hon har så svårt att kolla hjärtat. I det här läget börjar jag tro att något är fel. Hennes kollega kommer in och är helt fantastisk- hon får in bra bilder på hjärtat , förklarar vad hon kollar efter och att allt på hjärtat ser jättebra ut smile1.gif . Två min senare går hon ut och den "urdåliga" fortsätter. När totalt 50 min har gått är hon klar och förklarar att all information skickas till MVC och att detta är förmodligen är det sista ultraljudsbesöket... Om inget speciellt händer ... Då frågar jag: - men hur såg allt ut? Hennes svar: Normalt. Då undrar jag över längden - hon svarar att genomsnittet denna vecka är 18 cm. jag slutade fråga då jag kände att det var svårt att få någon slags information av henne... Varken jag eller min var glada efter detta besök - vi kände oss osäkra om hon visste vad hon höll på med... Nu har vi bokat en ny tid på Mama Mia och hoppas att vi blir omhändertagna bättre smile1.gif Så RUL nr 2 blir den 28/8 smile1.gif

Vad fult gjort! Vart var ni då? Fy vad dåligt bemötande... Det är ju trots allt oro som gör att man gör ett rutinultraljud, man vill ju såklart veta om bebisen mår bra!

Jag har mitt på sös idag och när jag var där och gjorde kub förut så var hon helt underbar. Så när vi bokade en ny tid så bad vi om henne igen!
  • Twiberg

Från förlossningar till något helt annat!

Gårdagens lyckorus kom när jag såg (vad jag antar) två händer pressa ut magen!!!! Nu när jag kikar så ser jag regelbundna små rörelser från utsidan och jag är helt såld! Skulle kunna ligga hela dagarna och titta på vår dotters små rörelser :'D

• Twiberg
    Modesty1972 skrev 2014-08-23 09:30:45 följande:
    I vilken vecka är du i? Jag är i vecka 21 och än så länge känner jag endast den lilla inom mig.
    Jag är i vecka 20. Jag såg det av en slump när jag låg i badet, sen vet jag ju efter rul att hon ligger med huvudet väldigt långt ner så det kan ju vara därför det syns! :)
  • Twiberg
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-24 17:26:42 följande:

Har ni tänkt nåt på när ni ska gå på föräldraledighet? Jag vill definitivt vara ledig minst 3 veckor innan förlossningen, helst mer. Men kommer få ta av föräldradagar i förväg och det känns mindre kul.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
    Jag har blivit sjukskriven deltid på grund av bäckenuppluckring (hur det nu stavas). Om fem veckor ska jag tillbaka och se hur det har blivit. Men jag jobbar som frisör och kan garantera att det har gjort mitt jobb mycket svårare att vara gravid, så förhoppningsvis blir jag sjukskriven i god tid. Får väl söka grav.penning såfort man får möjlighet till det.

Tycker dock att situationen har blivit svår med min chef som inte tycker om alls att jag redan sjukskrivits... Vad jobbar du med?
  • Twiberg
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-25 06:55:42 följande:
    Jag jobbar på ett kontor så inget fysiskt. Jag kan välja att stå eller sitta, rör mig mest mellan byggnader. Är väl mest tröttheten som jag förmodligen behöver vila upp mig ifrån, om jag inte börjar få ont.
    Ja men kolla vad du har för möjligheter att ta ut graviditetspenning. Det kan man väl iallafall få från en månad innan barnet är beräknat! :) då behöver du inte ta ut några mammadagar i förtid!

Men gravpenningen är tydligen svår att få, konstigt nog.
  • Twiberg
    Martina8 skrev 2014-08-25 19:20:46 följande:

Hur är det med rörelser??
    Känner ni dem? Väl? Ofta?

Jag vet att det är så olika, att bebisar är olika aktiva osv..
    Jag känner inte vår lille allt för mycket, bara liiite lite lätt till och från, vecka 21 nu!
    Väntar ju mitt fjärde barn och har denna gång moderkakan helt i framkant så troligtvis därför som inte liten gör så mycket väsen av sig..
    På fredag ska vi på utökat UL (pga tråkigheter i en tidigare graviditet) spännande men oroligt måste jag säga. Jag hoppas att lillen mår bra och att jag kan känna mig något lugnare med rörelserna efter det ultraljudet.

På fredag ska jag fråga om de ser vad det är för kön på lillen.. redan på KUBen i v 11+5 gissade de på pojke. På UL vecka 19 sa de 99.9% pojke så troligen är det en liten pojk Skrattande Har tre prinsessor sen innan så det känns spännande med en pojk även om det absolut inte spelar någon roll för mig. Efter att varit med om tråkigheter så finns det absolut inte den minsta önskan om ett speciellt kön längre, bara att bebis mår fint Hjärta
    Har ni fått veta kön? Hur säkert tar ni det svaret? 
    Med mellantjejen sa de pojk på UL i vecka 39.. Stålmannendressen förblev oanvänd Flört

Jag känner varje dag, lyckades tillslut få min sambo att känna han också :)

Tyckte barnmorskan sa att livmodern såg ut att ligga lite både fram och bak, kan det stämma?

Hon sa att det var en tjej, men det har vi bara berättar för familj och nära vänner! Sa också att det förmodligen ändå är bäst att köpa neutrala grejer tills bebis är född! :)
  • Twiberg
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-25 17:12:51 följande:
    Förmodligen inga alls. Jag har flextid, möjlighet att röra på mig och inte stressigare än andra.
    Man kan alltid ansöka om det ändå, prata med din barnmorska. Skicka in din ansökan när du fyllt i ditt moderskapspapper och sen kanske då får avslag eller så får du ett enkelt ja :)
  • Twiberg
    escapee skrev 2014-09-02 23:37:49 följande:

Hur ofta har ni varit hos barnmorskan??

Jag hade tid i juni å nästa e inte förrän 22 september... Känns som de e lite långt. Eller. ?? Ska ringa imorgon iaf, har en hel del sammandragningar, samt att det kliar satan på magen å fått massa prickar där med... + att de känns som att de e ngt som "läcker " till å från. Om ja exempelvis ska sätta mig upp från liggande ställning så kan de bli lite blött i trosorna.... Ngn mer som varit med om de??

Jag ska dit tredje gången nu på fredag. Är i v 22 idag.

Magen kliar, har också prickar och ibland känner jag av flytningarna också...

Har någon känt av brösten? Ibland läcker dom och om jag är kall så känns det typ som att dom ska trilla av, fruktansvärt ont gör det!
  • Twiberg
    JosefinGranqvist89 skrev 2014-09-09 19:21:54 följande:

Detta är min profilbild, bara så ni tar rätt person smile5.gifphpmHPzU585117.jpg

Lägger också en förfrågan nu då :)
  • Twiberg

Hej! Jag följde och skrev i den här tråden i början av min graviditet. Min dotter var beräknad 15 januari men hon kom med akut kejsarsnitt den 13 november. Om ni vill läsa om hur det gått för oss sedan hon kom så kan ni gå in på www.nouw.com/lilypads

Svar på tråden BF Januari 2015