Inlägg från: BäbisSina |Visa alla inlägg
  • BäbisSina

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

garin skrev 2014-12-04 10:17:06 följande:
    Tack för grattiset

Duktig du är som pluggar och kämpar på! Vad ska du bli när du blir stor nu då? ;)
    Tackar, det var sådär kul i torsdags-fredags när jag hade hemtenta och Johannes sov superdåligt på natten mot torsdag och på torsdagen så skrek han såfort han var med pappa och sen vägrade han somna oavsett vem av oss som försökte. Som tur var sov han bra natten till fredag och var hur snäll som helst på fredagen.
    Jag läster till jurist och om jag får börja skriva ex.arbetet på sommaren så räknar jag med att bli klar till okt/nov 2015. Tanken var ju att bli färdigutbildad innan det var dags för barn =) Men nu får man väl tänka att man i alla fall får bli färdigutbildad innan barn nr 2 kommer
  • BäbisSina

Hej allesammans! Var jättelänge sen jag skrev något men jag är inne och kikar lite till och från, tiden att skriva något slukas upp av allt annat. Full rulle med plugg, bebis och hund. Nu har vi hunnit med att ha barnvakt några timmar, kändes lite märkligt att åka hemifrån och Johannes fick vara med farmor men det gick bra (även om jag misstänker att hon stoppade i honom mjölk, han är mjölkproteinallergiker så märks på bajset). Sen har jag tagit det stora steget att flytta över hans spjälsäng till hans rum så nu har han sovit första sovpasset där och sen fått komma över till vår säng. Var nog värre för mig än för Johannes ???? men vi tar det sakta men säkert förhoppningsvis så börjar han komma tillbaka till sin tidigare sömnrytm med att sova hela nätterna.. Alla dessa tänder ställer ju till det med sömnen, han vill ju snutta mest för snuttandes skull inte för maten. Vi ammar fortfarande och det är skönt att se att vi inte är ensamma om det. Mesta energin kommer ifrån vanlig mat men sen är det några amningstillfällen kvar och är det kink med tänder så blir det ännu mer amning.

Är det någon fler som inte har kommit igång med att ha sex efter förlossningen? Vi har haft så dålig timing med allt och eftersom jag inte vill använda hormonpreventivmedel så har vi försökt med säkra perioder intill det att jag har fixat pessar men som sagt dålig timing och eftersom det gick lite för lätt med att bli gravid med Johannes så har jag varit lite feg. Men nu så väntar jag på ett paket med en cervixpessar och nu när Johannes sover del av natten i eget rum så ska det väl äntligen bli dags med sexliv. Känns som att förhållandet behöver det..

• BäbisSina
    Sallysally skrev 2015-01-26 14:07:29 följande:

Ang sex bäbistina så nä.. Vi har haft smeksex så att säga men enbart provat samlag 1 gång. Gjorde fasligt ont!!!:( men jag sprack ju massor vid förlossning så de e kanske ärret osv. Uscha :(

Ush nu blir jag nästan rädd, jag spack en del och hade ärr vid efterkontrollen ????
  • BäbisSina

Vad skönt att höra att man inte är ensam om att inte ha haft något sex, men snart så ska väl det bli av. Pessaret har kommit och jag ska försöka lära mig hur man sätter in den och sen får vi vänta några dagar tills jag dels fått in tekniken och sen kanske inte börja med att testa funktionen när man är som mest fertil Tungan ute syskonproduktionen får vänta tills jag är färdig med utbildningen.

Gällande nattmatning så är det till och från, till stor del är det mest bara snuttning så det handlar mer om att han vill ha närhet och de nätter han vill ha det så får han det. Känns som att det funkar bäst för oss, men så länge han inte har någon tandbristning, han får i sig något han inte tål eller att det är någon förkylning så är han inte intresserad av tutten på natten. När allt funkar som det ska så sover han mellan 1930-2000 till någon gång mellan 04-05 och då blir det frukostamning och sen kliver vi upp vid 06 och då blir det grötfrukost. (Inatt var det en massa snuttning, så nu är man seg i skallen och snart ska jag iväg på seminarium - suck)

• BäbisSina

Är det någon mer som märker av 10-månaders utv-språnget? Här är det en massa gnäll och så sover han dåligt på natten. Lagom till att jag själv ska somna så ska han vakna och blöjbytena är utmanande. Sen så är han extra klängig.. Men samtidigt så går det framåt en hel del.. Går för fullt runt möbler oc med stöd av lådor och annat som går att skjuta framför sig. Han tar två-tre steg mellan möbler och ett tiotal steg till oss föräldrar så snart är det verkligen slut på lugnet ;D

• BäbisSina
    Evelina04 skrev 2015-02-13 20:53:10 följande:

Jag har TVÅ nyheter jag måste dela med mig av!! 1. Vi ska flytta till hus!!!!!!!! Vi ska få hyra ett hus på landet, drygt en mil utanför stan! Så vi flyttar från våran tvåa på 69kvm till ett hus med sex rum på 180kvm!!! Jag är så glad att jag inte vet var jag ska ta vägen! Och 2. Sebbe-bebben går för fullt här hemma! 9/1 tog han sina allra första steg och för drygt en vecka sen så började han släppa det han stod mot och traska iväg på eget initiativ och nu går han för fullt!! :D

Grattis till huset!! Jag är imponerad över alla som bor i en liten lägenhet med småbarn. Våran husflytt var nog det bästa vi gjorde/fixade innan Johannes kom.
  • BäbisSina

Grattis alla ni som väntar smått!!! Lite smått avundsjuk på er även om det inte passar för familjen att bli gravid än, vi får vänta till augusti men sen så Skrattande Sambon kommer vara borta i ett halvår så det passar sig inte att få smått när han är borta men såfort han kommer hem så kommer det komma ett litet syskon Tungan ute

Jag har hunnit lära mig läxan att man SKA ge småbarn vätskeersättning när de kräks, det räcker inte med vatten och även om de är superpigga så kan det helt plötsligt slå till och sen är allmäntillståndet helt åt skogen. Igår så ville snuttis inte alls vara med, var hur slö som helst och var helt lealös och kissade inget efter 19 på tisdag kväll så blev besök på vårdcentralen och eftersom akuten här i stan inte tar emot barn under fem år så var vi tvungen att åka till Ackis för att undersöka mer och ta prover för att kontrollera saltbalansen. Tills det att vi kom till Ackis skulle vi få i honom så mycket vätskeersättning som möjligt och väl på Barnakuten så kissade han på sjuksköterskan som skrev in honom Glad Som tur var så var värdena bra, han var uttorkad men det var bra balans mellan salter och vatten.
    Men så att ni slipper göra samma hemska upplevelse så ge vätskeersättning såfort de börjar kräkas för ger man bara vatten kan cellerna svälla och ja det är det som gör att folk dör av att dricka för mycket vatten (jag visste ju det sen innan men jag tänkte inte att det kunde hända bara av kräkningar och diarré)

• BäbisSina
    Fidelisen skrev 2015-04-21 21:02:45 följande:

Känner någon igen sig i detta?

Livisen har ett gräsligt eftermiddagshumör. Från typ klockan 14 är det för det första BARA jag som duger och precis allt är fel.

När jag lagar mat hänger hon i mina ben, gallskrikande. Spelar ingen roll hur mycket eller lite hon sover under dagen eller på eftermiddagen, det hemska humöret kvarstår.

Vi hade så några dagar efter ettårskontrollen oklart vad som var i vaccinet Skrattande Men då var det supergnäll och sen så började han sluta sova på eftermiddagen och efter det så är det så länge han får tillräckligt med saker att göra så är han nöjd.  Det är så skönt att kunna vara ute och leka i lekparken eller bara vara på altanen (inglasad) eller på tomten. Sen däremot vid 18-tiden så då är det tröttgnäll och klänga i mina byxor och ärjag in köket så ska det gnällas ännu mer. Som tur är så vet vi att det går över så fort han fått välling och sen är det sovdags.
    Gnället här hemma är till största delar pga att han inte får göra som han vill, att han är uttråkad, att han är hungrig eller trött.

Någon mer som börjar märka av humör hos era små? Här skriks/gnälls det, sparkas med benen och ibland även kastar han sig på golvet och sparkar med benen. Och sen får man lugnt förklara "ja, jag vet att du ville gå ut och att du är irriterad för att du inte får det men just nu får du inte det för att det är kallt ute..." eller något annat.. Skrattande
  • BäbisSina
    Fidelisen skrev 2015-04-30 09:57:50 följande:

Blir så irriterad.

Min lillasyster hade tydligen en hel del att säga om att Livia inte får äta tårta i morgon.

Vi serverar både tårta och smörgåstårta i morgon och Livia kommer att få smörgåstårta.

Vi bestämde innan hon föddes att godis och sötsaker får hon när hon aktivt lan be om det.

Men tydligen tillhör jag nu mammamaffian och har fel.

Håller med alla andra. Vad (F**) har hon med saken att göra, det är inte hennes barn. Har föräldrarna bestämt sig om en sådan sak som sockerintag så ska inte någon annan bry sig, det är inte hennes (din systers) sockerintag som ni reglerar..
    Hoppas att kalaset går bra idag utan att hon och fler släktingar kommenterar ert föräldraskap.
  • BäbisSina

Jag känner att jag har lite idétorka på barnmat så jag behöver lite tips på bra barnmat, gärna sådan mat som Johannes kan äta själv. Så vad tycker era om att äta?
    Jag antar att jag inte är själv i idétorkan så jag kan börja med att skriva vad som går hem hos Johannes. Johannes är mjölkproteinallergiker så därför är det MP-fri mat, men det mesta går ju att göra om.

Mellanmål/Frukost/Kvällsmål:
    Leverpastejmacka (polarpärlan, mjölkfritt margarin och mjölkfri leverpastej)
    Fruktpuré - även smakat på melonbitar och det var melon i hela köket efter han gått runt med melonen Skrattande
    Soygurt
    Gröt mjölkfri 4mån (smaksatta grötsorterna går inte hem)
    Välling mjölkfri 6mån (fullkornsvällingen 1 år ledde till kleggigt bajs)

Lunch/Middag
    Sötpotatissoppa (sötpotatis, chili, vitlök, kokosmjölk mm) (matas)
    Makaroner o köttfärssås (matas)
    Köttgryta med rotfrukter långkok och mixat (matas)
    Makaroner o falukorv (älskades och hunden älskade att städa upp efter)
    Blodpudding (samma som falukorven)
    Potatisomorotsplättar

• BäbisSina

Tack fina ni för alla matförslagen!
    Johannes äter nog rätt mycket mat men å andra sidan så är han rätt stor och springer runt som en vettvilling så han gör ju av med energin.

Frukost (6.30): 1 portion gröt med plommonpuré och ca 3/4-1hel vetepärlanmacka med leverpastej och margarin
    Mellanmål (9-11): Ibland blir det fruktpuré eller så sover han förbi målet, det är inte alltid han visar att han är hungrig
    Lunch (12): Lite svårt att säga när det är vanlig mat men med burkmat så är det en hel 1-årsburk
    Mellanmål (14): En macka eller motsvarande
    Middag (16): Samma mängd som lunch
    Kvällsmål (18:30): ca 2 dl välling

Vatten till alla målen och även däremellan när han är törstig.

• BäbisSina

Vad tråkigt att läsa att det är många som upplever sina förhållanden dåliga men det är nu som allt sätts på prov. Här är det upp och ner lite som vanligt med lite dalgångar men vi jobbar på att kommunicera med varandra så att vi förstår varför vi är sura på varandra. Men ibland så känner jag att det är mindre jobb att vara själv med hund och barn än när sambon är hemma..

Peegasus: jag beklagar att ni har separerat men jag är också glad över att det verkar vara det bästa för er. Det kan ju vara så att ni hittar tillbaka till varandra efter att han har tillfrisknat. Bästa för barnen är ju ändå att vi föräldrar mår bra och om det är i kärnfamilj eller separerade ja det är olika för alla familjer.

• BäbisSina

Grattis hannamottosson och garin till era friska små liv Glad
    Var UL lika häftigt upplevelse denna gång? Antar det men fokuserade ni på andra saker denna gång jämfört med första?

En annan fråga hur tidigt kände ni av graviditetssymptom denna gång? Jag börjar känna mig hypokondrisk och tycka att jag tappat (det redan dåliga) flåset och haft lite illamående. Inte bra att ha oskyddat sex lite för nära ÄL, nu när vi verkligen behöver ha en planerad graviditet..

• BäbisSina

Är det någon av er som har börjat potträna? Vi tänkte börja nu i sommar, lika bra att ta tag i det innan han börjar på dagis och nu när det är lite mindre kläder som ska av och på Glad

• BäbisSina

Hejsan alla mammor!! Gud vad tiden går fort. Nu har vi haft vår inskolningsvecka och nästa vecka blir det dagis på riktigt. Vårt dagis (jaja förskola) kör med kort inskolning, första dagen 9-15, andra dagen blev 8-15, tredje dagen vanliga tiden, fjärde vanliga tiden. Första och andra dagen var vi föräldrar 100% delaktiga och gjorde allt jobb med barnen och fröknarna var med och lekte lite och var ansvarig för aktiviteterna, tredje dagen fick föräldrarna gå in i personalrummet under lunchvilan och efter det körde fröknarna utan föräldrar och sen fjärde dagen var som en vanlig dag på dagis dvs man lämnade och ev gick till personalrummet för att vänta men för oss gick det så bra så jag fick åka direkt efter lämning. Jag kommer jobba 60% och sen 40% för studier men det gör att Johannes bara har 8 timmarsdagar så lämnar 7 och hämtar 15. Känns som att det räcker, han är trött nog efter den tiden även om han sover lunch.
    Hur långa dagar kommer era att ha?

• BäbisSina

Dagisstarten gick över förväntan, nu är det en kille som verkligen vill iväg på dagis på morgonen. Han har stenkoll på "allt" som ska med, iaf skor, keps, jacka och väska =)
    Enda negativa var att han lyckades på något vis få i sig mjölkprotein så han fick superont i magen, skrek i 30min i två omgångar för att sen bli helt utmattad somna, vakna på nytt och skrika igen så hela den kvällen gick åt till att ta hand om en stackars skrikande, sparkande, vridandes kille. Blev ett besök på akuten men de kunde inte hitta någon orsak utan de misstänkte att han hade fått i sig mjölkprotein. Sen fick han vara hemma en dag, sen gick han en dag och sen blev han förkyld så då fick han vara hemma de återstående dagarna..

• BäbisSina
    vår sommar skrev 2015-08-17 22:47:31 följande:

Jag brottas verkligen med en sjuk separationsångest inför dagis starten. Dels för att jag inte alls vill tillbaka till mitt jobb och sen för att jag får ångest för att han ska behöva gå långa dagar på dagis. Jag har sen bilolyckan för 9 år sen fått kämpa med en sjuk panik ångest och kontrollbehov men den har varit i balans i flera år till för nån månad sen då den stormade på med all ångest jag har lyckats stöta bort.

Det som utlöst allt är att jag inte har nån kontroll.

Hur kommer han att trivas?

Hur kommer jag att trivas?

Hur kommer mitt schema se ut?

Jag ska få en ny chef hur kommer det att bli?

Kommer han få kompisar?

Kommer fröknarna kunna trösta han när han blir ledsen?

Hur mycket kommer jag att missa?

Ja listan kan göras lång och det är alldeles för många frågor för någon som behöver kontroll och struktur för att fungera.

Usch vilket tråkigt inlägg men behövde få ur mej det.

Jag vet inte om det här kan hjälpa men det här är lite vad jag tyckte om dagisstarten och några av de punkter som du skrivit.

Det är svårt att säga att alla barn trivs, av de barnen som inskolades samtidigt som Johannes så finns det några som saknar sina föräldrar och är ledsna och sen finns det andra som tycker att det är superkul. Men enligt pedagogerna så brukar det alltid komma någon form av bakslag, endera i samband med start eller någon månad in. Pedagogerna var tydliga med att om man själv som förälder känner sig trygg med förskolan så brukar det avspegla sig på barnen. Även om vi hade en kort inskolning så var det en föräldraaktiv inskolning vilket jag tyckte var bra. Pedagogerna på Johannes förskola verkar vara bra på att ta hand om ledsna barn och även på att ha stenkoll på alla ungar.

Gällande utvecklingen ja, man kommer missa saker men samtidigt så sker utvecklingen i en helt annan takt än tidigare. Bara för att man inte är först att se/höra en sak betyder inte att när man själv får se/höra det för första gången att det betyder mindre.
  • BäbisSina

Stort grattis alla som fått syskon! Elinannamaria vilken häftig berättelse!

Fidelisen jag beklagar verkligen ditt missfall. Finns inget som kan trösta även om det är kroppens sätt att skydda dig och göra så att ett inte livskraftigt foster fortsätter att växa. Stora kramar!

Själva försöker vi fortfarande med syskonverkstad, fyra missfall sen i våras. Efter senaste missfallet (i mitten av december) så var jag in till gynmottagningen för att påbörja utredning och nu väntar jag på återbesök. Fick att jag skulle vila kroppen minst två perioder och eftersom sambon är borta på tjänsteresa så borde det inte ha varit något problem men det kanske vi misslyckades med nu.. Börjar känna lite symptom så hoppas.. fast samtidigt så är jag livrädd att det blir ett missfall "som vanligt"

• BäbisSina
    garin skrev 2016-01-22 13:58:03 följande:
    Men åh vad jobbigt med så många missfall! Men du verkar ju iaf ha lätt för att bli gravid.. Hur var det, visst hette eran son Johannes? Var han lika svår att "få till"?
    Håller tummarna att det tagit sig nu ändå, och att det går bra för er denna gång!
    Johannes var jättelätt att få till, krävdes inte ens en utlösning.. Så vid första graviditeten efter Johannes så räknade jag med att det skulle bli ett barn men men..
    Tyvärr så började jag blöda igen så nu kommer jag vänta ett bra tag, nu när vi passerat 1 år och 9 månader så måste jag hinna jobba 6 månader på 100 % och det får vänta tills sambon är tillbaka i Sverige helt och hållet. Nu väntar jag bara på att få tid för återbesöket för att få veta vad som är fel.
  • BäbisSina

Hej alla! Många som är på G med att få syskon. Jag pausade en del från FL efter missfallen och allt, men nu är vi äntligen på banan igen. Jag går in i vecka 12 (11+0) på tisdag så snart så borde vi vara säkra. Fick efter missfallsutredningen veta att när jag blev gravid och gick över två veckor så skulle jag ringa och boka tid för VUL. Så när jag var i v 6+0 så blev det VUL där vi såg hjärtslag och jag blev framflyttad en dag till 6+1. Igår var jag på inskrivning och snart är det dags för KUB. Mycket mer illamående den här gången än med J så det kanske blir en tös ????

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet