• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

hannamottosson skrev 2015-03-28 10:20:34 följande:
    Men gud så kul!!!!! Jätte jätte grattis till er! Jag är i vecka 13+1 idag! Vad kul då kan vi peppa varandra ännu en gång <3
    Ja verkligen!! Oddsen för detta liksom?!?

Hur mår du? Och vad har ni för bf då?
  • garin
    misspethunia skrev 2015-03-30 05:07:41 följande:
    Nämen... GRATTIS!! åh så kul!! Hur mår du? Hur långt gången är du? Vad ROLIGT för er och för Noah som ska bli storebror! Tänk, för ett år sedan fanns han i magen o nu ska han bli storebror. Livet är allt bra förunderligt! <3

Jag har också börjat tänka mer o mer på syskon, men då det redan finns två halvsyskon så tror jag tyvärr att pappan är ganska svårövertalad... =\
    TACK!!

Jaadu nu mår jag helt ok, var lite kämpigt i några veckor i början med extrem trötthet och sen kom lite illamående med, dock inga kräkningar. Väldigt likt så som jag mådde med Noah fast tröttheten blir ju lite mer påtaglig nu när man inte kan sova och vila när man vill!

Är idag i v12+1 med bf 10:e oktober.

Ja det blir roligt och förmodligen rätt tufft också men känner mig förberedd och laddad ändå! Man är nog inte lika nollställd och tafatt med nästa, plus att jag inte tänker fastna i något som inte funkar optimalt (tex kommer det ju inte hålla att amma så sjukt mkt som jag gjorde för nu kommer jag behöva all sömn jag kan få för allas vår skull!)

Känns märkligt att för ett år sen hade jag jobbat min sista dag och trodde jag skulle få gå hemma och vänta i flera veckor.. Och hade nog haft jäkligt svårt att fatta att ett år längre fram skulle det redan vara syskon på gång!

Har du tagit upp frågan med honom alls? ;)
  • garin
    hannamottosson skrev 2015-03-30 09:55:12 följande:
    Haha ja verkligen, hur kul som helst! Tänkbvilken glädje dom kommer ha av varandra. Önskar jag haft syskon nu när jag är vuxen.

Jag mår bra nu men har spytt konstant mellan vecka 6-13 helt olikt min förra graviditet, ät tröttare också men antar att all spring efter den lilla bidrar haha ;)

Om jag går efter mensen så har jag bf 15 september men blev flyttad 16 dagar med vilgot så gjorde ett tidigt ultraljud så blev flyttad till 1 oktober istället :)

Har rul 24 april så 25 dagar kvar, är så pirrig!

Hur mår du? Har ni gått ut med graviditeten? Har ni fått tid för rul, tänker ni kika efter kön? Haha mycket frågor nu :D super grattis igen!
    Ja det lär de ju ha. Tänker i synnerhet om de får varsin lillebror ;) har själv massa syskon på både gott och ont ;)

Usch, jobbigt med kräkningar! Ja men precis, det blir dubbelt upp av trötthet nu liksom!

Ååh så spännande! Vi lär ju få vänta ca 6-7 veckor på rul, har ingen tid för det än men är väl dags att boka för det får man tydligen göra själv i vårt nya län. Men ja, vi vill iaf gärna veta könet. Tjuvtittade på Noah också så. Ska ni kolla?

Vi har bara berättat för några hittills. Ett par av mina systrar vet sedan länge, varsin vän till oss vet och i helgen fick även blivande farmor veta. Får se när och hur man berättar för resten. Tycker sånt är svårt, likadant förra gången! Så går man och drar på det och inväntar nåt bra tillfälle, som aldrig kommer..

Jag har iaf mått bra hittills förutom extrem trötthet, då har jag ju haft det lite kämpigt med stor sömnbrist överlag och sen flyttade vi ju för 6 veckor sen ca.. Inte orkat fixa nånting här knappt, orkar ungefär bara med de vanliga dagliga bestyren om ens det ibland. Förutom det mår jag bra och upplever att jag mår typ exakt samma som förra graviditeten. Men oj vilken mage jag kommer få, går nätt och jämnt dölja i pösiga kläder men det även för att jag (tyvärr men nu tack och lov!) har kvar lite mage fortfarande sen förra grav också... Hur upplever du det på den fronten? ;)
  • garin
    hannamottosson skrev 2015-03-30 22:38:12 följande:

Ja vi tänkte titta, vi skulle inte göra det med Vilgot men jag såg så tydligt snoppen och pungen att jag var tvungen att fråga och då sa hon att det stämde och är glad att vi fick veta då :) Känslan sa kille då och nu säger den tjej men vi får se om det går att få reda på, spelar ingen roll man är ju bara glad om allt ser ut som det ska. Har du någon känsla? 

Är ju som sagt i vecka 13+3 och det syns väldigt tydligt, det går inte missta mig för lite små fet bara utan jag har gravidmage haha ;) Familjen berättade vi för direkt även denna gång och några få vänner. Berättade även för några på jobbet tidigt också eftersom att jag sprang och spydde hela tiden och var tvungen att vara hemma. Nu vet nog nästan alla på jobbet då jag har mammabyxor på mig istället för våra vanliga. Förra gången "gick vi ut" med det offentligt i vecka 12 men nu väntar vi tills vi varit på rul, det är precis en vecka efter att Vilgot fyllt 1 så vill att det ska vara fullt fokus på honom då och inte på bebisen :D Låter kanske lite töntigt?? Har i alla fall hittat ett jätte kul sätt att berätta det på offentliga medier efter lite sök på google ;)

Jobbigt med flytt mitt i allt när man redan är trött som det är, man vill ju gärna fixa ordning allt på en gång också. Skönt att du sluppit spya och allt som hör till där även denna gång :)

Magen syns som sagt och eftersom att jag hade något kg kvar sen förra graviditeten så tror jag nog att det kan ha bidragit haha! Tycker magen är mer bred den här gången men det kan som sagt också bero på att man väger lite mer den här gången ;)

Jo men just att du har lite annorlunda symtom denna gången, och visst vore det ju mysigt med en lillasyster :) Jag har egentligen ingen känsla nu och hade det inte förra gången vid denna tidpunkten heller. Men eftersom jag mår på typ exakt samma sätt så lutar det ju liiite åt lillebror trots allt. :)

Nä men jag håller med, vi har ju precis gjort kub och första tillfället därefter som typ hela vår familj är samlad är i helgen på hans kalas. Och känns inte rätt att tala om det då, på hans födelsedag liksom. Har så svårt med när och hur jag ska säga det, ville berättat för mamma igår när hon var här på besök men fick tunghäfta... :/

Jobbet (jobbar för min pappa) måste ju få reda på det strax med.. Får ta det i påskhelgen!

Ja min mage är nu som den var typ i v18-20 med Noah. Förutom att den är mjukare. ;)
  • garin
    hannamottosson skrev 2015-03-30 22:41:05 följande:
    Enlängtan skrev 2015-03-30 13:57:16 följande:

Säger som Sallysally, är nästan lite avundsjuk att ni får följas åt igen hoppas man själv prickar in en till graviditet med någon annan härifrån senare, hihi <3

Har ju världens bästa mammor här inne och man glömmer fort så ni kommer garanterat få vara involverade. Tycker nästan jag har lika många frågor den här gången.

Förra gången så googlade jag på varför jag hade så mycket molvärk och om det var något att oroa sig för och den här gången googlar jag på om det är vanligt att inte ha någon molvärk alls om man har tätt mellan barnen haha :D

Haha kul att du nämnde just det där med avsaknad av molvärk. Känner precis samma! Måste väl vara lite så att eftersom det är såpass nyligen vi var gravida förra gången behöver det inte töjas på samma sätt!

Är ju så olika vart man än läser, vissa pratar ju om fler och kraftigare symtom andra grav och andra helt tvärtom.

Men känns mer logiskt att kroppen har lättare att ställa om till gravidmode och därmed blir det inte den hormonexplosion (för vissa..)
  • garin
    hannamottosson skrev 2015-03-31 22:39:29 följande:
    garin skrev 2015-03-31 07:35:14 följande:Haha kul att du nämnde just det där med avsaknad av molvärk. Känner precis samma! Måste väl vara lite så att eftersom det är såpass nyligen vi var gravida förra gången behöver det inte töjas på samma sätt!

Är ju så olika vart man än läser, vissa pratar ju om fler och kraftigare symtom andra grav och andra helt tvärtom.

Men känns mer logiskt att kroppen har lättare att ställa om till gravidmode och därmed blir det inte den hormonexplosion (för vissa..)

Fick ni göra kub eller var det något ni valde själva? :) 

Tänk att vi har så stora pojkar som blir 1 år nu, förstår inte!

Hade tänkt lägga upp en bild på rul bilden sen och skriva en liten text. Kommer vara i vecka 16+4 när ultraljudet görs om jag kan lita på vad dom sa när jag var och gjorde ul i vecka 7. Kommer göra det i uppsala den här gången och där är dom väldigt noggranna om jag förstår rätt så får se om jag får göra ett till senare också om dom tycker det är för tidigt att se allt. 

Blir kul med ett vårbarn och ett höstbarn :D Liiite tidigt kanske men har ni funderat något på vagn?

Ja jag har inte känt någon molvärk alls, det måste ju vara som du säger att kroppen fortfarande är töjd sen sist. Var ju inte allt för längesen vi var gravida. Jag har redan börjar med järntabletter då jag haft hemsk huvudvärk som dock gick över så fort jag började med dom. 

Denna gången gick vi privat för kubundersökningen, i förra länet erbjöds alla det men inte här!

Spännande att se vad de får fram på rul, kanske blir en septemberbebis för er trots allt! Du kände inte av när du hade äl eller på annat vis kan lista ut om det känns rimligt att bli flyttad 2 veckor? Vi var ju rätt säkra då vi inte riktigt kommit igång med samlivet så att säga, så vi vet ju exakt när denna måste ha blivit till! ;)

Ja det blir kul med lite spridning på det! Trodde att våren var det optimala innan Noah kom, men jag satt ju "fastlåst" i 4 månader och ammade mig igenom hela den stekheta sommaren. Så jag har ändrat mig, måste ju bli perfekt med ett höstbarn istället så är lillen 6 månader till nästa vår så är man lite mer i fas med saker och ting lagom till sommaren! ;)

Det där med vagn blir inte lätt! Inte funderat så himla mycket på det än faktiskt, även om jag nog snart vill börja kika lite! :) har ni några tankar på det än?
  • garin
    hannamottosson skrev 2015-04-04 20:20:44 följande:

Tycker det är synd att det inte erbjuds överallt, här är det bara rul som i många andra län :/

Jag hann bara med en mens innan jag blev gravid igen haha, super fertila verkar vi vara! Kände inte av när jag kan ha haft ägglossning heller tyvärr.. Förra gången blev jag ju flyttad från 1 april till 17 april och Vilgot kom ju 17 april så där räknade dom bra, eller så var han bara punktlig haha ;) Jag misstänkte att jag inte var så långt gången den här gången heller så därför gjorde jag ett privat ul tidigt och där flyttade dom ju mig precis som jag misstänkte att dom skulle göra. 

Sommaren var ju stekhet förra året och håller med dig att det var bra varmt och klibbigt med en bebis på bröstet när man redan svettades! Kommer ihåg att han fick värmeutslag fast han bara låg i blöjan stackarn :( Känns skönt att det blir i sep/okt nu faktiskt :)

Vi har tittat på en bugaboo donkey just för att man kan göra den till enkelvagn, annars är jag emmaljunga frälst men det är ju så bra att man kan göra om syskonvagnen till en enkel. Tanken är att vilgot ska gå 10-15 timmar på dagis och då vill jag inte gå runt med en dubbelvagn så därför får det bli en sån. Dom kostar dock 15600kr!!!! vilket jag inte ville lägga på EN vagn så vi beställer från holland istället och har fått ett riktigt bra pris på vagnen med tillbehör på ca 13000kr istället :) 

Ja jag tycker med det skulle vara samma villkor i hela landet. Att vänta ända till rul på att få se nånting, och ev få korrigerat bf, tar ju jääääättelång tid känns det som!

Jag hade riktig mens två ggr, första ggn var mer som en tvådagars mellanblödning och därefter dröjde det 39 dgr tills det kom igen, då mer som vanligt. Sen 29 dgr till nästa gång. Därför trodde jag vi var någorlunda safe när vi körde på, men visar sig att cykeln kan inte ha stabiliserat sig utan hade jag inte blivit gravid skulle den hamnat på 33 dgr det sista. Kroppen är lurig!

Var Vilgots syster/bror planerad?

Ja det är ju jäkligt smidigt med en dubbelvagn man kan göra till enkel! Som du säger vill man ju inte gå omkring med en dubbelvagn hela tiden om man har storasyskonet på dagis några timmar. Tror också jag vill att Noah ska få lite lektid, roligare för honom och en liten lugn stund för mig med lilla bebisen sen. Men just Bugaboo är ju ändå så dyr, vi får se om vi lyckas göra nåt begagnatkap om inte annat! :)
  • garin
    hannamottosson skrev 2015-04-06 22:24:51 följande:
    Ja verkligen, 18 dagar kvar här och jag spricker nästan för jag är så pirrig!!

Min mens har aldrig varit regelbunden drygt nog.. Visst att det varit skönt att den hoppas över 2-3 månader ibland men man vill ju gärna ha lite hum ändå :p så jag blev inte direkt förvånad när jag blev flyttad så pass mycket som jag blivit båda gångerna.

Bebis nr 2 var också planerad, vi ville ha tätt och så blev det ju nu :D Vilgot har varit oförskämt snäll och lätt så tror det bidrog lite till att vi kände att vi ville ha en till ganska tätt, hoppas dom kommer ha myclet glädje av varandra :) Sambon känner att två barn räcker men jag kan tänka mig en till om ca 6 år kanske, vi är ju ganska unga, fyller 23 och 24 nu så vi har ju några år på oss att bestämma oss också.

Tänkte nog sätta i en spiral direkt efter den här gången så får vi se hur det känns om 5 år när den ska bytas ;)

Ja bugaboo är så dyra men jag hoppas det är värt det, tur man har babyskydd, vagga, spjälsäng, skötbord, kläder mm så man slipper köpa allt nytt den här gången! :D
    Nu har jag med bokat rul men blir inte förrän den 12/5. Spännande iaf, och så fort som tiden går är den dagen snart här!!

Här var det inte planerat men däremot hade man ju velat börja försöka hyfsat snart ändå. Ville ändå ha max 2-2,5 år men 1,5 får gå det med! Vi är inte purunga, jag fyller 30 i sommar och sambon är 33. Vi har också pratat om eventuellt 3 barn och ska man då ha 3-4 år mellan varje så hade jag ju hunnit bli, kanske inte FÖR gammal, men ändå lite väl till åren för min smak. ;) vill vara "färdig" innan jag är 35 iaf! Och det gör inget om trean sen väntar några år nu då. Om det blir en. En i taget först och främst ;)

Ja man har ju det allra mesta andra som behövs så vagnen nu blir ju den i särklass största utgiftsposten! Fortfarande inte kollat mkt alls på det än, avvaktar lite till! :)
  • garin

Vill inte helt kapa denna tråden med syskonsnack!

Men alltså jag vet inte om det är gravidhormoner eller vad det är... Men satt häromdagen och läste här ifrån början, och guuud vad nostalgisk jag känner mig. Blev nästan tårögd. Och även i den andra gravidtråden när bebisarna började "ploppa ut" en efter en. Det är så jäkla magiskt, och så häftigt att vi hade - och fortfarande har varandra! Alltså jag har inte fattat det själv exakt HUR mycket ni betyder för mig!

Alla nätter man satt uppe i början och vemtilerade sina problem, tankar och känslor.. Och det var alltid någon som iaf förstod en! I "verkliga livet" tycker jag iblsnd det kan vara svårt att få gehör, men kanske beror på att man inte är lika öppen där som här...

Alltså det känns som igår... Då våra barn var nyfödda. Och nu fyller de ett år, en efter en.. Alltså snyyyyyft!!!!

• garin
    Sandie80 skrev 2015-04-12 10:00:00 följande:

Hej allihop! Var så längesedan jag var inne här, men det verkar som att det är lite syskon på väg:) min son blir 1 år 29/4 och brorsan är beräknad 2/6:) blir precis 13 månader mellan dom, så fullt upp blir det här hemma:) när beräknas ni? Ni har säkert skrivit men det är så många inlägg sedan jag var inne:)

Hejsan!

Men åh vad kul med lillebror till pojken!

Då börjar det närma sig för er

Jag går in i v15 idag så bf är 10/10. Blir 18 mån mellan mina. Ska tjuvkika på rul den 12/5 om det blir en lillebror eller lillasyster. Magkänslan säger bror.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet