• LyCKa55

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Bumblebee92 skrev 2014-06-19 23:09:48 följande:

Ja de är sant, smidigt att bjuda mindre gäster så inte så många blir drabbade. Från min sida är det typ 30pers!...varav 4-6 st är vänner med någon respektive. Resten är 3 syskon + män. + 3 barn. Sedan två fastrar med familj och en moster med familj. En farbror med familj och en farfar. Så känns inte som att de går att utesluta någon där så jag har kontakt med alla. + att sambon har ett 10 tal personer där nerefrån som ska bjudas. Det drar iväg "/ tror vi har kring 90 gäster som är uppskrivna!!....börjar fundera på om man kanske ska solla liiiite. Men de är typ svårt. Dock är det ca 90 pers inkl barn under 3 år.

Ena stunden vill jag köra på så som det nu är sagt (om jag får boka rum i Lule till samma pris) även fast dopet då inte blir precis som jag vill. Men i nästa sekund vill jag bara skita i allt... "/

Jag har faster och farbror med barn samt kusin med barn som inte kommer bli bjudna trots att jag egentligen vill. Och de bor i samhället där dopet hålls. Är fortfarande lite sur på sambon men annars får jag inget dop alls. Han vill bara ha de allra närmaste och litet. Frågade min mamma vad hon tyckte om det o hon förstod o tyckte inte de va konstigt och ska prata med dem som inte blir bjudna om varför. Blir inte hon sur för det så blir inte dem heller(hon brukar ta illa upp för minsta lilla så jag kollade hennes reaktion). De är rätt lättsamma och förstående. De får ju komma till kyrkan om de vill då den ju är öppen för vem som helst.

Är inte helt nöjd men nu får det bli så. Är rätt otroligt att min sambo går med på dop över huvud taget då han är med i pingstkyrkan(dock ej aktiv)
  • LyCKa55
    Ladygum skrev 2014-06-24 22:02:40 följande:

En känslig fråga tjejer... Hur upplever ni ert underliv? Vågade mig på en kik och tyckte det såg ut som ett babianarsle ungefär. Börjat jaga upp mig här hemma. Har även fått anala problem. Tyvärr googlat både det ena o andra. Är nu skraj. Vet ni nåt om detta? Normalt? Kan det bli bättre? Ahhhhh, tusen frågor! Vill inte riktigt kontakta vården än.

Jag kollade mig med spegel kanske tre-fyra veckor efter förlossningen o det såg ut ungefär som innan, med undantag för där jag blivit sydd i mellangården. Men det kan jag leva med. Fattar ju att det inte lär se ut som innan.

Tråkigt att du tycker det ser ut så! Men har du kollat innan du blev gravid så att du kan jämföra? Många har ju aldrig tittat innan o gör det sen efter. Alla ser ju inte ut som på bilder innan heller..?

Förstår att det är jobbigt men jag känner vad det gäller mig själv att huvudsaken är att allt funkar som vanligt, alltså att jag kan kissa och inte läcker, att vi kan ha sex(nu i början med lite ansträngning o smärta men som blir bättre o bättre och att jag kan göra nr2). Men det är ju jobbigt om du har besvär. Då tycker jag du ska söka för det. Det ska man inte va rädd för att göra. Har du varit på efterkontroll? Ring barnmorskemottagningen/mvc tycker ja. Bättre att ta tag i det än att gå o fundera o må dåligt. Lycka till!
  • LyCKa55
    Ladygum skrev 2014-06-25 12:33:29 följande:

LyCKa55: Jag hade väl kanske inte studerat i detalj, men har hyfsat koll. Såg inte ut så innan. Jag ska på efterkontroll snart som tur är. Dock gör det skitont när jag ska göra nr 2.

Evelina04: Vet inte riktigt vad du menar, men det ser lite hängigt ut. Kan kanske vara det då. Allt ser liksom lite svullet ut... Men inte ont och när man berör känns det likadant.

Okej, det är ju bra att du ska på det snart. Då kan du ju fråga och få det kollat ordentligt.

Usch då! Låter inte kul alls. Hoppas det ger med sig eller att du kan få hjälp med det när du är på efterkontrollen. Så kan du ju inte ha det.
  • LyCKa55
    Enlängtan skrev 2014-06-26 10:10:40 följande:

Jobbigt tjejer med eran värk, hoppas ni hittar sätt att hålla magen i trim och att ni får kollat upp vad det är i underlivet som gör ont.

Nu såhär i efterhand är jag nog glad åt mitt snitt trots att jag var väldigt besviken då jag fick veta att det blev snitt.

Ni som har bebisar som precis 12 veckor eller är nån dag från det, har ni märkt av om de har varit extra gnälliga, svårsövda och klängiga i en period?

Nu är ju inte Sixten i närheten av 12 veckor utan precis 9veckor idag, men han är jättegnällig o har varit det ett par dagar. Ser att det verkar stämma på den där appen Evaluskan hade. Så den verkar ju funka bra.

Ikväll har han bara gnällt, inte velat äta ordentligt(äter, sliter sig loss, skriker som bara den och sen äter några sekunder o så börjar det om igen).

Dessutom blir han just nu JÄTTEledsen hos pappa numera. Han kan inte hålla honom alls. Igår skrek han så han blev svettig hos sambon innan jag tog honom och han blev lugn med en gång. Bara mamma funkar. Det känns ju bra att man kan trösta honom men samtidigt jättejobbigt att jag inte kan få nån avlastning för det funkar bara inte. Sambon vill ju gärna ha honom men det går inte just nu:(
  • LyCKa55
    Enlängtan skrev 2014-06-27 15:45:09 följande:

LyCKa55: Sån period hade pigan också och är fortfarande rätt mammig av sig, är för det mesta bara jag som duger, men har blivit lite bättre senaste tiden så hoppas det lugnar ner sig för er också

Dixiechick: LyCKa55 tipsade tidigare om ett knep att föra bebisens fötter mot huvudet, bär jag hör att pigan börjar stånka brukar jag försiktigt trycka hennes fötter mot huvudet och då brukar det braka lös ordentligt

Okej. Jag har hört att det brukar vara så så jag är inte orolig, men det är inte kul, för nån av oss.

Vad bra att mitt tips hjälpt någon:)

Dixiechick: Ja man viker bebisen dubbel i princip. Fötterna kommer ju inte riktigt till ansiktet men nästan. Du trycker benen mot magen o upprepar, typ 10ggr eller så. Har du inte fått ut nåt då så fortsätt lite till. För det mesta händer det nåt faktiskt:) Lycka till!
  • LyCKa55

För ca 4veckor sedan var avalaget slut o nu kom mensen. Känns bra att kroppen kommer igång så fort. Ska bli intressant att se hur den blir nu. Innan var den väldigt regelbunden och varade i ca 5-6dagar, så ganska länge. Vi får se om det fortsätter så eller ändrar sig nu efter graviditet o förlossning. Innan visste man ju typ runt när i månaden den kom men nu har man ingen aning. På efterkontrollen sa BM att man kan blöda ganska oregelbundet först.

• LyCKa55
    peegasus skrev 2014-07-10 09:04:14 följande:

MENSSNACK!

Fick tillbaka min mens igår. Usch vad jag inte har saknat den! Men något jag reagerar över är hur sjukt mycket jag blöder. Har vanlig normalstorlek och igår blödde jag igenom 2 gånger efter bara 3 timmar. Brukar kunna ha en tampong i ca 8 i vanliga fall.

I gårkväll bytte jag ca 21.30- 22 och kl 04 vaknade jag av att det rann som en flod. Blödde över filt, Sagas kudde, lakan, ner på madrassen. Reste mig och höll händerna för och det bara rann och rann. Hela benen var blodiga och det var droppspår genom hallen till toan. Jag ska gå och köpa supertamponger, that's for sure!

Har aldrig varit så här förut. Är det vanligt att man får rikare mens efter förlossning? Känns som att senaste årets missade mens kom på en och samma gång :(

Jag hade som jag tidigare skrivit mens för nån vecka sedan. Den va lika lång som innan ungefär men rimligare. Inte så som du verkar ha det men mycket mer än vanligt. Har läst mig till att det ofta är så ett par gånger innan den går tillbaka lite efter förlossningen. Vi får hoppas på det. Det där lät verkligen jobbigt!
  • LyCKa55

Halloj! Man märker att det är semestertider. Inte så många aktiva. Och sen att man har sina att att ta hand om såklart.

Jag måste få beklaga mig lite och jag kände att det kanske finns andra här som upplevt samma.

Vi är just nu hos svärföräldrarna, ska åka hem imorgon(tack och lov!). Vi har varit här nu i en vecka och jag är såå trött på min svärmor! Hon säger "Farmor tar Sixten och går ut och går" och "Mamma får mata dig lite nu så kan farmor ha dig igen sen" osv. Typ som att det är hon som bestämmer över min son och att jag bara är nån tankstation för mat då och då. Om hon hade ställt frågan typ "Går det bra att jag går ut och går.med honom en stund?" eller nåt liknande hade det varit mer okej för då kan ja säga nej, men när hon säger som hon gör så vågar ja inte riktigt säga ifrån. Men jag blir bara SÅ irriterad och arg på henne.

Jag låter henne hålla på så därför att ja inte orkar tjafsa. Vi bor över 30mil bort så de lär inte träffa honom så ofta. Då kan ja stå ut med det. Men det är jobbigt. Vi får se hur det blir när han blir äldre. Jag kommer ju säga ifrån om det blir för mycket o jag inte tycker det är okej men det är inte lätt. Kvinnan är ju så sjukt envis och bestämd med o tror att hon har rätt i allt och vet bättre än alla andra, så man orkar inte ta den diskussionen i onödan

Nån som känner igen sig?

• LyCKa55
    Ladygum skrev 2014-07-17 14:22:57 följande:
    Jag har också svårt för min svärmor, tyvärr! Jag håller dock god min för min sambo och vår sons skull. Senast hon var här sa hon att hon var arg för att det gått en månad sedan hon träffade sitt barnbarn (Min sambo har inte haft så bra kontakt med sina föräldrar ens innan vår son kom).

Sedan säger hon "förstår inte mamma det eller" till Walter. Till mig: Han kanske behöver byta blöja? Jag: ja, det kanske det är som bekymrar honom. Då säger hon det förstnämnda till Walter. Känns lite nedvärderande.

30 mil bort känns lyx! Vi bor i samma stad som svärmor. Finns tusen andra saker som irriterar mig... Haha! Jag bör tillägga att jag är en väldigt tålmodig person som sällan dömer andra allt för hårt. Mest irriterande är att hon oftast spelar martyr och uttrycker sig negativt om det mesta! Men jag inser ju att allt grundar sig i extremt dålig både självkänsla och självförtroende. Så tråkigt bara! Vi får gnälla av oss här tack och lov!!!
    "Skönt" att höra att man inte är ensam! Man blir ju bara såå irriterad. De tror att de vet och kan allt mycket bättre än vi. Trots att vi mest troligen vet bättre än dem. Dels för att det är VÅRT barn och vi känner dem bäst och sedan för att man nuförtiden får mycket mer information och kan hitta svar på problem med barnet.

Min svärmor har världens bästa självförtroende istället och tror att hon är bäst i världen. Har nog aldrig träffat en vuxen människa som är som hon. Och hon ger sig ALDRIG i diskussioner. Hon vet alltid bäst.
    Jag förstår inte människor som är så, då har man verkligen dålig självinsikt, för ingen kan vara felfri. Det är egentligen väldigt barnsligt att bete sig så. Det är ju mer ett beteende som barn har innan de blir mer ödmjuka och tar hänsyn till andra människor.
    Men men, jag orkar som sagt inte tjaffsa med henne. Och Sixten lär ju bara träffa henne ett par gånger/år. Dock ska vi flytta närmare är tanken men inte så nära att kan komma ofta. Är tanken iaf.  Min sambo stör sig lite också men inte alls som jag. Han säger bara "Hon är sån", "Bry dig inte" osv.

Min mamma är också väldigt envis o vill gärna ha sitt barnbarn och kan mycket osv men hon frågar alltid och inser efteråt om hon betett sig dumt. Och som du säger; man kan ju säga till sin egen mamma.

Ja det är jätteskönt att få gnälla av sig!:)
  • LyCKa55
    copycat skrev 2014-07-19 10:11:47 följande:

Hejhopp!

Nu är min tös 3 mån (16 april) och från att ha ätit var tredje, ibland fjärde timme (jag helammar) vill hon sen tre dagar tillbaka äta VARANNAN timme!! Som när hon var nyfödd! Även på natten! Annars somnar hon runt 22, vaknar 02.30 för att äta och sover sen till typ 07. Men nu är hon plötsligt som en nyfödd och äter konstant. Har som sagt pågått i tre dagar och jag är redan sååååå trött! Vad kan det vara? Tillväxtfas? Håller min mjölk på att sina så hon aldrig blir mätt? Trööööött.....

Sådär ofta har Sixten ätit sedan han var någon vecka och gör fortfarande. Nån enstaka gång äter han efter 3h men det är ovanligt. Men på natten sover han typ 5h och sen kanske 3h innan han äter igen.

Jag tänkte när jag läste ditt inlägg att det kanske tyvärr kan vara mjölken som blivit mindre. Vi får hoppas att det inte är det men det skulle kunna vara det.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet