• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Jag ammade för sista gången för prick en vecka sen. Egentligen var det snarare två veckor sedan, för sista veckan var Noah så förkyld att det kan inte ha varit många droppar han fick i sig innan han självmant gav upp liksom.

"Erbjöd" bröstet sista gången förra fredagen då han inte längre var så täppt, men icke, han var inte intresserad.

Är glad att amningen här har fasats ut av sig självt. Men, hade det varit så att han "sökt" eller tex om han vaknat på nätterna (helt och hållet..) så hade jag hellre gärna fortsatt amma än att gå upp och göra välling.

Håller med om att det ändå känns lite vemodigt. Men jag tänker mer på stunder då han var mindre och somnade så gott vid bröstet (dock inte alltid ju...)

Senaste månaden var det bara en tiominutare på morgonen som gällde, på nätterna slutade han äta när han var 6 mån och sen har maten fått mer och mer utrymme. Erbjöd bröstet rätt ofta på dagarna ändå pga vätskan då, men nu dricker han bra med vatten! Och varm mat som han vägrade så länge har börjat gå jättebra nu, såå skönt!!!

• garin
    Sallysally skrev 2015-01-16 10:04:08 följande:

Jag ammar ännu.. Natt ngn gång oxh dagtid 2 ggr. Håller de uppe genom att erbjuda bröstet för att jag vill amma längre... :)

Får vi hoppas lillan håller med för det är ju främst vad de små väljer om du förstår hur jag menar. :) jag erbjöd med ofta tills han först inte ville annat än direkt när han vaknade på morgonen och sen alltså inte ens det. Hade inte haft något emot att fortsätta ett litet tag till men samtidigt så är det väldigt skönt att nu ta tag i mig själv!
  • garin
    Sallysally skrev 2015-01-21 13:33:09 följande:

Är de fler som har en liten en som vaknar ofta och sover oroligt rör sig mycket osv?

Oj oj, ja du sån har Noah alltid varit! Ibland mer, ibland mindre. Nu brukar det gå 1-2h mellan ggrna, nån enstaka gång får jag sova 3h i sträck men det hör inte till vanligheten precis!

Tror de drömmer rätt mycket, känner inte att det finns så mkt konkret att göra åt än att finnas när de behöver tröst annars bara vänta ut denna fasen liksom.
  • garin
    Enlängtan skrev 2015-01-21 13:19:37 följande:

Och nu är amningen ett avslutat kapitel :)

Några nätter där det blev 1 amning/natt och detta mest för att jag behövde det (stenhårda tuttar) men nu har vi haft två nätter utan så ca 2,5 dygn helt amningsfria. Det har inte ens varit ett enda gnäll över att avsluta amningen och inget sökande heller (inte ens när pigan är trött han hon gjort något större försök till att söka bröstet) så himla härligt att det gick så smidigt smile1.gif

Igår var jag med ett par kompisar och åt lunch på thai-restaurangen förstå glädjen när jag insåg att jag äntligen kunde trycka i mig av det extra starka alternativet - yeeeey! Haha hade säkert kunna äta stark mat tidigare också men för att undvika ajaj i bebismagen så har jag avstått men som sagt igår var det bara att äta och njuta , hihi.

Yaaay!

Skönt att det gick så bra!

Och visst är det härligt när man kommer på saker man "kan/får" äta (och dricka..) efter avslutad amning!

Var nästan två veckor sen jag slutade amma nu och får liksom rätta mig själv i tankarna eftersom huvudet är så låst vid graviditet/amning fortfarande.

Förresten, hur går nätterna nu då? Om hon vaknar och så, eller sover hon hela nu?
  • garin
    Enlängtan skrev 2015-01-21 14:55:04 följande:
    Ja helt underbart och sen få ha sin kropp "för sig själv" igen efter 1,5 år känns härligt :)

Tyvärr har inte nätterna blivit förändrad på något vis utan det vaknas fortfarande upp allt mellan 2-10 ggr men oftast somnar hon om väldigt snabbt (ibland räcker det att gunga henne/sängen och ibland kan hon t.o.m grina till och sen somna om själv men det är ytterst ovanligt) dock är min egen sömn rätt kass iaf. Försöker verkligen somna tidigt men det är för bövelen helt omöjligt, är ovanligt om jag sover innan kl 2 (ligger alltid och väntar på att hon ska vakna igen) fast allteftersom nätterna blir bättre så lär man väl börja sova bättre själv också (kanske) haha ;)
    Det hade kunnat vara jag som skrev det där om nätterna! Ojojoj, precis så har jag det med, fast jag brukar dock oftast somna kring 00-tiden på vardagar, helger däremot kan det lätt bli närmare 2! Och så är det morgon kl 6-7... Man har så mkt i huvudet hela tiden och har noah stökat mkt från att han somnat så ligger man och nästan väntar på att han ska vakna till så man kan göra en insats och därefter börja försöka slappna av.

Förhoppningsvis blir det bättre och bättre med tiden för oss båda! (Eller oss alla 4!)
  • garin

Här har Noah även gått från att faktiskt varit förhållandevis lättnattad en period, till att nu totalvägra att somna på kvällarna. (Och även dagtid har han stretat emot vilostunderna)

Väldans stökigt numera, förr kunde man vagga honom i famnen en stund i mörkret och så bara lägga ner honom. Nu går inte det för han stretar emot och trycker ifrån sig liksom. Och börjar gnälla med en gång, innan man ens hinner lägga honom i sängen. Då är det bara att ta upp honom igen och låta honom vara uppe en stund till. Prova om han kanske är lite mer hungrig/törstig osv.

Känns som trots, men jag kan ändå inte låta honom gråta/skrika sig till sömns.

• garin
    Enlängtan skrev 2015-01-24 09:07:25 följande:

Och så kom äntligen natten då pigan sov från nattningen ända fram till morgon smile2.gif

Nattade henne ca 22:30 igår, vid tvåtiden i natt vaknade jag av att hon grinade till men när jag kom utanför hennes sovrumsdörr så var hon tyst igen så avvaktade med att gå in och det förblev tyst så jag gick tillbaka till sängen.

Strax före kl 09 vaknade lillgumman, så himla underbart! Mamman somnade väl ca 01 och har själv vaknat till några gånger men ändock mycket mer sömn än på länge (tummen upp) smile1.gif <3

Åh så skönt, grattis!!!!

Har hon sovit i eget rum länge??

Ska bli spännande efter vår flytt om 2 veckor då Noah får eget rum. Kanske man inte behöver vakna vid varje litet gnäll då. Och tvärtom, det kan ju nån gång vara så att man själv stört honom också, svårt att veta.

Men han måste bli bättre på att lugna sig själv, nu den senaste tiden har han börjat gallskrika först och sen börja leta efter nappen. Ska även se om det hjälper att placera ut lite fler nappar i sängen... Inget jag orkat göra än av nån anledning, har bara 2 nappar hemma som används för tillfället så det har bara inte blivit av än...
  • garin
    misspethunia skrev 2015-01-25 21:09:44 följande:

Nån av er som prenumererar på VidunBabyBox? Jag anmälde nyss prenumeration, alltid trevligt med små överraskningspaket när man går här hemma o lullar med sin bebis. ????

Det låter spännande, aldrig hört talas om! Har däremot Goboken, Barnens Bokklubb, Mama och Vi föräldrar. Så det är en del prenumerationer....
  • garin
    misspethunia skrev 2015-01-25 21:09:44 följande:

Nån av er som prenumererar på VidunBabyBox? Jag anmälde nyss prenumeration, alltid trevligt med små överraskningspaket när man går här hemma o lullar med sin bebis. ????

Anmälde mig nyss med... Synd jag bara hinner få typ 3 boxar, attans att man inte upptäckte denna från början!!! Med nästa barn sen, så
  • garin
    Eveluskan skrev 2015-01-29 22:07:53 följande:

Nu tar jag nattkriget!! Heja! Äntligen äter Bastian tillräckligt på dagarna igen för att det ska kunna kännas bra att kämpa bort nattvällingen. Förväntar mig KAOS då grabben slukade typ fyra stora flaskor natten till idag och nu är det finito.

Att börja jobba på måndag och förhoppningsvis slippa nattmatningarna skulle vara guld, hur har ni andra det med nattmatningar?

Jag måste bara säga att jag är impad över de fyra flaskorna välling under en natt!

Här slipper vi som tur är nattmålen sen några månader tillbaka, men är massa annat stök istället...
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet