• Ladygum

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

garin skrev 2014-05-30 14:19:24 följande:
    Och ja, man hoppas på att "få igen" denna investerade tiden sen i form av en välmående, glad och trygg liten kille det är så man får tänka! Och jag har med sett bättringar de senaste dagarna. Sen är det ju ändå lite hit och dit men nu känns det faktiskt som det är på väg åt rätt håll. Walter är väl också kring 7-8 veckor nu eller?

Ja, han är 7 veckor o 3 dagar.
  • Ladygum
    anglavakt skrev 2014-06-01 13:25:31 följande:
    Hej finaste ni! Hoppas ni haft en mysig helg trots vakna nätter, fulla blöjor och kräkande barn ;) Hur kommer ni göra med dop av era små? Vi planerar ett liret enkelt dop i slutet av sommaren typ augusti... Kram på er och tack för alla kloka tankar ni delar

Blir namngivning i slutet av juli och min pappa ska skvätta lite vatten på pojken, samt hålla tal. God mat och en bra ursäkt att dra ihop hela tjocka släkten!
  • Ladygum
    MammaTillS skrev 2014-06-04 14:11:18 följande:
    Tack! :) och jag glömde ju helt skriva att jag är 26 år, har en dotter på 3 år och vi fick vår andra dotter den 10 april :) Ja och även om jag är mycket lugnare och säkrare nu som tvåbarnsförälder så har man glömt av vissa saker och så är ju inte denna lilla tjej precis som storasyrran när hon var bebis såklart ;) En liten personlig fråga, har ni tänkt något på vilket preventivmedel ni ska ha nu? Jag har ju så svårt för hormoner och har testat allt möjligt men inget har fungerat. Mellan barnen körde vi på "säkra perioder" för vi skulle ju ändå ha ett till barn, men nu vill jag gärna ha något säkrare. Min bm föreslog hormonspiral, så ska testa den som har lite mindre hormoner och hoppas det fungerar! Annars blir det kopparspiral och funkar inte det får jag väl gå i celibat haha

Kommer nog att köra på p-stav som innan. Mindre blödningar och så slipper jag tänka på att ta ett piller varje dag, då jag är senil! Vill jättegärna ha 1 eller 2 barn till, men vill ge min lilla gubbe lite egen tid först.
  • Ladygum

I onsdags var jag på babymassage. Så himla mysigt! Walter låg och log hela tiden, så han måste ha tyckt om det. Var orolig att han skulle grina o så, men nej då. Ibland är man så nojig och så visar det sig (oftast) att det går bra ändå. Har ni andra varit på babymassage? I vår kommun får man tre undervisningstillfällen gratis. Kanon! Något jag varmt rekommenderar alltså.

• Ladygum
    garin skrev 2014-06-19 14:43:31 följande:
    Åh vad skönt att det löste sig då! Min pojk vill alltid äta hela tiden tycker jag ;) men tror han vill ha mkt mys och närhet i samma veva så han äter inte så effektivt. Här funkar det också att gå från bröst till flaska till bröst. Tror det varit extra smidigt från början just för att jag använder amningsnapp. Längesen vi tog till flaskan nu dock. Det var nästan enbart efter en långdragen och orolig kväll som det "behövdes" men nu har vi lyckats få in en hyfsad nattningsrutin det senaste, hoppas det håller i sig! Noah sov för övrigt 7 timmar i natt, åt i 20 min och sov i nästan 2 timmar till (till kl 7...) jag fick dock inte mer än någon timme i stöten. Säker på att han var vaken kl 02.30 men somnade om. Verkar dock som han sov väldigt oroligt därefter och jag vaknade varje timme sen, förmodligen av diverse ljud från honom.. Vi samdover förresten, och sambon får ta soffan i vardagsrummet. Hur gör ni andra? Vi har gjort väldigt olika, från början sov han i sin egen säng, ibland i nestet och ibland i nestet i sin säng liksom. Får tyvärr inte plats med både mig, sambo och babynest i vår säng. Men nu ligger lilleman bara rakt upp och och ner i sängen på min sida :)

Skönt att Noah sov så länge! Mindre kul för stackars mamma som inte kunde slappna av. Så typiskt det där!

Angående hur vi sover så samsas vi alla tre i sängen (ibland även med två katter!!!). Vi har en spjälsäng med ena sidan borttagen fastklämd vid vår säng och där flyttar jag över Walter ibland. Han har sitt nest däri för att ytterligare höja mysighetsfaktorn! Men är han väldigt kinkig så brukar han få ligga kvar fastklistrad vid min sida.
  • Ladygum
    garin skrev 2014-06-19 21:33:46 följande:
    Men han är inte lättväckt då eller? Noah vågar jag inte röra när han sover... Möjligen om jag tar honom när han ligger, och gungar honom i famnen. Men inte tvärtom, dvs lägga ner när jag väl hållt honom. Hur länge sover Walter på nätterna förresten?

Ibland. Men han måste sova djupt när jag flyttar över honom och så får man vara väldigt smidig! Har mer problem med detta under dagen. Då vaknar han direkt! Är bortskämd gällande nätterna. Walter somnar kanske vid 20-21 då jag liggammar honom till sömns. Sedan är det väldigt olika men han vaknar ca. 00-02.00 och då liggammar jag honom igen. Ibland byter vi blöja. Han somnar lätt om efter detta. Sedan brukar det vara dags igen vid 04.00-06.00. Samma procedur igen. Sen vid 8-9 är det mat igen o då stiger vi upp. Han är sällan gnällig på natten. Ibland bökar och stökar han vid bröstet dock. Blir väl inte så lätt den dagen han ska börja sova själv dock. Men den dagen, den sorgen!
  • Ladygum

Nackdelen med att samsova...man vaknar av att ungen har skjutit upp en rejäl bajja i bak så det läckt ut på lakanet! *suck* Bara att stiga upp...

Glad midsommar till er alla!

• Ladygum
    Bumblebee92 skrev 2014-06-22 12:46:52 följande:
    Alltså! Varför kan man inte lämna bebisarna ensamma på skötbordet?! Haha. Jag har klistrat upp blåa/turkosa och gula fjärilar på kaklet bredvid skötbordet. Joline äääälskar att kolla på dem. Blöjbyterna går snabbt och smidigt då hon bara ligger still och skrattar åt dem :D det är nog det roligaste hon vet, hon kan ligga hur länge som helst och kolla på dem. Nästan så man ska börja käka frukost och middag inne på toan för att få händerna fria ;) Har några fjärilar kvar att använda, funderar på att göra en tavla av dem som man kan ställa bredvid henne på golvet, och hoppas dem är lika intressanta då med. ;) Vad tycker era bebisar är det roligaste som finns? :)

Det roligaste just nu är att bada, vara i babygymet och att "prata" med människor.
  • Ladygum

En känslig fråga tjejer... Hur upplever ni ert underliv? Vågade mig på en kik och tyckte det såg ut som ett babianarsle ungefär. Börjat jaga upp mig här hemma. Har även fått anala problem. Tyvärr googlat både det ena o andra. Är nu skraj. Vet ni nåt om detta? Normalt? Kan det bli bättre? Ahhhhh, tusen frågor! Vill inte riktigt kontakta vården än.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet