• Iarwain

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-12 22:02:17 följande:
    När det gäller rökares hb så tycker jag att det är kroppens kompensationsmekanismer som är det intressanta, därför tog jag upp det exemplet.

Antibiotika är bland de viktigaste läkemedlen vi har. När det används rätt. Men det används fortfarande alldeles för lättvindigt och många verkar tycka att det är en rättighet att få antibiotika för minsta lilla öroninflammation.
    Jag förstår inte riktigt vad detta har med vaccin att göra.

Kroppen kan inte kompensera bort dödsfallen från mässlingen.
    Antibiotika och vaccin används på helt olika sätt...
  • Iarwain

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med dessa tre länkar.
    Det är dumt med jäv, jag håller med.

• Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-17 20:48:58 följande:
    Om jag länkar till något som är negativt gällande vaccinfrågan, utan att samtidigt skriva något vidare om det, så förstår du inte "vad jag vill ha sagt"? Du kan alltså inte koppla ihop artiklarna med något alls som är skrivet tidigare i tråden?
    Men dessa artiklar är inte negativa till vaccin.
    De är negativa till jäv i samband med statliga subventioneringar.

Jag håller helt med, men det finns något som dessa tre artiklar alla missar...
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-18 11:24:03 följande:

Funderar på en sak.
    Flera härinne har länkat till tveksamma sidor som är positiva till vacciner och sedan hänvisat till att sålänge det finns källhänvisningar så är det helt ok. 

Hur kommer det sig då att jag, eller andra som ifrågasätter vacciner härinne inte kan länka till en viss svensk sida som är negativ till vacciner (ni vet vilken jag pratar om) där det också finns tillförlitliga källhänvisningar, utan att bli fullständigt kölhalad?

Kan du ge exempel.
    Betänk, bara för att det finns källhänvisning betyder det inte att källan är bra.

Men personligen ser jag ingen vinst i att angripa dåliga pro-vaccinationslänkar. Det får du göra.

Däremot så tror jag inte att jag har länkat något som inte grundar sig på fakta.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-22 13:46:02 följande:
    violentmetaphors.com/, vaccin.me/

Av de källor som presenteras på respektive sida får du själv avgöra vilka som är tillförlitliga eller ej.
    Visa mig forskningen.
    Dessa länkar intresserar mig inte. Som jag skrev tidigare, det finns anledningar till att han ger ut en bok istället för publicerar en metastudie.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-22 21:29:35 följande:
    Vilken forskning menar du nu? Den som de hänvisar till i länkarna jag gav exempel på (varav den första alltså var länkad av "provaccinare" här) eller den forskning som boken i trådstarten grundar sig på?
    Varför lånar du inte boken på biblioteket och kollar om de enligt dig har använt trovärdiga källor? Det blir lite mycket att sitta här och rada upp hundratals källor som folk ändå inte bryr sig om att kolla upp.

Förmodligen skulle en metaanalys med negativa slutsatser angående vacciner, bli nedtystad omedelbart om ens publicerad?
    Du förstår inte hur forskning fungerar. Den blir inte tystad under någon längre tid.
    Visa länk till forskningen inte något populärvetenskaplig skrift.

Jag vill inte slösa min tid på en bok med tveksamma källor, jag läser hellre källorna direkt.

Kan du länka till riktig forskning, även ej publicerad (peer-review), så ska jag kanske börja ta dig på allvar.
    Eller så kan jag visa vad i artiklarna som visar varför de inte är publicerade.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-23 16:30:42 följande:
    När artikeln är färdigskriven tar företaget kontakt med en eller flera kända och respekterade forskare inom området, som företagen betecknar som Kols (key opinion leaders). Man ber om synpunkter på artikeln och erbjuder vederbörande att ensam eller med medarbetare stå som författare till den. Spökskrivaren anges inte. Meriter och ekonomiska fördelar underlättar avsteg från den akademiska integriteten.
    och återigen hur miskrediterar detta vaccination?

Oavsett vem som skriver artikeln ska de "angripas" på vetenskaplig basis inte för det är en specifik person som skrivit den.

Sedan håller jag med dig även i detta; Det är inte bra med "spökskrivna" artiklar.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-23 21:27:53 följande:
    "Inte bra" med spökskrivna artiklar? 

Dessa artiklar är, och fortsätter vara underlag för mängder med utbildning och beslut inom sjukvården och samhällsreglerande myndigheter. Smittskyddsinstitutet, läkemedelsverket, SBU, socialstyrelsen, etc. De som helt enkel "styr" över vår hälsa, och som det någonstans är meningen att vi ska kunna lita på.

Och så blir de själva grundlurade, gång på gång. Uppenbarligen.

Så att säga att spökskrivna vetenskapliga artiklar (med andra ord vinklade till fördel för läkemedelsföretagen) "inte är bra", är en enorm underdrift.
    Så länge de inte finns fel i artiklarna så ser jag inte problemet.
    Vad menar du skulle vara fel i att en "spökskriven" men korrekt artikel används som underlag?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-23 21:37:57 följande:
    Hur detta misskrediterar vaccinationer, kanske du/ni kan dra någon liten parallell till trots allt?

Eller tror ni på allvar att detta med fejkade artiklar endast gäller något enstaka läkemedel, någon enstaka gång, som du, jag eller människor runtomkring oss aldrig påverkas av ändå? I så fall är ni fruktansvärt naiva. Och då är jag hellre som bl.a. DrB så fint kallar det när det blir obekvämt, en "konspirationsteoretiker".
    Nu skriver du "fejkade artiklar".

På vilket sätt berättar de länkar du hade i ditt tidigare inlägg på "spökskriva" artiklar innebär "fejkade" artiklar?

Vad menar du med fejk?
    Otydlig avsändare eller fejkade resultat?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-23 21:45:19 följande:
    Så att mörka allvarliga biverkningar av ett läkemedel som ska ut på marknaden, och vinkla forskningsresultatet åt det positiva hållet, är alltså inte ett problem?
    Så vitt jag kunde se var det ingen av de artiklar du länkade som tog upp denna typ av fusk. (en rubrik nämnde det men det fanns inget i brödtexten, vilket är en annan typ av fusk)
    Om jag nu missade det, kan du visa vilken?
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"