Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
Blev nog något fel på citeringen.
Oj vad mycket ni har hunnit skriva. Vi har haft fullt upp med att resa runt halva Sverige, lillkisen sov övervägande delen av tiden trots att vi körde 40-50mil de dagarna vi körde. Det är härligt att han är så lugn i bilen, jag var lite orolig före men allt gick ju bra ????
Jag ser att ni pratar om blöjor, vi kör med Pampers de sitter bäst och andas bäst. Vi provade med Libero i början men han blev så röd och irriterad i rumpan och när vi bytte till Pampers så slutade det. Visst de har salva i blöjan men å andra sidan så innehåller alla engångsblöjor en massa ämnen som inte är bra, aloe vera är bra för de flesta.
Är det någon annan som har börjat märka att er bebis börjar få tänder? Vi märkte det när vi var på resa och köpte tuggleksaker men bäst är ändå att tugga på mamma/pappas fingrar eller hans händer ????
Hur gör ni när det är så varmt ute för att underlätta för bebis? Det enda jag har klurat ut är att bara ha blöja (och dregglis eftersom han dregglar så. Så stilig så ???? ) och sen tvätta av honom på kvällen så att han inte är alltför svettig när vi går och lägger oss.
Här har det varit fullt upp under ett antal veckor, har varit inne och läst men har inte haft så mycket tid att själv skriva men nu är man åter igen själv på dagarna med lillkisen eftersom sambon har börjat jobba. Eller iaf nästan själv, om några timmar så åker min mamma hem sen så är jag själv med lillkisen och bustrollet (valpen).
Vi hade dop för Johannes nu i helgen och jäklar vad mycket jobb och energi det tog. 30 pers varav 5st som bodde hos oss. Ska bli skönt med lite egentid med lillkisen. Jag har tidigare tyckt att min svärmor har varit rätt lugn och inte haft så stort hävdelsebehov, men både när vi var i kyrkan och vid doplunchen så bad hon om att få ha Johannes själv och visst att hon får ha honom en stund inga konstigheter men som hon betedde sig så var det nästan så att man kunde uppfatta det som hennes unge,hon skulle visa upp honom för alla, prata med alla och under en väldigt lång tid så blev hur mycket intryck som helst för Johannes. Detta resulterade i att Johannes inte sov som han brukar (numera sover han från 22-23ish till 8ish med ev en amning på morgonen) men efter dopet så snuttade han på mig hela natten. Nu när vi blir själva så ska jag prata lite med sambon så han vet hur jag tycker om hennes beteende, sen så räknar jag med att det inte kommer vara några större tillställningar på ett bra tag så då kommer hon inte ha möjlighet att få sväva ut/bort med Johannes. Men man får ju tänka på att man väljer varken sina egna föräldrar eller sina svärföräldrar och att jag har rätt tur med mina föräldrar och svärföräldrar, det finns de som har det värre.
Nu har även min mens kommit tillbaka, kom igår, men det var väl bara väntat eftersom man får sova hela nätterna. Förhoppningsvis så slipper jag superblödningen som några av er har haft. Fördelen med att ägglossningarna kommit igång är att min sexlust har börjat komma igång, sist vi hade sex var på nyårsafton. Sen återstår det att se när vi lyckas hitta en lucka när både jag och sambon har lust och sonen inte hindrar lite vuxenmys. Sen så vet jag inte om vi vågar ha sex innan jag har provat ut pessar, sist jag skulle fixa tid för utprovning så blev det ju en liten Johannes Jag vill inte ha några hormonpreparat, eftersom jag reagerar så mycket på hormoner.
Tjejer! Behöver lite hjälp! Redan börjat kika lite på ytterplagg till höst/vinter. Vad ska man ha? Vi kommer att ha en åkpåse. Vindfleece? Overall? Jacka? Tänker att overall blir lite varmt i åkpåse... Tips mottages!
Om ni undrar vart brandröken är så har den hittat till Enköping, har varit två dagar med röklukt så nu när det äntligen har blivit bättre temperaturer så har man ändå inte kunnat vara ute pga att röken ligger rätt tätt. Men man ska inte klaga man bor ju inte i det brandhärjade området, hoppas att de får ta del av regnet som kommer här i stan.
Gällande syskon så vill jag ha ett till barn men vill gärna vänta tills jag har läst klart skolan och fixat ett nytt jobb, så kanske påbörja syskonförsök i slutet av nästa år. Man blir ju inte yngre direkt, vill helst få nr 2 innan jag blir 35 och det är drygt 2 år dit.
Är det någon mer som märker av att er bebis börjar få tänder? Här har det gnällts och dreglats i drygt en månad och i början av veckan var det bajsstopp två dagar och sen grönt bajs. Och man ska gnaga på mamma och pappas fingrar..
Ser att det pratas en hel del om planering inför dop, jag kan berätta lite om hur vi gjorde.
Vi hade runt 30 gäster varav några barn. Dopet hölls kl 11.00 och ceremonin tar ca 25min, sen tar det en stund att ta sig till stället man ska vara på. Vi var på vårt jobb och i en festlokal där så det tog en stund innan alla var på plats och kunde äta. Sen så åkte folk inte därifrån förrän vid 15-tiden så att inte bjuda på mat var inte ett alternativ.
Maten var smörgåstårta som jag gjorde, jag gjorde två olika sorter och två av varje (lite overkill men men). Fördelen med smörgåstårta är att man behöver bara en bricka att ha tårtan på (eller botten av en springform). Det hade räckt med tre tårtor totalt, och i efterhand så hade jag nog bara lagt tid att göra en sort istället för två. Jag gjorde club sandwich smörgåstårta (ICA) och räkcheesecake (Jennys). Räkcheesecaken var bra mycket smidigare att göra och jag tyckte att den blev mycket godare.
Efter smörgåstårtan så blev det blåbärscupcakes m vit chokladfrosting och småkakor. Vi hade köpt en del läsk, cider och ville man ha öl/vin/sprit så fick man betala det själv (ja, vi hade bar med en av våra vänner som jobbade). Kaffe och te tog vi från jobbet.
Kostnaden för maten har jag inte stenkoll på, jag köpte det samtidigt som jag köpte allt som skulle ätas hemma under den veckan men under 2000kr. Men vi hade inte några dekorationer, vi använde lokalens servis och dukar. Och det smidiga med att använda den lokalen var att vi kunde flytta över all mat så fort jag var klar med respektive del. Smörgåstårtorna dekorerade jag och min svägerska precis innan servering, det hade inte funkat att fixa till dem på morgonen (det tar tid att göra i ordning sig och ännu längre tid om man har 5 st släktingar som bor hos en). Cupcakesena gjorde jag färdigt dagen innan och småkakorna hade jag gjort tidigare och haft i frysen.
Skulle jag göra om det så skulle jag bara göra en sorts tårta och ev allergiker skulle få en egen specialare (en portionare). Annars cupcakes och småkakor var ett bra alternativ till tårta, men blir nog lika stor kostnad och lika mycket arbete som en tårta. Men jag tyckte tårta på tårta, så blev (smörgås)tårta och cupcakes.
Sen så inbjudningskorten fixade jag själv, köpte pärlemorskimrande kort m kuvert, hade silkespapper som ett kort innanför och i silkespappret så fanns ett papper med själva inbjudan som jag skrivit ut från datorn. På kortet så hade jag ett band och en blomma. Kostnad kanske 500kr (sambon hade mååånga vänner som han promt skulle bjuda, som tur var så kom inte alla). Tackkorten gjorde jag även själv och där la jag mer krut, kostnad kanske 500kr men arbetsinsatsen var desto större. Dikt, personligt tack och en bild på lillkisen. Bilden hade jag tagit själv och skrivit ut på fotopapper på min skrivare (kostnad oklar då allt fanns hemma). Jag lägger upp bilder på bildtråden så får ni se.
Vi la inga pengar på fotograf eftersom lillkisens kusin är fotograf och vi hade nog ändå inte tagit in en fotograf känns som en onödig kostnad. Blir tillräckligt bra bilder med digitalkamera.
Någon som fått tillbaka mensen? Och hur såg den ut isf? :P
Alltså, vår bebis, snacka om sömntuta! Hon somnade runt 21:30 igår och sover fortfarande nu kl 8:50. Fick mat vid 00-slaget och åt då i sömnen. Lite väl lyxigt nästan. Man bara går och väntar på att det ska upphöra och bli tvärtom....