• LyCKa55

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Gud va jag gillar vår bärsjal! Fick hem den i lördags och har testat den 3ggr. Han somnar på under 5min och sover superbra efteråt. Som nu, jag la honom i den, han var klarvaken men efter lite gungande så somnade han på ca 3min. Efter att han sovit i den i 10min la jag ner honom i liggdelen till vagnen på balkongen och där sover han nu sött. Och jag kan göra en massa annat som behöver fixas:)

• LyCKa55
    Dixiechick skrev 2014-05-26 23:27:31 följande:
    Har köpt en bärsjal (tricot slen) och har provat den en gång. Tyckte det blev jättetjafsigt att få ihop det. När jag väl fått i skrutten så var den inte tajt på rätt ställe. Hur går det för er som har sjalar? Funkar de bra? Knöligt i början? Funderar nästan på om jag kanske trivs bättre med en bärsele istället.

Några tankar kring bärselar?

Kram på er!!

Det verkar ju finnas jättemycket olika bärsjalar. Vi köpte en som är väldigt basic med bara två slingor av tyg som man korsar och den är väldigt enkel att få in honom i. Så jag tror det beror på vad du har för någon. Min lilla kille trivs superbra i vår. Har man en bebis med magknip/kolik är det en bra grej. Han kan va jättledsen innan men när han är i sjalen så somnar han snabbt
  • LyCKa55
    Bumblebee92 skrev 2014-05-28 19:45:44 följande:
    Att barn spyr är ju normalt. Men känns som jag är ensam som har en unge som spyr som en fontän BOKSTAVLIGEN! Alltså de är inga små spyor som funkar att torka med en liten handduk. Utan de är redigt mycket som kommer. Och hon lägger typ en om dagen, ibland kanske två. Får bädda rent sängen helatiden. Spyr hon på täcket går det igenom ALLT ända ner till madrassen. Här om dagen kräkte hon ner en kudde, fick ta hela kudden och typ hälla av allt i handfatet! "/ det är typ en hel flaska som kommer upp känns de som. Tvättmaskinen går varm.

Någon mer som har samma "problem"? ;(

Jag har inte det själv men jag känner en tjej vars barn har det. Verkar kunna hålla på i ca 6mån enligt hennes BVC. De har alltid plastad frote och handdukar under henne för hon kräks efter i princip varje amning. Så det finns de som är så
  • LyCKa55

Tråkigt att läsa om hunden Bäbisstina! Som du skrev; tur att du har din lilla kille att ta hand om så du har nåt annat att tänka på.

Jag undrar en lite udda sak. Hur mycket kissar era bebisar på natten. Kanske inget man notetar men nu har Sixten haft två nätter då han knappt kissat nåt alls på hela nätterna. Man blir lite nojjig om nåt är fel. Läste på 1177 att de inte ska gå mer än 6-7h mellan gångerna och det har det ju definitivt gjort. Sen kissar han massor på morgonen istället och under dagen är det som vanligt. Ska ta och ringa BVC idag o kolla med dem så det inte är nåt de måste undersöka.

• LyCKa55
    Ladygum skrev 2014-05-30 10:37:39 följande:
    Vår son kissar en hel del skulle jag tro. Blöjan brukar vara tung på morgonen. Men han äter ju några gånger på natten också och sen går det ganska lång tid mellan byte. Det är säkert inget fel om han nu kissar som vanligt under morgon och på dagen. Men bättre att ringa o fråga. Så slipper du vara orolig.

Ja men det gör Sixten med. Ibland kan han sova 5h i sträck o att det då ändå inte finns nåt kiss är lite skumt tycker jag. Nej jag antar att allt är ok då han kissar mycket om dagarna men bäst att kolla upp det tror jag
  • LyCKa55

Jag funderar lite på det här med barnförsäkring. Nån som kollat mer på det? Det var ju nån som hade en superbra sida där man kunde jämföra försäkringar när vi diskuterade gravidförsäkringar men nu har jag tappat bort adressen... Nån som vet?

• LyCKa55
    Bumblebee92 skrev 2014-05-30 16:54:56 följande:
    Vet tyvärr inte vilken sida du är ute efter. Men vi har tecknat en försäkring åt joline hos Trygg-Hansa. Jämförde dem med Folksam och tyckte Trygg-Hansa var överlägsna. Tror vi betalar kring 2000-2500 för ett helt år för henne om jag inte minns helt fel. Man fick välja pris efter en stege typ, och dem rekommenderade att starta på största summan eftersom det är dem första två åren dem flesta allvarliga medfödda sjukdomarna träder fram. Sen kan man sänka stegen oxå. Vi passade i samma veva på att fixa livförsäkring på mig och sambon oxå, så man får lite ekonomiskt stöd om något tragiskt skulle hända någon av oss. Kan vara värt att tänka på när man har barn tänkte vi :) vi fick ju även hembesök av Trygg-Hansa, vet inte om det är något som bara görs i Norrbotten, eller överallt, men det rekommenderar jag. Om möjligheten och intresset finns, så får man allt förklarat öga mot öga istället för att det ska bli missförstånd och massa sånt över telefon :)

Ja det är ju trygg hansa och folksam det står mellan. Trycker det är så svårt att själv bilda sig en uppfattning om skillnaden när man läser på deras sidor och i foldrarna jag fått hemskickat. Jag tycker de verkar rätt lika när man läser i dem. Vad var det som var så mycket bättre med Trygg hansa enligt er?
  • LyCKa55
    Bumblebee92 skrev 2014-05-30 18:35:11 följande:
    Den "bästa" anledningen var för att Folksam har karensdagar på tex sjukhusvistelse för barnet. Hos Trygg-Hansa får du typ 250:- från första dagen barnet ligger inlagt. Hos Folksam tror jag du måste ligga först 3 dagar innan du får ersättning. Sedan har jag hört att Trygg-Hansa är jätte lätta att ha att göra med om du behöver utnyttja försäkringen. Hos Folksam har vi hemförsäkringen "tyvärr" via sambons fack. Men när jag skulle ha ut pengar för mobilen därifrån sa alla som jobbade där olika, och olika människor skötte ärendet typ, och det tog as lång tid för mig att få pengar!

Trygg-Hansa ringde oss redan på BB, för att jag har min personliga försäkring där, dem ringde bara och ville tala om att jag har rätt till ersättning för att jag ligger på BB. Hur många försäkringsbolag talar om FRIVILLIGT att man får ersättning Lixom?! Mina föräldrar betalar den försäkringen fortfarande åt mig, så trodde det skulle bli jobbigt att JAG skulle ringa dit och be om pengarna, men det var INGA problem. Dem frågade när jag blev inlagd och utskriven, sen satt pengarna på mitt konto efter några dagar.

Vad jag hört så behöver dem typ inga papper på saker och ting, ibland alltså, för att dem själva kollar upp med tex sjukhuset om det stämmer att jag legat inne så och så länge. Jätte bra! Dem jobbar med att ha snabb service för sina kunder.

Ska fundera om jag kommer på något mer, men jag tror oxå att beloppen man får ut på dem vanligaste sakerna, tex dem vanliga sjukdomarna, dem beloppen var bättre/högre hos Folksam. :) dessutom, om du har fler försäkringar hos Trygg-Hansa, så får du 5% rabatt tror jag på vissa försäkringar, sk. Samlingsrabatt. Vi tecknade Jolines försäkring, en personlig sjuk och olycksfalls försäkring åt sambon, samt livförsäkring för oss, det gav oss 15% rabatt på bilförsäkringarna vi har hos dem. Jätte bra :)

Okej, ja det låter ju bra. Jag har också en försäkring för mig hos dem. Var en barnförsäkring först som nu är en vuxenförsäkring. Men det var ingen som ringde mig om det här med BB. Det visste jag inte att man får ersättning för. Då är dem inte alltid lika bra på att upplysa då tydligen. Ska jag ta och ringa om. Det där med bilförsäkringen låter bra. Vi har just fått en räkning på vår bilförsäkring och nu har plötsligt länsförsäkringar tagit bort vår rabatt så den kostat 2000(!)kr mer! Helt sjukt. Så vi ska byta bolag på den.
  • LyCKa55
    Bumblebee92 skrev 2014-05-30 20:46:58 följande:
    Hmm jaha! Dem sa att dem ringer "alla"...men ja, de vet man ju inte. Har samma som dig då, fast jag har kvar min barnförsäkring haha, är ju under 25. Så den heter fortfarande trygga barn. Jag fick, och då har du oxå rätt till 250:- för varje dag du låg inne :) ring och kolla.

Okej, så man får 250 per dygn? Vi trodde de ersatte det man fick betala. Då får man ju mer än 3ggr så mycket som man betalt på BB:)

Ser att ni pratar om sex. Jag är faktiskt inte orolig för det känns bra "där nere" och det ser bra ut(ja jag kollade med spegel:) men vi har bestämt att vi ska vänta till jag varit på efterkontroll. Mest för att jag är lite nojjig över att det inte ska vara helt läkt och risk för infektion osv. Har jag väntat så här länge kan vi vänta lite till. Är bara 3veckor dit så. Men det börjar ju kännas rätt segt nu. Senast vi hade sex va nog en vecka innan förlossningen eller nåt. Dvs 6veckor sedan. Det va länge sen det gick såhär långt mellan gångerna. Har nog inte hänt sedan jag va singel:)
  • LyCKa55
    Bumblebee92 skrev 2014-05-31 10:46:49 följande:
    Hur lite fick du betala på BB? :o jag fick betala 100:- per dygn för mig, och 800:- totalt för sambon!

Det känns bra där nere för mig med. Typ. Fick lite ont nör jag gick en redig PW på 12-13km "/ kan var lite för hårt. Men annars känner jag mig bra där nere, blöder lite till och från. Känner att jag faktiskt vill ha sex innan efterkontrollen, annars kommer jag spänna mig ännu mer i gynstolen haha. Men om jag vet att jag klarar av att ha sex, (om jag nu klarar det. Kanske gör lite ont som kerstinsmide sa) så kommer det antagligen inte göra ont på efterkontrollen. På sambon litar man ju ändå på att han tar de lugnt och försiktigt. Är lite rädd för smärta, eller Lixom små stick och sådär, så kommer ju vara rädd om BM ska föra in massa verktyg under kontrollen "/ haha.

Vet inte när vi hade sex sist! Sambon var inte så sugen att ha under sista delen av grav, så det är säkert 3 månader sen sist!

Det kostade 80:-/dygn för mig och 120:- för sambon tror jag. Vi var ju bara där två dygn så det blev inte så dyrt.

Jag känner nog tvärt om. Eller självklart litar jag på min sambo och att det säkert skulle va okej men jag är så där att jag gärna går till läkaren för en extra gång om jag är orolig för nåt(lite hypokondrisk) och jag vet att om vi skulle ha sex innan kontrollen skulle jag nog gå och nojja att det va dumt osv. Sambon vet ju detta så han tycker också vi ska vänta. Det är ju inte hela världen. Så vi lär göra så.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet