Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
Bra initiativ. Hänger såklart på.
Bra initiativ. Hänger såklart på.
Tiden går verkligen fort, Johannes är ju redan 9 dagar. Känns som att man inte gjort något annat än amma, amma, försöka sova, byta blöja osv.. Jag är så otroligt tacksam över att amningen fungerar för hade den inte funkat hade jag nog varit ett nervvrak vid det här laget. Tillräckligt med att knappt få sova något eftersom Johannes bara kan sova själv på förmiddagen, övrig tid så ska han ligga nära. Och som det har varit senaste dagarna har det varit något hela tiden på förmiddagarna, hantverkare, läkarbesök mm, sen så vill man ju hinna ha lite tid för sig själv typ äta frukost, gå på toa mm.
Det som verkligen sabbar babylyckan är smärtan från stygnen, kissa är ju en mardröm. Provar alla knep för att få det att göra mindre ont, men antar att man bara får vänta ut det.
Någon annan som haft problem med stygn i underlivet och hur lång tid tog det innan det slutade göra så förbenat ont?
Jag känner igen mig med mat- och vattenproblematiken, inte överdrivet hungrig och konstant törstig och måste dricka både för att kompensera amningen och underlätta kisseriet.
Vilken skillnad det gör att få sova 4timmar sammanhängande, känns som att man nästan är utvilad efter att ha fått sova totalt 6 timmar inatt. Skulle ju inte göra något om han sov lite längre, känns som att det är några timmar att ta igen. Annars så växer han som han ska, gått upp 130g på 11 dagar och allt verkar bra med kroppen.
Något som var intressant att se var att min hund reagerade på när BVC-sköterskan skulle kolla på Johannes så var hunden där och såg till att allt gick rätt till. Hon var/är den första förutom jag och sambon som hållt i Johannes. Inga av de tidigare besökarna har hållit utan bara tittat, mest för att Johannes har sovit eller ammats under tiden. Blir intressant att se om svärmor får för sig att hon ska hålla på lördag..
Första dan då man är hemma själv med bebis. Tur nog så sov Johannes själv nästan hela natten. Han somnade efter amningen vid 2130 sen sov han till 01 i sovpölen, amning och sen somnade han om igen i sin sovpöl sen sov han till 4-5ish mys och amning till vi gick upp vid 6.40. Sen blev det hundpromenad och Johannes sussade gott i bärselen. Nu är det snart dags för amning igen. Förhoppningsvis så orkar jag åka in på stan och köpa några pyjamaser till honom eftersom det verkar vara ett favvoplagg.. Vi kom fram till att han kanske har sovit dåligt själv för att han varit lite för kall så i natt hade han mer på sig och ja han sov ju mer själv, hoppas att det håller i sig.
Evelina skönt att det gick bra! Det är så skönt med den här gruppen, saker som man nojjar över eller funderar över visar det sig att man inte är själv att fundera på. Google och FL har varit flitigt använda. Bästa saken jag läst var om att spädbarn saknar kräkreflux (eller vad det nu hette) dvs kräkset åker ner igen om de ligger på rygg istället för att stanna kvar i munnen som hos oss vuxna. Efter jag läst det så kan jag sova lite lugnare när han ligger själv. Vi har lite av varannandag på bra sömn på natten, igår natt skulle han amma och vara nära från 2-tiden och inatt kunde han sova själv länge från 22 till 3 och även efter amningen vid 3 sov han själv till 5-6. Det gör sån extrem skillnad på humöret hur mycket man får sova.
Idag var vi till BVC för tillväxtkontroll nu har han blivit 57cm och 4390g, det märks på kläderna.. Tur att släktingarna har köpt kläder i 62 och uppåt
Idag fick jag även ett gäng amningströjor som jag beställt från Boob, så jäkla smidiga och sköna. Så nu känns det lite bättre att åka iväg och göra saker. Slippa mecket med vanliga tröjor, de kostar ju tyvärr en slant men för mig så är det lätt värt det.
Jag har också ansökt
Evelina jag tycker synd om dig, jag har också stygn där framme och de gör ont. Däremot så har de värsta stygnen lossnat så nu kan jag iaf kissa utan att gråta. Det du kan göra är att kolla med BM om hon kan kolla på stygnet eller ta bort det. Det kan ju vara något fel och att slippa en smärta gör rätt mycket.
Nu kanske det inte stämmer på din pojk men jag märker på Johannes när jag har ätit "fel" mat - typ rå lök, ägg osv .. Då blir han extra skrikig, pga magknip.
Sen så är jag lite "dålig" mamma med att jag byter blöja när han är vaken, somnar han efter amning så får han sova - lugnast så.. Det är några saker som funkar för oss men alla är olika. Du är inte en dålig mamma, du är bara trött och har ont.