• Iarwain

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

sextiotalist skrev 2015-02-27 08:38:02 följande:
    Det har du givetvis rätt i, men jag tvivlar på att det är lätt att komma åt dessa avhandlingar och studier
    Jag använder mig ofta av scholar.google.com för att hitta intressanta studier.

Sedan tar jag mig antingen genom universitets- eller företags-proxy för att få tillgång.
    Är man inskriven på någon av sveriges större universitet har man tillgång till de flesta stora publikationerna.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-02-27 07:23:50 följande:

Läkemedelsboken 2014 påpekar att det saknas hållbart stöd för att vacciner som används än idag fungerar.

"Enligt principerna för evidensbaserad medicin räknas i allmänhet endast väl genomförda, randomiserade, kontrollerade prövningar ha högt evidensvärde, och sådana saknas för dessa vacciner.

Att det finns övertygande dokumentation av sjukdomsförekomst före och efter införandet av allmän vaccination hjälper inte eftersom sådana analyser räknas som kohortstudier med historiska kontroller, vilket är en studietyp som har lågt evidensvärde.

En systematisk litteraturutvärdering av t ex poliovaccin skulle alltså ge låg evidensgrad för vaccinets skyddseffekt, samtidigt
    som det vore oetiskt att kräva nya moderna studier.

Att idag genomföra en randomiserad, kontrollerad prövning av poliovaccin skulle t ex innebära att man först undanhåller stora barngrupper från vaccination och sedan utsätter dem för poliosmitta, för att kunna jämföra vaccinerade och ovaccinerade.?

/ Sida 199 i Läkemedelsboken 2014

Ladda ner som PDF (1524 sidor)

Det är därför man skriver att läkekonsten skall följa vetenskap och beprövad erfarenhet.

Detta faller under beprövad erfarenhet.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-02-27 21:43:34 följande:
    Definiera gärna beprövad erfarenhet?
    Svårt att definiera då detta inte är ett absolut begrepp.

Jag ser på det så här:
    Vi har provat något utfallet blev positivt, däremot vet vi inte till 100% att det är kausalitet istället för korrelation.
    En otroligt stor mängd människors liv förändrades, "don't rock the boat".

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt citat egentligen. Det är lite plockat ur sitt sammanhang. Om du läser hela texten förklarar den varför beprövad erfarenhet är viktigt.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-18 20:49:14 följande:
    "En systematisk litteraturutvärdering av t ex poliovaccin skulle alltså ge låg evidensgrad för vaccinets skyddseffekt, samtidigt
    som det vore oetiskt att kräva nya moderna studier.

Att idag genomföra en randomiserad, kontrollerad prövning av poliovaccin skulle t ex innebära att man först undanhåller stora barngrupper från vaccination och sedan utsätter dem för poliosmitta, för att kunna jämföra vaccinerade och ovaccinerade..."

Då kan man undra....

Hur oetiskt är det då inte att fortsätta vaccinera, med alla de risker och biverkningar som finns beskrivna, när det inte ens finns vetenskapligt bevis för att vaccinerna har effekt??
    Det finns inte många risker eller biverkningar beskrivna av poliovaccinet.
    Kan du ge mig en enda studie om detta?

Vad vi vet är att polio är i det närmaste utrotat där vaccinering är utbrett. Om det är korrelation eller kausalitet kan vi inte vara 100% säkra på, men spelar det någon roll?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-18 22:09:33 följande:
    Biverkningsavsnittet på Infanrix-Polio+Hib.
    Egentligen vilket vaccin som helst som finns beskrivet på fass.se.

Nu frågade jag iofs inte om biverkningsavsnitt, utan studier.
    Min fråga till dig är nu;

Är dessa biverkningar belagda som kausala, eller är även de osäkra angående kausalitet vs korrelation?

• Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-19 08:04:02 följande:
    Så det du säger är, att du inte tror på att det finns några biverkningar av dessa vacciner, förrän jag radar upp studie efter studie här? 
    Nej, det är inte vad jag skriver.

Du verkar vilja att man ska stoppa denna vaccinering då det inte kan fastställas att det verkligen är ett kausalt förhållande. Detta grundat på något annat som inte heller kan fastställas att det är ett kausalt förhållande.

Jag finner det märkligt att du tycker att den ena osäkerheten är viktig men inte den andra.
    Alternativt har du inte förstått hur man gör denna typ av studier.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-19 13:44:09 följande:
    Jag omformulerar till en fråga:

Varför svarar du i princip att "det är så man alltid har gjort" (beprövad erfarenhet), på det faktum att det inte finns några vetenskapliga bevis på att vaccinerna ens har effekt, när du själv kräver studier/bevis på (bland annat) att vaccinerna har biverkningar? 

Skulle vara intressant att få ett rakt svar på den frågan utan att du nämner begreppen korrelation vs kausalitet.
    Det blir väldigt svårt att göra det då det hela är avhängigt av betydelsen av korrelation och kausalitet.
    Vi har ett korrelerande förhållande som är väldigt starkt. Vi har däremot inget bevisat kausalt förhållande.

Vi har alltså ett vetenskapligt bevis för ett korrelerat förhållande.
    De biverkningar som nämns har samma vetenskapliga bevis för ett korrelerat förhållande.
    Så vill du förkasta det ena vetenskapliga beviset får du även förkasta det andra.

Så antingen så har vi ett vaccin som inte tillför några biverkningar (kausalitetsbevis krävs) => ingen anledning att sluta vaccinera.
    Eller så har vi ett vaccin som räddar liv med förhållandevis små och sällsynta biverkningar (korrelationsbevis räcker) => ingen anledning att sluta vaccinera.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-19 15:53:54 följande:

Den största risken med att få en väldigt stor grupp ovaccinerade att (på olika sätt) kunna jämföra med vaccinerade, ligger hos läkemedelsindustrin.

Färre vaccin (redan där sjukligt mycket pengar som läkemedelsindustrin skulle förlora) - färre biverkningar - färre läkemedel som säljs p.g.a biverkningarna/följdsjukdomarna av vaccinerna. 

Också smart att glida fram på begreppet "flockimmunitet" då man ju samtidigt undviker att få så många ovaccinerade att man (för)enkelt kan se/jämföra förekomsten av olika ohälsotillstånd hos de vaccinerade.

Också smart att tjata om "solidaritet" för att spela på folks samveten. 

... och detta har du inga som helst belägg för...
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-19 16:04:35 följande:

Med andra ord, gällande det man kan läsa i läkemedelsboken, så är inga studier gjorda på vacciners effektivitet och säkerhet från början, utan man har bara antagit att de fungerar.
    Och utifrån det synsättet jämför man nya vacciner med de gamla.

Här har du missuppfattat igen, detta är specifikt för vissa vacciner, inte generellt för alla vacciner.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"