• Iarwain

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 20:29:58 följande:
    Förresten äter jag gärna saltsyra + ammoniak, men jag injicerar det ogärna.
    Jag slår vad om att du vid ett flertal tillfällen fått koksaltlösning injicerat?

Men detta är en "red herring". Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan grundämnen och föreningar.
    Du kommer med anekdoter, men går man på vetenskap så råder ingen tvekan.

Men jag gissar att du är en person som aldrig kommer lita på vetenskapens arbetsmetoder utan kommer skylla på köpt forskning.
    Om du hade någon bakgrund inom forskning skulle du förstå att sådana rön aldrig kan bli långlivade.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 21:04:54 följande:
    Nu när tråden har fått liv igen, så kanske någon vill svara på varför det mörkas biverkningar av vaccin? Som i det konfidentiella materiel som cirkulerat från glaxosmithkline?
    Vad är det du menar mörkas?

Visa på materialet så kanske jag kan ge en förklaring.
    Men generellt är ganska vanligt att företag har konfidentiellt material.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 21:14:02 följande:
    Sedan är det fruktansvärt skrämmande att biverkningar ses som "anekdoter"? Hur skulle det se ut i förlängningen om alla läkemedelsbiverkningar viftades bort som just anekdoter? 
    Det vore väldigt hemsk "om alla läkemedelsbiverkningar viftades bort som just anekdoter".

Problemet är att vad jag sett dig presentera är just anekdoter, och inte nödvändigtvis läkemedelsbiverkningar.

Presentera någon forskningsmaterial som stöder din tes.
    Det finns en anledning till att det blev en bok "Vaccinationer: risker och skador" och inte en vetenskaplig artikel "Vaccinationer: metastudie över risker och skador". Den är troligtvis att det inte finns vetenskapligt stöd för det som boken presenterar.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 21:15:35 följande:
    Det finns tidigare i tråden. Men gissar att du inte har orkat läsa eftersom du redan vet din ståndpunkt?
    Jag har läst tråden, men inte allt som länkats. Jag ville veta vilken av de länkar som presenterats du hänvisade till.
    Ska försöka leta reda på den på egen hand.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 21:59:13 följande:
    Det är ingen här som orkar läsa de vettiga artiklar jag presenterar? Det man däremot direkt nappar på är om jag använder mig av någon tveksam sida. Då blir man direkt idiotförklarad.
    Så varför ska jag sitta här och skriva ned alla artiklarna när folk bara klickar förbi dem och hakar upp sig på skitsaker.
    Presentera vetenskap, då blir det enklare att ta dig på allvar.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 22:51:55 följande:
    De väljer att utesluta (för allmänheten) exempelvis "apathy", "staring", "insomnia", "abnormal behaviour", "dyspnoea", "leukocytosis", "cyanosis" "gaze palsy", "pertussis", "dyskenesia", "tremor", "death", "sudden death" "sudden infant death syndrome" och mängder av andra mer eller mindre allvarliga biverkningar som rapporterats ett stort antal gånger.
    Men väljer att lista andra biverkningar som exempelvis "face oedema", "eylid swelling" och "fungal skin infection" som här blivit inrapporterade betydligt färre gånger.

Lyssnar gärna på trovärdiga förklaringar, som inte låter ihåliga.
    Var menar du att dom utelämnar denna information?
    Vad är kontrollgruppens utfall för samma biverkningar?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-06 10:00:52 följande:

Jag har letat med ljus och lykta efter studier som jämför vaccinerade och helt ovaccinerade barn/grupper men inte hittat det någonstans.Det som finns är studier som jämför ett nyare vaccin med ett äldre. Det vill säga man undersöker hur säkert det nya är jämfört med det gamla vaccinet. 

Tycker ni det är rättvisande överhuvudtaget? Ok, man kanske kan få bort någon av biverkningarna genom att göra så, men de biverkningar som båda vaccinerna ger blir på något sätt "normalt"?

Jag har bland annat mailat SBU och fick detta svar:

Tack för din fråga. Det enda jag vet att SBU har gjort på området vacciner är rapporten Vacciner till barn skyddseffekt och biverkningar (www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Vacciner-till-ba...) och Allmän barnvaccination mot HPV 16 och 18 i syfte att förebygga livmoderhalscancer (www.sbu.se/sv/Publicerat/Alert/Allman-barnvac...).

Tyvärr tror jag inte någon av dessa svarar på din frågeställning.

Hoppas du hittar det du söker!

Med vänliga hälsningar
    Jessica Dagerhamn
    Utredare
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    SBU Statens beredning för medicinsk utvärdering
    Tel 08-412 32 65  Fax 08-411 32 60
    E-post [email protected]  www.sbu.se
    Postadress Box 3657  103 59 Stockholm

Du skulle ju kunna jämföra med den svenska befolkningens andel av psd.

Om denna rapport visar att 8 av 12 miljoner råkat ut för psd (worst case), så skulle man kunna påstå att detta vaccin faktiskt har en skyddande effekt mot psd...

Men rapporten verkar inte vilja beskriva saker som inte kan beläggas, något du försöker göra...
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-06 10:51:33 följande:
    www.vaccinationcouncil.org/about/

Medicinskt utbildade emot vaccin.
    Detta säger väldigt lite om vad de förstår angående forskning.
    Jag tittade snabbt på vilka personer som anges där:
    Två forskande:

Alexander Kotok:
    Hans PhD var "The history of homeopathy in the Russian Empire until World War I, as compared with other European countries and the USA: similarities and discrepancies"

Robert Davidson: I alla fall en "vettig" PhD - "Substrate Analogs Based on Phosphoenolpyruvate". Däremot ingen publicering relaterat till vaccin.

För att göra en liknelse, bara för att jag har varit forskande inom ett område inom fysiken, betyder inte det att jag kan något om fysiken kring svarta hål.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-06 10:57:11 följande:
    En kommentar som jag tycker är ett målande exempel för dagens föräldrar som är helt för vaccin och inte alls tänker över det:

I had a new patient today, a 10 month old baby- the mother was totally pro vaccine, had no issues with it. I asked if she noticed any reactions, she announced She had the Rotavirus vaccine, the next day her poo was green and slimy, the day after she was bleeding from the anusit amazed me that parents are so indoctrinated to be pro vaccine they ignore massive red flags like this.

Men just det, det är ju återigen bara en anekdot. Så...skygglapparna på. Och nej, kommentaren är inte tagen från en vetenskaplig artikel så då är det ju inte sant. Så då kan vi vara lugna.
    Ja, det är en anekdot.
    Denna typ av inlägg visar tydligt på hur lite du förstår hur vetenskap och forskning fungerar och dess terminologi.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"