• Iarwain

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-09 20:24:35 följande:

Här kan man läsa lite allmänt om boken som tråden startades utifrån:

www.tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/12145-litteratur-dr-mayer-eisenstein-a-neil-z-miller-vaccinationer-risker-och-skador

Rekommenderar fortfarande att läsa hela boken!

Det räcker med att läsa ingressen för att förstå vart det barkar. Personen som skrivit har ingen koll på forskning.

"För hundra år sedan ansåg respektabla läkare att man kunde bli blind av onani."
    Säkert sant men helt ovidkommande. Många läkare idag anser en väldigt massa konstiga saker, t.ex. att all vaccinering är av ondo. Ingen av dessa läkare har baserat sina åsikter på fakta.

"1960 lanserade svenska läkemedelsindustrin ett ofarligt sömnmedel. Neurosedyn."
    Neurosedyn testades aldrig på gravida kvinnor. Företag undanhöll info och kom med rena lögner. Vetenskapen sa aldrig att medlet talidomid var ofarligt för gravida. Detta visar än tydligare på att man måste basera medicinska råd på forskning.

"2009 bunkrade Sverige vaccin mot svininfluensa. Okända biverkningar: Narkolepsi."
    Ett till exempel som neurosedyn. Detta medel testades aldrig så noggrant vetenskapen föreskriver. Man gjorde en risk/reward-analys och gjorde en bred vaccinering. Det är alltid svårt att göra en apriori-utvärdering. Men även med facit i hand nu efteråt kan man inte med säkerhet säga att det var ett felbeslut.

• Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-09 21:07:53 följande:
    Detta var endast en recension som jag hänvisade till, för att enkelt få reda på lite mer om innehållet i boken för de som är intresserade.

Får inte vanliga "privatpersoner" recensera en bok menar du, om de saknar utbildning inom forskning och diverse annat?
    Vad vill du säga med detta?
    Jag har inte påstått det du verkar tro jag menar.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-09 21:30:58 följande:
    Det som du citerar är personens egna ord och liknelser, inte ord hämtade från boken.
    Ja det är jag fullt medveten om.

Du länkar till en "recension".
    Jag tycker att den suger som "recension" och snarare är en partsinlaga av en, inom området, okunnig person. Jag skriver att "Det räcker med att läsa ingressen för att förstå vart det barkar. "
    Du verkar då tro att jag har något emot att privatpersoner skriver recensioner.

Vad vill du säga med detta?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-09 21:48:45 följande:
    Jag vill säga att, det låter på dig som att man inte har rätt att yttra sig om saker som man inte är utbildad inom?
    Det problemet ligger helt hos dig. Jag är helt för, i det närmaste, total yttrandefrihet.
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-10 17:49:21 följande:
    Har jag fel så får du gärna berätta hur du tänkte?
    Jag tänkte att efter att ha läst ingressen att det inte skulle vara en recension, utan en partsinlaga, av någon som inte alls har koll på ömnet.

Det visade sedan att jag hade rätt.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-10 20:41:22 följande:
    Enligt mig är recensionen (efter ingressen) en bra sammanfattning på vad boken tar upp.

Hur kan du säga att "det visade sig sedan att du hade rätt" när du inte ens har läst boken?
    Jag hade rätt i att var en partsinlaga och inte en recension. Det saknas ett antal vitala delar i texten för att vara en recension.

Varför tror du att jag inte läst boken och vad skulle det spela för roll i sammanhanget?
    Jag uttalar mig om texten du länkat till samt senare klistrat in delar av, inte boken i sig.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-10 22:15:23 följande:
    Här ovan är svaret på din fråga: Varför tror du att jag inte läst boken 
    Aha, såpass...
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-10 22:18:00 följande:
    Berätta gärna vilka vitala delar som fattas för att det ska få anses vara en recension?
    Det är inte riktigt mitt kunskapsområde, men jag anser att recensioner bör vara en opartisk analys av innehåll, struktur och tema.
    Denna innehåller inget av detta, utan är en okritisk upprepning av valda delar av boken.
    Jag kan givetvis ha fel i sak, men det förtar inte mitt första intryck jag fick av din länkade artikel.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill åstadkomma med alla dessa inlägg, som verkar mest vara ett sätt att hacka på mig.
    Jag är verkligen inte någon auktoritet på textanalys, utan jag gav uttryck för en personlig reflektion över en ovetenskaplig text som du givit epitetet recension.
  • Iarwain
    Nu var ju inte det vaccinets fel, utan hanteringen av densamma. Vaccinet hade blivit kontaminerat.
    Rubriksättningen är missvisande, cancervirus kommer inte från vaccin, utan från hur vaccin, och andra ämnen, hanterades på slutet av 50-talet.

Mycket har hänt sedan 50-talet...
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-14 22:39:34 följande:
    Likväl är det på grund av vaccinering som ett otal människor drabbats av cancer.
    För det första är det inte alls vad som sades i det du länkade till. Vaccin är inte samma sak som vaccinering.

För det andra, om vi ska titta på vad som gett cancer som effekt av felhantering kan vi lägga till blodgivning, skulle du på samma grund avråda folk från att ge blod?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-14 22:52:03 följande:

Bookchin, D. and Schumacher J. "Tainted polio vaccine still carries its threat 40 years later." The Boston Globe (January 26, 1997)

Ja, som jag skrev var det på slutet av 50-talet detta kontaminerade vaccin gavs, 55-61 om de källor jag sett stämmer.
    Det är inte vaccinet i sig som är farligt utan hanteringen gjordes så att en kontamination uppstod.
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-14 22:57:55 följande:

www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002934303000871

Vad vill du säga med denna länk?
    Det råder väldigt liten tvekan om att SV40 orsakar cancer.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-15 11:02:12 följande:
    Jag tror definitivt att vården är där för att hjälpa och göra gott, och bland annat sjuksköterskor är ett av de yrken jag hyser mest respekt inför, då de gör ett jättejobb. Sjukvården agerar självklart efter det de fått lära sig är det rätta. (Sedan finns det såklart undantag, men det gör det ju alltid när det handlar om människor) 

Det blir dock väldigt problematiskt när vårdpersonal får delar av sin kunskap/utbildning från bland annat spökskrivna forskningsresultat, vinklade till läkemedelsindustrins favör. Detta är vanligt, tyvärr.

Vacciner och de flesta läkemedel finansieras för övrigt i Sverige av våra skattepengar, och är alltså INTE gratis.
    Får dom delar av sin utbildning från vinklade forskningsresultat, då är det givetvis fel.
    Dock är jag mycket tveksam till att så är fallet.
    Du måste lära dig göra skillnad på forskningsresultat, som är svåra att vinkla, och det som står under diskussionsdelarna i rapporter.

Visa mig gärna vilka vinklade forskningsresultat som ligger till grund för vårdpersonals utbildning.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"