• Ladygum

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Åh, vad jag önskar att ni alla här bodde nära mig! Då hade jag BESTÄMT att ni var TVUGNA att ingå i mammagruppen! Fast ni är så avlägsna så ger ni mig ett så oerhört stort stöd! KRAM

• Ladygum
    M4nda skrev 2014-05-13 15:29:02 följande:
    Någon annan med en bebis med misstänkt komjölksallergi? Lilla Charlie har utslag i hela ansiktet och kolik så nu ska jag utesluta komjölk för att se om det blir bättre..

Inget konstaterat, men Walter har helt klart bekymmer med sin mage. Jag tänkte att jag skulle testa annan kost i 4 veckor för att se om det blir bättre. Walter skriker mycket, blir illröd i ansiktet, fäktar med armar och ben, spänner sig som en båge. Han har även plitor i ansiktet och på bröstkorgen som iofs skulle kunna vara hormonplitor. Tycker det är så knepigt att han är så lugn när han får ligga vid bröstet bara. Han kan skrika hur mycket som helst, men får han bara ligga o amma/snutta så blir han lugn. Blir tokig på det hela! Vad tror ni om det hela?
  • Ladygum
    annab79 skrev 2014-05-13 17:40:16 följande:
    Hej Jag känner igen det du beskriver. Min Filippa hade oxå magont,magknipp så hon vred sig. Ville bara suga på tittarna o va sällan nöjd. "Hängde" på tuttarna o jag var helt låst. Hon skrek mkt på kvällarna men sen även dag o eftermiddag. Vår lilla tjejen gick upp första o andra vecka efter fl bara 10-20 g tredje v. 90g så bm föreslog att testa o ge Nan till natten direkt efter bröstamning för att hon ska e hungrig o tro mig det hjälpte direkt. Hon sov hela natten. Dagen efter var hon hungrig igen fick Nan 60ml på dagen o sen till natten samt jag ammade henne resten av dagen/kvällen. Så höll vi på i 6 dagar.Idag fick hon ingen flaska då hon e helt nöjd sen kl 06 o det verkar som om jag har fått mer bröstmjölken, började dricka (svagdricka o amningste). Prata med din bm om kanske din son får för lite av bröstmjölken o har ont i magen för att han e hungriga? Lycka till

Kanske, men han har gått upp ca. 300 g i veckan och det var tydligen väldigt bra enligt BM. Men han kanske inte är mätt ändå. Får kolla på BVC nästa gång.
  • Ladygum
    Evelina04 skrev 2014-05-16 17:50:33 följande:
    1-2 timmars sömn i rad låter som lyx i mina öron!! Inatt blev det totalt ca 20-30 minuters sömn för min del :( på BVC sa dom igår att han kan ha kolik då det inte blivit de minsta bättre av att jag ätit mjölkfritt i två veckor och han är missnöjd och svår/otröstlig större delen av hans vakna tid :( give me a break känner jag! :( hur orkar folk?? Och hur orkar folk skaffa fler??? Jag tycker synd om min sambo som har två stycken att trösta som gråter och gråter :P :( Kerstinsmide - så tråkigt att höra om bonusen! Jag har tyvärr inga tips men jag hoppas verkligen att det blir bättre snart! Stor kram på dig!!
    Bf 19:e april 2014

Tycker så synd om er som inte får sova på nätterna! Kolik alltså? Men kanske blir lättare på något sätt när man får något konstaterat? Det som inte dödar härdar...ett motto att ha med sig när det känns tufft! Håll ut ni som kämpar och tänk på den dagen när ni sitter med era lite äldre, mindre skrikiga barn och skrattar åt den här tiden.

Vår gosse skriker ej på nätterna, men väldigt mkt på dagarna så ska prova mjölkfritt i några veckor nu. Men hörde att man bör köra 4 veckor för att vara säker. Vet du/ni något om detta?
  • Ladygum
    Mary 562 skrev 2014-05-22 09:59:32 följande:
    Är det ingen annan av er som provat bärsjal? 
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm! <3

Jag har en easyhug bärsjal. Provat lite, men känns lite lurigt än så länge innan lillen har blivit stadig i nacken. Fick honom inte att ligga i den. Han vill vara upprätt.
  • Ladygum

Mjölkstockning! Hua.... Tillbaka till sjukhuset imorgon. Någon annan som haft?

• Ladygum
    Enlängtan skrev 2014-05-28 14:01:42 följande:
    Är det någon av era småttingar som har fått skorv? Min lilla hade från början vid näsan, i ögonbrynen och öronen nu har hon det i hårfästet kring öronen och pannan. Dessutom har hennes hormonplitor torkat ut så hon är väldigt torr i ansiktet och det verkar klia. Smörjer i massor med babyolja och miniderm men hon är torr iaf Tycker så synd om henne när jag klarar massa salva på henne men är ju också synd om man struntar i det och låter det vara torrt och kliigt. Det är mycket med dessa små och det värsta tycker jag är klädvalen när man ska ut med pigan. Är så rädd att klä henne för lite så hon blir sjuk men samtidigt vill man ju inte sätta för mycket kläder så hon får värmeslag. Hur mycket kläder har ni på om temperaturen ligger kring ca 20 grader och det är ex soligt med lite blåst?

Långärmad body, byxor, strumpor, ev. mössa och en tunn filt. Det där med eventuellt mössa beror på att vi frågade på BVC och då sa de att när de ligger skyddat i vagnen behöver de inte ha det. Bara när de kommer upp ur vagnen. Vi har bara mössan på i vagnen om det är kallt. Någon här i tråden (?) tipsade ju om att lägga en termometer i vagnen. Ingen dum idé! 17 grader ute, 28 i vagnen? Läste jag rätt?
  • Ladygum
    BäbisSina skrev 2014-05-29 11:15:20 följande:
    Suck, vilken skitvecka.. Sambon har varit borta/är borta mån-ons lunch och nu tor-fre eftermiddag och natten till tisdag så började min hund (som har haft problem med magen och under en tid haft en viktnedgång och efter senaste vet.besöket vägrat äta, 10d då vi fått truga i honom sådant han tidigare slukat) må ännu sämre. Så direkt efter veterinären öppnat så ringde jag dit och fick akuttid på förmiddagen så efter vi hade varit hos bvc för läkarundersökningen så åkte jag till vet. Vid vägningen så visade det en viktnedgång på 5kg på 10dagar. Sen kunde han knappt komma upp från vågen (vikten han tappade var muskler och han hade höftproblem sedan tidigare), fick hjälp in på ett behandlingsrum och insikten att det var dags att låta honom gå vidare och slippa lidande började infinna sig. Veterinären kom in och vi pratade om möjliga lösningar och vad det kunde vara, men med hänsyn på det snabba förloppet så var det troligen svårt att hinna hitta felet och sätta in behandling i tid. Troligen var det en tumör i magen som spridit sig och med hänsyn på att det gått så fort och att han inte alls var pigg så var jag tvungen att låta honom somna in och slippa ytterligare lidande. Många tårar och en saknad som är enorm. Ingen som flåsar, ingen som buffar på en för att man ska klia honom, ingen som är överlycklig för att man kommer hem.. Bläh. Tur att man har en liten bebis som man måste ta hand om och tur att han är såpass liten att man ändå har tid att sörja utan att behöva underhålla honom. Johannes växer i alla fall för fullt, drygt 5v och 5215g, 60,5cm. Tur att han börjat sakta ner på längden och lägga på sig lite hull.

Beklagar sorgen! Har själv tre djur och man vill aldrig hamna där, men tyvärr så är de ju hos oss så kort tid. Kram!
  • Ladygum
    garin skrev 2014-05-30 09:49:48 följande:
    Jo med flaska är det ju lite lättare med rutiner. Man "häller i" bebisen det den vill ha så kan man förhoppningsvis utesluta hunger i ett par timmar framåt. Och just därav har jag läst att flaskbarn i regel skriker mindre, de är ju belåtna på den fronten iaf :) Jag nojar ju mkt över vad min pojk äter vid varje tillfälle. Särskilt när han känns så grinig och svårsövd, är det hungern som spökar där bakom liksom. Men han har ju fri tillgång till bröstet men ofta vill han gärna somna istället, det händer inte när vi provat med flaska... Jag som är en sån kontrollmänniska kanske borde gå över till flaskan snart, men gillar att amma också. Känns bara som det bästa är att bestämma sig för något av det.

Tycker att du ska kämpa vidare med amningen! Vi har en liten som också är grinig och svårsövd. Walter sover bara korta stunder på dagen. På kvällen vill han helst ligga o snutta. Somnar gärna vid bröstet också. Ibland står man knappt ut och ibland känns det självklart! Men han går upp i vikt och kissar o bajsar så det står härliga till. Det är mitt kvitto! Tycker mig se små, små förändringar hela tiden och mer nöjda stunder. Tror att det är så här bara. Walter vill vara nära. "Du har fått en liten apunge" som någon sa till mig. Förhoppningsvis blir han bortskämd med all närhet och blir en trygg individ.
  • Ladygum
    LyCKa55 skrev 2014-05-30 10:09:50 följande:
    Tråkigt att läsa om hunden Bäbisstina! Som du skrev; tur att du har din lilla kille att ta hand om så du har nåt annat att tänka på. Jag undrar en lite udda sak. Hur mycket kissar era bebisar på natten. Kanske inget man notetar men nu har Sixten haft två nätter då han knappt kissat nåt alls på hela nätterna. Man blir lite nojjig om nåt är fel. Läste på 1177 att de inte ska gå mer än 6-7h mellan gångerna och det har det ju definitivt gjort. Sen kissar han massor på morgonen istället och under dagen är det som vanligt. Ska ta och ringa BVC idag o kolla med dem så det inte är nåt de måste undersöka.

Vår son kissar en hel del skulle jag tro. Blöjan brukar vara tung på morgonen. Men han äter ju några gånger på natten också och sen går det ganska lång tid mellan byte. Det är säkert inget fel om han nu kissar som vanligt under morgon och på dagen. Men bättre att ringa o fråga. Så slipper du vara orolig.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet