Boken "Vaccinationer: risker och skador"
Sedan tar jag mig antingen genom universitets- eller företags-proxy för att få tillgång.
Är man inskriven på någon av sveriges större universitet har man tillgång till de flesta stora publikationerna.
Läkemedelsboken 2014 påpekar att det saknas hållbart stöd för att vacciner som används än idag fungerar.
"Enligt principerna för evidensbaserad medicin räknas i allmänhet endast väl genomförda, randomiserade, kontrollerade prövningar ha högt evidensvärde, och sådana saknas för dessa vacciner.
Att det finns övertygande dokumentation av sjukdomsförekomst före och efter införandet av allmän vaccination hjälper inte eftersom sådana analyser räknas som kohortstudier med historiska kontroller, vilket är en studietyp som har lågt evidensvärde.
En systematisk litteraturutvärdering av t ex poliovaccin skulle alltså ge låg evidensgrad för vaccinets skyddseffekt, samtidigt
som det vore oetiskt att kräva nya moderna studier.
Att idag genomföra en randomiserad, kontrollerad prövning av poliovaccin skulle t ex innebära att man först undanhåller stora barngrupper från vaccination och sedan utsätter dem för poliosmitta, för att kunna jämföra vaccinerade och ovaccinerade.?
/ Sida 199 i Läkemedelsboken 2014
Ladda ner som PDF (1524 sidor)
Nu frågade jag iofs inte om biverkningsavsnitt, utan studier.
Min fråga till dig är nu;
Är dessa biverkningar belagda som kausala, eller är även de osäkra angående kausalitet vs korrelation?
Den största risken med att få en väldigt stor grupp ovaccinerade att (på olika sätt) kunna jämföra med vaccinerade, ligger hos läkemedelsindustrin.
Färre vaccin (redan där sjukligt mycket pengar som läkemedelsindustrin skulle förlora) - färre biverkningar - färre läkemedel som säljs p.g.a biverkningarna/följdsjukdomarna av vaccinerna.
Också smart att glida fram på begreppet "flockimmunitet" då man ju samtidigt undviker att få så många ovaccinerade att man (för)enkelt kan se/jämföra förekomsten av olika ohälsotillstånd hos de vaccinerade.
Också smart att tjata om "solidaritet" för att spela på folks samveten.
Med andra ord, gällande det man kan läsa i läkemedelsboken, så är inga studier gjorda på vacciners effektivitet och säkerhet från början, utan man har bara antagit att de fungerar.
Och utifrån det synsättet jämför man nya vacciner med de gamla.