Inlägg från: LängtansBlåaBlomma |Visa alla inlägg
  • LängtansBlåaBlomma

BF Januari 2015

Lagotto skrev 2014-12-28 11:01:43 följande:

Akita: jag har skrivit i en baby bok sedan juli. Och det är ett jätteroligt minne! Perfekt till att minnas tillbaka själv också :)

Jag bloggar och det är roligt att gå tillbaka och dubbelkolla saker som man glömt.

Sen när bebisen kommer har jag tänkt skriva en dagbok i jagform åt bebisen, inspirerad av en kompis som gör samma sak.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • LängtansBlåaBlomma
    4loveandlemons skrev 2014-12-30 09:24:23 följande:

Hej alla! Jag ligger här på bb och myser med en liten dotter som valde att titta ut igår kväll, en vecka före bf. Livet är underbart!

Grattis!!
  • LängtansBlåaBlomma
    mariaheterjag skrev 2014-12-30 18:26:38 följande:

Nä det verkar inte som det eftersom att jag ändå mår "bra". Vi var på Danderyd igår och då kollade de verkligen allt som går med mig och bebisen och sen tog de beslutet att jag fick åka hem. Ska komma tillbaks på fredag för likadan kontroll igen. Om jag blir sämre på någotvis ska de sätta igång mig men de vill helst att det ska starta av sig själv. Funderar på att försöka få igångsättning på fredag hursomhelst, läst att man på vissa ställen gör de vid havandeskapsförgiftning efter vecka 36 oavsett vilken grav just för att det ändå finns en risk även om de säger att den är inte är så stor.

Hur upptäckte de din havandeskapsförgiftning?
  • LängtansBlåaBlomma
    mariaheterjag skrev 2014-12-30 21:55:33 följande:

Högt blodtryck som jag haft ett tag nu och sen hade jag fått äggvita i urinen. Det är de som bm kollar på den där stickan när man tar urinprov.

Min har bara tagit urinprov en gång, vid inskrivningen.
  • LängtansBlåaBlomma
    HeiHej skrev 2014-12-30 22:06:40 följande:

Är det någon annan som har sammandragningar VÄLDIGT ofta? jag har minst var 10:e minut och haft det de senaste 3 dagarna, dock ej smärtsamma (förutom några enstaka)

Men ska man verkligen ha så ofta utan att det händer någonting alls?

Tyvärr inte.

Jag tror att latensfasen kan vara ganska lång.
  • LängtansBlåaBlomma
    mariaheterjag skrev 2014-12-30 23:03:32 följande:

Jaha ok. Min gör det nästan varje gång. Kanske pga blodtrycket? Men det låter lite lite att bara ta det vid inskrivningen tycker jag...

Mitt blodtryck är bra så hon är nog inte orolig.

men jag känner att jag skulle kunna be om det nästa besök för säkerhets skull.
  • LängtansBlåaBlomma

Apropå föräldrapenning: Vi räknar lite mer exakt nu. Är 88 lägstanivådagar lite att ha kvar efter föräldraledigheten? Man får ju spara max 96 dagar efter barnet fyllt 4 så mer än så är kanske ändå onödigt att spara på sig?

• LängtansBlåaBlomma

Kan lägga till att när jag läser gamla trådar på fl verkar många spara flera hundra dagar för att tex kunna ta långledigt en gång per år, förlänga semester, vara hemma på skollov osv. men det är ju inte relevant för oss som får barn nu och bara kan ha kvar 96 dagar....

• LängtansBlåaBlomma

Tack för er input. Jag ska nog försöka blanda lite med lägstanivå så jag har kvar några sgi.

• LängtansBlåaBlomma

Vi firade i stan hos vänner, väldigt stillsamt med intressanta samtal. Har en fin gravidklänning som jag har haft på julafton och till julbord och fick hänga med ikväll också. Idag bf!

• LängtansBlåaBlomma

Bf idag men ingen känning. Inte ens en liten sammandragning. Känner lite tryck nedåt ibland men det brukar jag när jag är på språng.

Årets första bebis blev det inte. Har en känsla för 5/1 eller 9/1...

• LängtansBlåaBlomma
    HeiHej skrev 2015-01-01 16:10:20 följande:

Här har vattnet gått klockan 09.30 i morse, inte ännu mycket öppen, in för mer undersökningar kl 23.00 ikväll och om inget händer innan imorgon så sätts det igång ordentligt imorgon på morgonen..

Wow :) Kom det mycket?

Har du värkar?
  • LängtansBlåaBlomma
    4loveandlemons skrev 2015-01-02 22:10:56 följande:

Jag trodde också att jag skulle sakna henne i magen men det gör jag inte alls. Det är hundra gånger bättre att ha henne i famnen!

Bra att du säger så, för jag har också dom tankarna, att jag kommer sakna sällskapet med magen.
  • LängtansBlåaBlomma
    HeiHej skrev 2015-01-04 08:42:25 följande:

Efter en förlossning på 46h så kom hon äntligen ut 3.1 kl 07.20. Täta sammandragningar i 12h (längsta pausen var 20sek) så lustgasen blev min bästa vän,även om den inte hjälpte mycket. Epiduralen fick jag en timme innan hon kom, men den satt fel så föga hjälpte den också.

Hursomhelst så överlevde jag, och flickan var det aldrig någon nöd på, så nu kan vi börja njuta av resten av våra liv :)

Grattis!!!
  • LängtansBlåaBlomma

Hos mvc idag. Vi har fått tid för ultraljud på torsdag om inte förlossningen startat, för att kolla att barnet mår bra (41+0). Igångsättning 15/1 (42+0) om förlossningen mot förmodan inte skulle börjat tills dess. Känns bra med en plan.

• LängtansBlåaBlomma
    Sunnan skrev 2015-01-07 13:34:28 följande:

Kl 06.12 den 3/1 kom vår dotter tillslut ut 40 långa timmar efter igångsättningen började. Det blev snitt som jag rapporterade från förlossningen. Var öppen 0 och hon låg i ansiktsbjudning ovanför bäckeningången så hon blev skuren i pannan av kirurgen. Det var med andra ord helt rätt beslut med snitt, hade aldrig gått på nåt annat sätt tyvärr. Min livmoder var helt slut och behövde jättemycket läkemedel för att dra ihop sig efteråt. Jag mådde jättedåligt av biverkningarna men blev väl omhändertagen.

Nu har vi varit hemma i ett dygn, amningen är fungerande och livet flyter långsamt på.

Grattis!! Och duktigt kämpat! Min förlossning tog totalt 18,5 h sen vattnet spontant gick. Ca 17 h med värkar. Det var också jobbigt! Men tänk vad man klarar, helt otroligt! Och vad härligt med den lilla bebisen man får upp på bröstet sen.
  • LängtansBlåaBlomma
    mariaheterjag skrev 2015-01-09 08:47:15 följande:

I söndags natt föddes vår lillkille! Sjukt jobbig förlossning, mkt värre än med första barnet pga att det gick så fort. Hann inte med någon bedövning alls som jag planerat. Men nu är det över och vi har fått lillebror till oss

Vi har varit inlagda några dagar pga mitt blodtryck inte vill gå ner och sen var bebisen ganska liten så de har haft lite koll på hans blodsocker. Men igår fick vi äntligen åka hem, så skönt!

Grattis! Vad är "liten", Hur stor var han?
  • LängtansBlåaBlomma
    mariaheterjag skrev 2015-01-10 16:33:23 följande:

Grattis till dig också

Han var 46 cm lång och vägde 2,6 kg. Så inte extremt liten men lite för trött för att orka amma så mkt som han behöver så vi måste väcka var 3etimme dygnet runt och ge ersättning som tillägg.

Hur stor var er lilla eller lille?

3935 gram och 51 cm. Normalvärde om än lite större än snittet.
  • LängtansBlåaBlomma
    MiNILo15 skrev 2015-01-10 18:10:49 följande:

Ingen bebis här ännu men jag har ju 10 dagar kvar till BF ;)

Nån som har erfarenhet av BB Stockholm?

Jag födde där :) Supernöjd!
Svar på tråden BF Januari 2015