Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

aperfectsonnet skrev 2014-07-07 23:37:28 följande:

Libero skulle det stå förstås, inte Livero. :)

Harry har 38,7 i feber nu efter att ha tagit sina vaccinationssprutor i morse. Stackars älskling... inget roligt sätt att fira sin tremånadersdag!

Lilla gubben :( Hoppas han mår bättre idag, Gumman ska få sitt vaccin idag så blir ju spännande att se hur hon reagerar på det.
  • Enlängtan
    garin skrev 2014-07-08 09:40:48 följande:

Sovrekord i natt!!

21 - 06.45. !!!!

Brösten spände en aning vill jag lova... Och piggelinen har nu sovit i snart en timme till, han som envisats med att hålla sig vaken hela förmiddagarna nu några dagar i sträck..

Gud så härligt :) Det var du värd!
  • Enlängtan

Hehe jag har gjort piercingar på de flesta ställen på mig själv, har en stor ryggtatuering och när jag i början skulle rengöra navelstumpen på pigan tyckte jag det kändes helt fruktansvärt och idag ska hon få vaccin och jag (!!) är nervös, haha.

Sa också att bebis skulle sova i egen säng men samtidigt så är det nog mest för min egen slöhets skull jag har henne i sängen för att slippa tjorva mig upp på natten när hon vill amma :) Då hon börjar sova hela nätter ska jag försöka få henne att sova i egen säng då jag tror vi båda sover bäst då.

Nu blir det oftast så att just när vi ska sova går sambon till ett annat rum så att jag och pigan är själva i sängen. Då ammar jag henne på ena sidan av sängen tills hon somnar och sen kryper jag över till andra sidan och på så vid får vi båda mycket plats och sambon kan sova ostört då han jobbar (när vi kikar tv osv innan så är han med oss men just själva sovandet gör han i andra rummet) :)

• Enlängtan

Blä, nu är vaccinet taget och pigan blev riktigt ledsen. Förr brukade det vara två bm så de kunde ge båda sprutorna samtidigt och det hade jag tyckt bättre om, nu vart det spruta 1 - gråt - trösta, spruta 2 - ännu mera skrik - trösta Gjorde såååå ont i mitt hjärta.

Då får vi se hur kvällen blir, hoppas hon slipper feber för det är redan störtvarmt inne och ute.

• Enlängtan
    BäbisSina skrev 2014-07-09 08:39:53 följande:

Oj vad mycket ni har hunnit skriva. Vi har haft fullt upp med att resa runt halva Sverige, lillkisen sov övervägande delen av tiden trots att vi körde 40-50mil de dagarna vi körde. Det är härligt att han är så lugn i bilen, jag var lite orolig före men allt gick ju bra ????

Jag ser att ni pratar om blöjor, vi kör med Pampers de sitter bäst och andas bäst. Vi provade med Libero i början men han blev så röd och irriterad i rumpan och när vi bytte till Pampers så slutade det. Visst de har salva i blöjan men å andra sidan så innehåller alla engångsblöjor en massa ämnen som inte är bra, aloe vera är bra för de flesta.

Är det någon annan som har börjat märka att er bebis börjar få tänder? Vi märkte det när vi var på resa och köpte tuggleksaker men bäst är ändå att tugga på mamma/pappas fingrar eller hans händer ????

Hur gör ni när det är så varmt ute för att underlätta för bebis? Det enda jag har klurat ut är att bara ha blöja (och dregglis eftersom han dregglar så. Så stilig så ???? ) och sen tvätta av honom på kvällen så att han inte är alltför svettig när vi går och lägger oss.

Skönt att resan gick bra :) Vi var också iväg helgen som var och då fick vi ihop en 40 mil men pigan var jättesnäll och skrek inte en gång :)

Jag brukar ge gumman lite kallvatten i nappflaska mellan amningarna (tänker att det kan vara skönt med ngt svalt i munnen) sen är det samma här, bara blöja på om vi nu inte ska iväg då blir det en tunn klänning över. Kan även torka henne med en tvättlapp sköljd i lite svalare vatten och låta det självtorka för att kyla ner lite :)
  • Enlängtan

På BVC i tisdag så var pigan 3 månader + 1 dag gammal och hon vägde 6380gram och är 62cm lång :)

Har faktiskt inte märkt av minskad aptit hos gumman trots värmen däremot vill hon inte äta lika länge (antar att hon vill åt tunnmjölken bara) så ammar en stund på ena sidan och sen byter vi så får hon den mer törstsläckande mjölken först och inte lika mycket av den kraftigare :)

• Enlängtan

Hehe man har typ glömt bort att man brukade ha mens, nu i slutet på juli är det 1 år sedan sist.

Avslaget hade jag rätt länge det kom och gick i nästan 2 månader, efter de första 2 veckorna så kom det jättelite men var iaf tvungen att ha trosskydd och var gode less på det innan det slutligen upphörde helt Jag hoppas att fröken röd håller sig på avstånd ett tag till för min del :)

En fråga, har ni tjejer varit på efterkontroll hos mvc än? För mig har det som inte blivit av än, ska rivna bästa vecka och boka tid så man får det gjort, då kan man kanske passa på att ordna med mini-piller igen så man kan hoppa över mensen igen sen :)

• Enlängtan

Åh :-/ Jag har "lämnat" iväg pigan 2 ggr då sambon jobbat och jag hade fått tandläkartid och den andra gången var jag med jobbet och åt lunch så då har det bara handlat om ca 1 timma/gång.

Jag tror ju att ni kan lita på att det går att lämna honom till svärisarna, han kan ju ha varit ledsen pga att han var trött och är inte du eller sambon i närheten så nöjer han sig säkert med dem som finns till hands. Det finns inget säkert kort som gör honom nöjd ex åka bil el gå med vagnen?

Om inte annat, går det inte att göra så att du stannar hemma och en av svärföräldrarna följer med sambon och TVn?

Jag har nog haft tyr med P-piller då de alltid funkat för mig förutom då jag fick ett ersättningsmärke som hette trionordiol (skulle vara exakt lika som trionetta men jag blödde flera veckor vid övergången och hade ont i typ livmodern). Apoteken kan ju byta ut vissa mediciner om det kommit ett billigare alternativ med samma funktion. Bytte senare till mini-piller för att inte få lika mycket hormon plus för att kunna hoppa över mensen och då blev valet yasminelle

• Enlängtan

Har också problem med min svärmor :S Men det grundar sig mer i att hon vill hela tiden ha pigan ensam, dvs hon frågar om hon kan ta henne och gå på promenad eller liknande och jag tycker att vill hon nu träffa sitt barnbarn så kan hon ju komma hit ist. För när hon sen är ute och går med pigan så fotar hon en massa bilder och lägger upp på Facebook och berättar att hon är barnvakt (då låter det ju mer som att vi velat lämna iväg pigan) och jag är inte förtjust i att dela bilder på fb.

Sen kan svärmor dyka upp som gubben i lådan här hemma, hon knackar aldrig utan traskar bara in och jag håller på att bli galen åt det.

Senast imorse hörde jag hur nån öppnade och stängde skåpluckor (sambon hade farit iväg) så jag var nästan 100% säker på att det var en inbrottstjuv så jag sliter upp min t-shirt från golvet och täcket brösten med den och går ut från sovrummet och där står svärmor och säger att hon letade efter en penna för att skriva en lapp. Hur kul är det att inte kunna röra sig i sitt eget hem utan att veta när hon ska stå där helt plötsligt?! För alla gånger har man ju inte speciellt mycket kläder på sig osv Jag har sagt till sambon att säga åt henne flera ggr men han verkar ju inte fatta att göra det så snart kommer jag göra det själv

• Enlängtan

Jag har då verkligen 0 lust och sen skulle det inte kännas rätt att göra något med en liten bebis just bredvid heller. Pigan vill verkligen vara nära hela tiden och den lilla tid jag får till att bara vara för mig själv så passar jag på att pyssla om mig själv (träna, fixa naglarna, duscha osv).

Sambon vill, gnäller/tjatar och surar vilket gör att jag blir ännu mer anti, det är inte hans kropp som nyss burit ett barn, opererats och nu agerar mjölkko till en underbar liten unge som endast vill vara hos mamman från em tills man går och lägger sig.

Han får helt enkelt vänta och kan han inte acceptera så vet han vart dörren är (för jag skulle inte "ställa" upp om jag själv inte har lust)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet