• LyCKa55

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Sandie80 skrev 2014-10-28 22:23:43 följande:

Har använt platt kudde hela tiden! Kan de vända sig så är det ingen fara enl BVC .. Varför har du inte något täcke? Jag har haft det hela tiden, men bäddar ner det i fotänden så det inte går att dra upp:)

Det står som jag skrev "från 12mån" på vårt täcke. Vi har en platt kudde också men har inte vågat ha den ändå. Läser man på vissa ställen på nätet så skriver de ju att det i princip är livsfarligt att använda kudde när de är i den häe åldern så jag vågar inte ha det mer än när han sover hos oss och han inte får plats att vända sig om. Jag har kännt hittills att jag ju hellre tar att han har en säng som inte är så ombonad än att han kvävs i sömnen. Men som jag skrev så ställde jag ju den här frågan för att jag inte tycker det ser jätteinbjudande ut för honom att sova så.. Nu har han dessutom typ börjat vägra att sova i sin egen säng. Vaknar med en gång när man lagt ner honom typ..jättekul..
  • LyCKa55

Idag har Sixten blivit fotograferad:) Han va jätteduktig och fin. Vi skulle ju inte fotografers honom förrän han va 1år pga kostnaden men så gick jag till en ny öppen förskola igår. Så sa de att man kunde skriva upp sig på att göra det idag. Sån himla tur! Då slapp man kostnaden för fotografen och man betalar bara för bilderna man köper. Skitbra!

Funderar lite på om vi ska säga det till våra föräldrar och att de kan få välja bilder och köpa om de vill ha. Tänkte först att vi skulle ge det i julklapp men med flytt och allt så blir det lite väl dyrt. Är inte billigt med foton. Räcker nog med ett-2st i större storlek till oss själva. Låter det konstigt? Det känns som det vanliga är att man ger bort sånt, inte att de får köpa själva..

• LyCKa55

Sixten får gröt till frukost, typ 1,5dl med puré i. Oftast katrinplommon eftersom han är lite hård i magen.

Till lunch får han en halv burk med mat och ibland lite fruktpuré efteråt. Och till kvällsmat har han fått gröt men nu har vi lyckats få i honom välling(!). Ikväll åt han 75ml +lite gröt. Vi har inte vågat ge honom en hel potion välling än. Vi tar det lite lugnt och ökar sakta. Resten av målen ammar han.

Måste säga att det känns lite trist att inte amma när han ska sova. Är rätt mysigt. Samtidigt som jag är rätt nöjd med att det gått att inte göra det. Känns som ett av de svårare målen att byta ut.

• LyCKa55
    kerstinsmide skrev 2014-10-31 06:51:56 följande:

Alltså, kan man få förlossnings depression efter 6mån?

Jag är alltså så jäkla trött på mitt eget barn att det är läskigt. Nätterma är bajs och ungrn är aldrig nöjd. Mat får hon hela jävla nätterna igenom (bara då hon är nöjd) eöler så står jag och gungsr henne. På dagarna sover hon knappt heller. Bara skrattskriker eller grinar.

Denna helgen är det dop och min familj kommer. De är överenergiska och lättuttråkade så jag kommer att snäsa åt dem ovh min mamma kommer bli heöt ledsen för att "du är alltid så sur på mig Sara"

Och idag så är jag ensam med barnen. Samt att sambon höll 6åringen uppe till 2130 igår. "Då sover hon nog längre" ne. Hon kommer inte sova längre hon kommer bara vara tröttare..... rikspucko.

Du, jag känner igen mig! Jag blir galen på ungen! Han har aldrig sovit bra men natten va bra när han va mindre. Så plötsligt bestämde han sig för att han skulle vakna 10ggr/natt vid typ 4månaders ålder och sen har han fortsatt med det. Nu vaknar han kanskw 5ggr men han gallskriker varje gång och vill inte somna om utan amning... Är såå trött!! Och dessutom går vi nu upp vid 05..

Är det inte helt underbart?
  • LyCKa55

Det där mes att vara slut kan jag ju helt och fullt förstå. Gick in här för att beklaga mig för någon som förstår.

Just nu är klockan 05. Jag sitter i vardagsrummet med en klarvaken liten kille som leker bredvid mig. Så har det varit senaste veckan. Jag fattar inte varför han ska vakna nu??! Och dessutom är han precis som din dotter "Ellie835" som vaknar hela tideb på nätterna o skriker så jag måste försöka trösta o få honom att sova. Är bara så irriterad o sur hela tiden känns det som. Vill inte va sur på min son men man blir ju det tyvärr.

På dagarna känns det bra och som vanligt men frågan är ju hur länge man orkar va så positiv med noll sömn..

Den här natten började med att han vaknade när vi gick o la oss vid 22. Sen var vi uppe vid 2 och bytte blöja. Då va han jättepigg o jag fick inte honom lugn så jag provade det. Innan det hade han vaknat nån gång också men somnade då rätt snabbt. Vid 2 var han däremot jättesvår att få o sova. Lyckades till slut med amning. Sen hae han nog inte sovit sen typ 3.30 eller så. Har varit ett himla snuttande fram o tillbaka mellan skriken men inte har det hjälpt.. Så här sitter man nu.. usch..

• LyCKa55
    Enlängtan skrev 2014-11-02 10:38:40 följande:

Pigan har också haft perioder med mycket snuttande på nätterna och jag tror det beror på att hon inte ammar så mycket på dagarna längre, då är det som att hon vill ta igen närheten på natten istället.

Ammar Sixten mycket på dagarna eller har det minskat mycket?

Nej han ammar inte så mycket om dagarna egentligen. Blir mest när han ska sova och sen nåt helt mål eller vad man ska säga. Han äter ju gröt till frukost, mat på burk till lunch och sen välling på kvällen. Han ammar ju ordentligt runt middagstid men annars är det som sagt mest att han snuttar tills han somnar när han ska sova på dagen.
  • LyCKa55

Pigan har också haft perioder med mycket snuttande på nätterna och jag tror det beror på att hon inte ammar så mycket på dagarna längre, då är det som att hon vill ta igen närheten på natten istället.

Missade att skriva att det som egentligen stör mig mest är att han vaknar så tidigt på morgonen nu. Fattar inte att han plötsligt skulle behöva 2h mindre sömn... Det är iaf väldigt tröttsamt. Jag vill inte va sur på mitt barn men det blir ju så. Dock visar jag ju inte det för honom. Blir nog tyvärr mer sambon som får en del gnäll..
  • LyCKa55

Missade att skriva att det som egentligen stör mig mest är att han vaknar så tidigt på morgonen nu. Fattar inte att han plötsligt skulle behöva 2h mindre sömn... Det är iaf väldigt tröttsamt. Jag vill inte va sur på mitt barn men det blir ju så. Dock visar jag ju inte det för honom. Blir nog tyvärr mer sambon som får en del gnäll..
  • LyCKa55
    Eveluskan skrev 2014-11-02 09:16:56 följande:

Får jag fråga er som han barn med bökiga nätter om ni kvinnor tar alla nätterna själva?

Här hemma har vi också en bökig lite grabb som inte alls vill sova eller ta sovmorgon och det är absolut tröttsamt, men här kör vi varannan natt jag och karln. Utan det hade blir det ju skit tungt att aldrig får sova. Jag känner så gott som aldrig att jag är irriterad pga sömnbrist, för det är väldigt sällan som jag inte är utsövd.

Hur resonerar ni kring detta hemma?

Ja nätterna tar jag alltid. Precis som fler skrivit så ammar jag ju och han somnar bara om han får ligga o snutta. Sambon försöker med nappen men det är sällan det funkar tyvärr.

Däremot morgonen har sambon gått upp varannan gång nu nästan när han vaknat vid 5. Det äe jag väldigt glad för. Han jobbar ju långa dagar så det är ju inte självklart att man gör då. Men ja skulle nog inte va människa om inte han gjort det.
  • LyCKa55
    Gullvivan skrev 2014-11-02 19:12:46 följande:

Lägg kudden under Sixtens lakan, då kan han omöjligt dra den över ansiktet :)

Vilket bra tips! Smart! Ska fundera på det. Nu har han faktiskt sovit på kudden ett par gånger i sin säng men han vaknar nästan alltid när vi kommer in o lägger oss eller iaf rätt tidigt på natten och flyttas över till oss. Så det blir inte så mycket tid i egna sängen i nuläget. Tyvärr får man säga.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet