Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Bumblebee92 skrev 2014-05-18 22:03:41 följande:
    Ja precis, dem får väl skylla sig själva som sagt ;) de roliga är ju att han redan börjar "tjata" om ett till barn!!! ;o HAHA! ALDRIG! Jag ska få en hel del som jag vill först innan nästa unge kommer, typ som att flytta "hem" igen, skaffa jobb och hus. Dessutom kommer jag kräva mer hjälp på nätterna om vi ska ha fler barn. Komma här och bara tillverka dem, de håller inte ;) skämt åsido :)
    Hehe Här är det helt tvärtom ingen av oss är speciellt sugna på fler barn, visst är småttingarna bedårande men jag trodde aldrig att en graviditet skulle vara så psykiskt jobbigt (fysiskt slapp jag rätt lindrigt undan förutom rätt stor viktuppgång). Och den hjälplöshet man känner när knoddisen skriker och inget hjälper, hojja.

Men samtidigt vill jag ju att gumman får ett syskon och om ett tag kommer man säkert ändra sig hihi men att vara gravid saknar jag verkligen inte

Vi får väl se om ett år eller två om suget på en 2:a har trängt sig på
  • Enlängtan

Inatt känner jag mig helt på bristningsgränsen... Ungen vägrar sova eller hon sover men så fort jag lägger ner henne och ska sova själv så börjar hon leva om och ska snutta på mig (vilket jag avskyr men hon vägrar ju ta napp)... Sen somnar hon till och så börjar det om - hon verkar dessutom inte ha magknip heller utan är bara allmänt missnöjd och vill att jag ska sitta och vagga henne i olika ställningar och fine det jade jag ju kunnat göra om det inte vore för att jag är rädd att somna själv med henne i famnen och tappa henne.

Har varit såhär under nätterna en längre tid nu, på dagarna sover hon som en ängel och en bomb skulle kunna gå av bredvid henne utan att hon skulle vakna men nätterna är ett helvete och jag kan knappt andas så är hon vaken och jag får ångest när det närmar sig natten. Men saken är den att jag inte kan sova under dagarna heller för då har jag blivit så övertrött så jag är pigg.

Inatt hade jag kunnat lämna ut tjorvungen i skogen eller vad som helst vara hon hade kunnat bara tyst och sova. Jag var tvungen att sätta henne i ett annat rum och stänga dörren så jag fick äta något i lugn och ro.

Nu sitter jag här och känner mig som världens hemskaste och sämsta för de känslor man har när det är såhär med flera timmars strulande - seriöst känner jag att jag skulle kunna lämna bort henne då hon är såhär... Och sen under dagen har jag dåligt samvete för hur jag kunnat tänka så om min lilla ängel som är så lätthanterlig och sover så sött.

Blä man känner sig ju knäpp och som världens ensammaste

• Enlängtan

Tack för fina ord tjejer och ni är helgrymma <3

Man får ju så himla dåligt samvete att man tycker lillskruttan är en plåga när hon tjorvar för egentligen tycker man ju egentligen att hon är den finaste i världen.

Har ingen som kan avlasta mig på nätterna förutom sambon isf ( men blir det kris så man känner humöret svikta allt för mycket så får man väcka honom i nödfall i fortsättningen).

Blev aldrig nån dessmera sömn för mig men kring 06 slängde jag in mig och pigan i bilen och for ut på en tur då fick hon lite mer sammanhängande sömn sen.

Har varit på en massa ärenden och lunch med M's moster på stan idag och sen varit förbi mina kusiner då en fyllt år nyligt och pigan har sussat sött i princip hela dagen så spännande att se hur natten blir men får gråta och bita ihop om det blir jobbigt för trots att det känns nära slutet så har man ändå alltid lite mer att ge.

Puss på er!

• Enlängtan

BVC-besök med lillan som numer väger 5140 gram och är 57,5 cm lång

Jag har också prövat bärsjal och lillan gillade det mycket men tyckte det var så tjorvigt att knyta på sig så köpte en ergonomisk bärsele istället

• Enlängtan
    Bumblebee92 skrev 2014-05-23 09:49:22 följande:

Åååh! Vet inte vad jag ska göra. Vaknade halvt på fel sida redan vid 6 imorse. Somnade om och vaknade vid 09. Har fått ett sms av sambon. Han måste typ åka iväg på jobb. Han har blivit varslad och kommer få avgå i juni. Men nu har firman fått jobb i en ort 3 timmar bort. Vilket betyder att han isåfall kommer vara borta hela dagarna och nätterna mån-Tors. Jag är inte alla glad och vet inte vad jag ska ta mig till. Isåfall jobbar han "bara" till semestern. Men det är ju ca 1,5 månad! Det är nog jobbigt för mig att ha joline mesta tiden av dagarna och nätterna. Hur ska jag klara av att ha henne 24/7 mån-tor?!....

Har ju ingen familj eller något här som kan hjälpa mig med avlastning heller. Har ju några kompisar. Men dem är väldigt få, typ 3 st. Och dem har ju ändå sitt liv och familjer.

Hur ska jag klara mig om hon typ gallskriker? När hon spyr ner sig själv totalt och när hon måste bada? Alla såna saker som vi normalt hjälps åt med. Laga mat är en omöjlighet om jag har en "dålig" dag och måste bära på henne helatiden.

Han snackar om att han kan ta henne när han kommer hem. Men va fan, han klarar ju inte ens av att ha henne två nätter (helgerna) i veckan! Dessutom kommer han inte känna till hennes rutiner om han är borta så ofta och länge....

Jag är inte alls glad och vill bara gråta :(

Styrkekramar till dig!

Förstår att det känns tufft och inte alls kul att veta att man "måste" ta ansvaret ensam hela tiden under veckorna och då både på dagarna och nätterna.

Jag tycker på sätt och vis att det är ganska skönt att vara ensam under dagarna för då får man dona på i egen takt men samtidigt är det ju skönt när sambon kommer hem för han kan ju ex dra iväg och snabbhandla (det kan man ju som inte göra med en liten bebis).

Men som nån skrev tidigare, ni får försöka göra matlådor så du har till tiden du är ensam och skulle du kunna åka "hem" till familjen typ 2 veckor så har ni ju "bara" ca 1 månad kvar att klara er själva.

Bärsele eller bärsjal är jättebra när man har en smågrinig bebis som vill ha närhet - då får du armarna fria och kan plocka i annat (typ tvätt eller matlagning).

Om man vill bada lillan när man är ensam är handfatet en jättebra lösning

Först sätter jag iordning plastad frotté i vår säng och bär dit rena kläder, blöja, olja osv. Jag brukar inte ha ngn propp utan lägger bara en handduk i handfatet och sätter sen på lagom temperatur på vattnet och lägger i gumman (då blir det inte lika kallt/hårt) medan vattnet får rinna i en svag stråle, kan vara bra att ha en liten kopp bredvid så du kan ösa hennes huvud efter att du tvättat håret. När man känner sig färdig så har jag hennes badkappa nära så det bara är att dra på henne den och därefter går vi till sovrummet där jag torkar gumman och brukar massera in henne med olja (för blir så svårt att blanda olja i vattnet i handfatet). Jag föredrar att tvätta henne i handfatet då det är ganska enkelt och man slipper tjorva med badbaljan som blir himla tung när den är vattenfylld

Vilket håll är det han ska och jobba (norr eller söder?) Tänkte vi har ju ett extrarum också om det är så att det är åt dom här trakterna han ska och jobba om du ex skulle vilja komma upp (hehe men kan säkert bli extra skrikigt med två bebisar i samma hus)

Hoppas det löser sig för er <3
  • Enlängtan
    Bumblebee92 skrev 2014-05-23 19:17:48 följande:

Tusen tack för era peppade ord!! Som tur var lyckades han byta bort jobbet! Är sååå lättad! Han bytte med en kollega från ett annat bygge, så nu får han bara ca 4 mil till jobbet, i Luleå.

TUSEN tack för erbjudandet ENLÄNGTAN!!!jätte snällt! Hade ju varit lite kul oxå. Det var faktiskt åt norr (tror jag de ligger? Haha.) Pajala iallafall, de ligger väl uppåt ifrån Boden? ;)

Han måste eventuellt kanske åka dit i höst, om inte något bygge närmare kommer igång. Han är varslad för att folk överklagar deras byggen, och dem kan spinnet dra igång några jobb åt snickarna.

Jo Pajala ligger uppåt mot finska gränsen (dock är det rätt långt härifrån dit också, ca 15 mil) :)

Skönt att han lyckades byta, Luleå är ju betydligt närmare
  • Enlängtan
    Bumblebee92 skrev 2014-05-25 09:51:54 följande:

Våran tjej är faktiskt rätt lätt, inte så "famnig" av sig, eller hon var. Hon har sällan problem med att ligga i son babysitter medans vi gör annat, typ äter eller lagar mat. Men den senaste veckan har varit lite krångligare, hon vill bli buren/vaggad heeeelatiden! Fast det funkar faktiskt att bara gunga babysittern, eller bulla upp med täcke i vagnen så hon får halvsitta och sen gunga/rulla vagnen. Så hon behöver inte alltid vara i famnen, men det är heller inte alltid lätt att sitta och gunga dottern med foten eller rulla vagnen vad man än gör.

På kvällarna/nätterna har hon blivit svårslaget oxå, om hon inte får ligga bredvid mig eller pappa. Försöker ha henne i sitt nest i spjälsängen. Ibland funkar det, men inland vaknar hon igen efter bara 5-10 minuter. Så får man gå dit och gunga i nestet tills hon somnar igen. Och så vaknar hon. Samma sak igen. Och igen. Och igen. Ibland lessnar jag och tar hela nestet till sängen. Lägger mig då med huvudet på kanten till nestet, och en armen under, som om det vore en kudde ;) haha. På så sätt har hon mig nära och jag kan gunga henne lätt.

Ni som har famniga bebisar, och ett nest, har ni testat att lägga nestet i famnen så som man bär barn? Och vagga det så. Så kör vi på kvällarna, och lägger sen ner hela "paketet" med unge och nest i spjälsängen när hon somnat. För att slippa att hon ska vakna när man lägger ner henne :) funkar ibland som sagt, men ibland vaknar hon efter bara 5-10 min så får man upprepa allt. Men kanske funkar för någon?

Måste även denna helg få "gnälla" lite över sambon. Nätterna gick mycket bättre än förra helgen, så de är väl skönt. Men jag saknar massor ändå, typ hans uppmärksamhet till henne när hon äter. Hans ork att självmant se när blöjan ska bytas, utan att jag får tala om varje gång hon måste rapa typ, och blöjan bytas.

Läste här av någon, ett tips på hur man får bebisen att rapa! VÄLDIGT BRA jag rapar henne typ aldrig över axeln längre, utan gör som någon sa, typ ser till att dem är rakryggade (tror jag), armarna upp, och huvudet bak typ för fri aluftvägar. Håller henne under armarna, sätter henne på mitt knä och bumpar henne upp och ned. Funkar som att nästan varje gång!...men sambon är för trött för att ens resa sig eller anstränga sig, han hissar bara upp nestet hon ligger i till halvsittande läge, och guppar henne lite. Tror sen att hon ska rapa av det när dubbelhakan bara väller haha. Sa åt han att kanske ta upp henne och testa gå en sväng med henne upprätt för att få henne att rapa (hon behövde verkligen, men kunde inte få fram något). Så så gjorde han det, och det funka. Senare på natten sa jag samma sak, för att det funkade sist, då reser han sig hastigt upp, lätt irriterad, tar ungen och typ stress-vandrar runt i lägenheten. Åååh vad irriterad jag blev! Barnen känner ju av ditt humör, är du lugn, blir barnet lugnt oxå. Eller så tänker jag iallafall, andas ut genom näsan varje gång man för springa till spjälsängen 1000 gånger för att vagga om.

Sedan klagar han på "dem jävla nappflaskorna" som är "fel". Dem gör att hon sväljer luft och spyr. Eeeh?? Konstigt. Jag har aldrig några problem när jag matar henne. Vi kör mam:s anti kolik flaskor, som motverkar att dem sväljer luft. Så någonting gör han ju fel när han matar. Felet är att han inte "är med" när hon äter, vilket för att han inte ser hennes täcken på mätt, matpaus och rap. Men han fattar inte det, utan det är som sagt flaskorna det är fel på....

Ända jobbiga jag kan tycka med dem är att dem sprutar ut mjölk, man får ju klämma på nappen miljoner gånger för att få ut luften så att det inte läcker ur nappen! Fattar inte hur man ska göra. När jag matar klämmer jag på nappen tills ingenting kommer ut när flaskan är upp och ned. Sambon gör typ samma, men tror inte han trycker rätt eller tillräckligt mycket, för enligt han måste man pasta maten och klämma på nappen då och då för att det inte ska läcka. "Du märker när det läcker i hennes mun" säger han. Inte så konstigt att det går dåligt för han att mata om flaskan bara sprutar in mjölk i halsen på henne utan att han märker något. *suck*.

Så frågade han mig i natt, vad han ska göra, och varför det går så dåligt med flaskorna eller vad han sa. Så säger jag som det är, de är inge fel på flaskorna, han måste bara vara uppmärksam och inte ligga och sova samtidigt som han matar. Nä men då fick jag höra hur jäkla trött han var på mitt skitsnack, jag vet tydligen inte vad jag pratar om osv. Jaha. Tack. Konstigt då att jag har henne hela dagarna, dem flesta nätterna, och aldrig har problem med att mata henne.

"Hon blir lugn så fort hon kommer till dig". JA för jag kollar på henne, ser vad hon vill. Hon vill inte alltid bara ligga bredvid dig i sängen. Hon kanske vill sitta lite upp och se något, kanske rapa. Eller bara vara lite nära. Oftast funkar det att sätta henne lite upp och slå på musik, de älskar hon. Men nä, det "funkar inte" om han ska. Åååh! Önskar bara att han kunde anstränga sig lite mer på kvällarna och nätterna. Dagarna går jätte bra ju!

Nu har jag fått klaga lite. :) och det gick ju faktiskt bättre än förra helgen, så kanske blir det ännu bättre nästa helg oxå ;)

GRATTIS på morsdag alla fina underbara mammor!

Man skulle kunna tro att våra sambos är släkt eller något för han beter sig exakt likadant och man för sitta dör och säga åt honom vad han ska göra med pigan för att få henne nöjd.

När hon legat vaken på ex morgonen är det som att han inte fattar att då tar man henne till toan och byter blöja om inte jag säger det till honom.

Natten mellan fredag och lördag var pigan svårsövd och somnade bara kortare svängar för att sen vakna igen och till sist var jag så trött (då jag aldrig hann vila) och dessutom hade hon varit grinig hela dagen så jag väckte sambon (han är ledig på helgen). Då började pustandet och stönandet om att hon inte sover (wtf efter typ 5 min?!). Så sitter han i sovrummet med henne vilket gör att jag ändå inte kan sova så säger till han att gå (detta är ju också så himla jobbigt för han får ju henne bara att vara tyst när han går omkring och det orkade han inte ^^)

Till sist går han till gästrummet men då hör jag att gumman bara skriker i högan sky så går dit då ligger han i sängen med henne bredvid - som att hon skulle roas av det. Jag blir så jävla förbannad att jag ber honom dra åt helvete och sen tar jag upp pigan och sitter med henne i några timmar till (nära som hon ville vara och guppade med henne) och till slut somnade hon. MEN såg dock till att sambon inte kunde somna om så länge som pigan var vaken!

På morgonen tog dock sambon ut pigan i vagn på gården där hon sov i typ 4 timmar så jag fick sovmorgon till 12.

Men jag kan inte för nått i världen förstå hur karljävlarna kan tycka så satans synd om sig själva för att de ska vara med sitt eget barn och varför de ska ha dem att sova så fort de håller på med dem?! Själv tycker jag det är jätteroligt när pigan är pigg, glad och vaken så man kan hålla på och svamla med henne. Det är sambons förlust och han märker också att pigan föredrar att vara hos mig (och det är nog straff nog).
  • Enlängtan

Ha en fin första morsdag alla fina brudar

Tänk de flesta av oss har nu hängt tillsammans genom halloween, jul, nyår, alla hjärtans dag, påsk och nu får vi fira vår första MORSDAG <3

Puss på er

• Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-05-26 11:23:38 följande:

Måste bara kolla med dig "Enlängtan"; har du godkänt mig som medlem i den här låsta delen av tråden för bilder från oss i den här tråden? Jag kan inte komma in där men har ansökt för flera veckor sen. Verkar bara strula för mig..:( Är väl för man är så oteknisk kanske;)

Nej hade missat då jag aldrig går in via datorn (kan inte godkänna via mobilen) men nu är du och övriga som ansökt godkända
  • Enlängtan

Usch för mjölkstockning, jag fick litegrann i ena bröstet i början när jag överproducerade mjölk så det stod härliga till (jag och bebis var dränkta hela tiden) och då lyckades pigan aldrig tömma brösten ordentligt.

Mitt gick dock över efter intensivamning på det ömma bröstet, varm dusch+massage samt blåsa varmluft med hårtork + massage.

Ett tips till alla ammande tjejer är att bli inte lurade av värmen utan se till att ni har ordentligt med kläder på överkroppen (brösten) och undvik att få drag på dem. Jag tror jag är den som bor längst norrut men jag har gått med vinterjackan (täckjacka) fram tills förra veckan (så har haft den på i typ 18 plus, haha) men är jag nu ute och det är hyfsat varmt har jag inlägg, bh och två lager tyg (linne/T-shirt/tröja) på brösten och är det blåsigt eller kyligare har jag även en sommarjacka på. Jobbigt och tråkigt att vara så påpälsad men samtidigt vill jag verkligen inte åka på mjölkstockning

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet