• Iarwain

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-19 16:29:40 följande:
    Du tror inte att det finns ett uns sanning i detta? Med tanke på alla de källor jag radat upp tidigare i tråden om det forskningsfusk som ständigt pågår med b.l.a undanhållande av information av allvarliga biverkningar/dödsfall, m.m, m.m?
    Vad pratar du om nu, byter du ämne från frågan om poliovaccinet?
  • Iarwain

För att förklara;

Det finns ingen i denna tråd som är odelat positiv til vaccin, mig veterligen.
    Varje vaccin måste utvärderas på egna meriter.

Att säga att alla vacciner är dåliga för att det förekommer fusk och oärlighet i utredandet av vissa är lika dumt som att säga att alla vacciner är bra för att Wakefield fejkade en studie.

• Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-19 17:27:38 följande:
    Dessa "vissa vacciner" är de som dagligen ges till barn.
    Nej, det är inte generellt för de vacciner som dagligen ges till barn.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-19 22:06:30 följande:
    Kan du utveckla det?
    Du har fel, nog så?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-20 07:17:11 följande:
    Kan du istället berätta vilka vacciner som ges till barn dagligen, som detta inte gäller? Och så några exempel på studier på det.
    Svårt att bevis ett inte.
    Du får nog visa att det gäller istället.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-20 08:59:34 följande:
    Kan du inte bara säga att du inte kan svara på det?
    Nej, du har fått något om bakfoten om det ligger på mig att bevisa ett inte.
    "Det som läggs fram utan bevis, kan förkastas utan bevis".
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-20 09:32:29 följande:

Kortfattat uttryckt så säger ju Läkemedelsboken att studierna som stödjer flera av de äldre vaccinerna är så dåligt utförda att de inte når upp till kriterierna för modern evidensbaserad medicin, framförallt för att de inte var randomiserade och saknade kontrollgrupper. 
    I SBU-rapporten som Läkemedelsboken refererar till så ser man att detta gäller vaccinerna mot stelkramp, difteri och polio. (D.v.s. sprutor som ges till barn dagligen)
    www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Vaccination_2009/Vacciner%20till%20barn%20_sammanfattning.pdf

Nu blandar du äpplen och päron igen samt lägger olika bevisnivå på effekt och biverkan.
    Studierna var inte dåligt utförda, det är det ingen som påstår. Det som hända på 60-talet var att man höjde ribban ett snäpp, beroende på sådana som du.

Vad är det du vill ha sagt?
    Nu ändrar du igen på det vi diskuterar.
    Du pratade om poliovaccin, sedan gick du över till generellt "de vacciner som ges till barn". Nu har du igen minskat dit "scope".
    Men vad vill du att jag ska ta med mig från SBUs sammanfattning?
    Att:

"Nyttan med vaccinerna vida överstiger riskerna för biverkningar.
    Vaccinerna har i det närmaste eliminerat sjuklighet och dödlighet av många tidigare vanliga sjukdomar hos både barn och vuxna."

Eller är det något annat du vill ha sagt?

• Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-20 19:26:06 följande:
    Jag upplever det förresten inte alls som att jag byter ämne. Däremot upplever jag det som att du tycker att vissa saker är obekvämt och att du då börjar skylla på att jag inte håller mig till ämnet och diverse annat. 
    Men, vad är det du vill ha sagt då?
    Pratar vi om poliovaccin, stelkrampsvaccin, difterivaccin eller vaccinationer till barn generellt?
    Det började med en länk du hittat angående poliovaccin, sedan svävade du ut.
    Vad är problemet med poliovaccinet?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-03 17:16:37 följande:
    Skulle jag länka till en blogg härinne så skulle jag bli kölhalad. Varför ska jag gå in på denna tveksamma sida? 
    Skillnaden är att det där är en länksamling till peer-review artiklar. Det är inte vad du länkat till.
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-20 21:06:12 följande:
    Jag provar återigen:

Så studierna var alltså bra utförda? Och att lita på? Eller vad är det du vill ha sagt? 
    Studierna var bra utförda, enligt den tidens krav. Nu vet vi mer och skulle göra studierna på annat sätt.
    Vi kommer däremot inte göra om studierna då det vore bortkastade resurser och spel med människors liv. Korrelationen är så stor så för att göra om måste det komma studier som visar på att man gjort en felbedömning.
    Ingen sådan studie finns.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-08 13:26:02 följande:
    Stödet i forskningen för flera av vaccinerna som ingår i det svenska barnvaccinationsprogrammet är för svagt för att vara acceptabelt.

Det är min poäng. 

Så länge något enbart är till vacciners fördel så kan man uppenbarligen hänvisa till både icke evidensbaserad medicin och till "så har man alltid gjort".

Det är märkligt..
    Men det går ju tvärt emot vad som står i det du länkar till. De kommer till diametralt motsatt slutsats.
    Däremot har du citerat ett litet stycke ur en stor sammanfattning för att det ska passa ditt syfte.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"