Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

garin skrev 2014-10-16 18:02:45 följande:

Jag har inte fått mens heller men ammar fortfarande såpass mycket att jag inte tror den kommer än på ett tag!

Vad svårt det är med maten till de små! Jag är lat och köper färdiga burkar och har nu hunnit prova lasagne, potatis och rödspätta (noah KRÄKTES efter en sked vardera av dessa, och gjorde superäcklade miner en bra stund verkligen) samt kyckling med couscous. Sistnämnda inte heller populärt. Dock inget kräks, så jag provade den idag igen. Men bläää tyckte han och blev jätteJÄTTEledsen... Synd...

Gröten på morgonen går iaf bra, där gör jag en hel portion och ibland har han fått i sig allt, ibland drygt hälften.

Vällingen på kvällen går också bra, är bara olika hur mkt han fått i sig men det beror nog på hur hungrig han varit vid tillfället, precis som gröten.

Han gillar frukt och bär-pureerna, bara vanlig mat som är så fruktansvärt äckligt!

Hoppas det vänder snart. Hade ju sett fram emot att propoa i honom mat så man kan börja dra ner lite på amningen dagtid. På nätterna äter han dock ingenting så då slipper jag ju iaf amma smile5.gif

Pigan har också varit lite skeptisk till matpuréerna även om hon ätit men man har fått truga lite, idag gapade hon Dick glupskt mot skeden när hon fick "farmors kalops" (potatismos, nötkött och morot tror jag är det huvudsakliga i den) :)

Och gröt älskar hon och gapar som en fågelholk mellan tuggorna :) På dagarna ammar jag inte så mycket nåmer, mest som mellanmål men då slipper vi dock inte ifrån nattmatningarna ;)

Du kanske skulle pröva blanda ut matpurén med lite ersättning eller vatten för att få en lösare konsistens ? Hoppas det ger med sig så inte Noah får avsmak mot att äta
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-10-16 19:37:33 följande:

Jag har en jätte hemlis som vill dela mej av. Men ni får lova att inte skriva nått om det på insta :)

Vi har idag bestämd oss för att köpa hus som vi varit och tittat på ett par gånger. Ägaren ville bara sälja till oss så det har inte kommit ut på försäljning ens.

Vi ska inte säga nått till någon förrens alla papper är påskrivna men vill verkligen berätta det för nån så berättar det för er :)

6 rok och den trädgård på 1500 kwm. Jag känner mej så himla glad

Men så himla härligt, grattis :)

(Jag brukar undvika att skriva ngt härifrån tråden på insta för här är man ju lite mer anonym )
  • Enlängtan
    Evelina04 skrev 2014-10-17 10:20:00 följande:

Enlängtan och Kerstinsmide - Ni är så himla duktiga, starka och underbara! Det är såååååå frustrerande med missnöjda bebisar och i princip NOLL sömn på det! Jag känner igen blocket-känslan!! Sebbe har haft en period nu när han bara gallskriker, han är inte arg eller ledsen, övar bara på dom högsta tonerna han kan. Jag kan bli vansinnig för man får nästan migrän tillslut! Man får andas och påminna sig om att han inte gör det för att vara jävlig men ibland är det svårt. KRAM till er!! Hoppas ni får sova snart  Hjärta

14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
    Bus Sebbe som skriker i högan sky så hans stackars mor får öronvärk :/

Nu har jag tack och lov fått en-två bra nätter (eller iaf bättre med många uppvak men en nöjdare bebis som somnar om fortare) så har fått ladda lite ny energi <3

Kram till dig och Sebbe
  • Enlängtan
    kerstinsmide skrev 2014-10-19 18:34:14 följande:

Måste bara fråga en sak, vad anser ni om ipad till en 6åring?

Jag personligen tycker det är helt vansinnigt. Nog för att det är okej att låna någonannans ipad osv en stund men en helt egen? Är nog extra irriterad då "biomamman" till Lea då skällt på oss för att Lea får låna våra mobiler (väldigt sällan) och spela då "det hämmar hennes fantasi" samt över att hon får kolla på netflix på morgonen hos oss.

Jag ville typ skrika på henne och fråga vad hon ska med en jäkla padda till om hon inte får spela spel eller se oå film?!?!? Åååh. Plus att hon fått för sig att vi är fattiga bara för att vi tycker hon är pantad som köper dyra saker och sen kräver oss på pengar.....

Håller med dig om att en så litet barn inte behöver en egen padda/surfplatta, att sitta en stund på föräldrarnas är väl ok men så dyra och ömtåliga saker tycker inte jag passar små barn :)

Haha vafan, tycker inte hon har någon rätt att köpa present och sen anta att ni också ska gå in och betala på det utan att prata med er - ni kanske hade köpt en egen present redan.

Låt henne tro att ni är fattiga då lär hon ju inte förvänta sig att ni ska gå in med pengar i framtiden ;)
  • Enlängtan
    Tussie skrev 2014-10-19 19:11:46 följande:

Vad många ni är som har tuffa tider med era små nu. Är jag ensam om att ha det ganska bra? Största problemet med min gosse är väl att han inte är särskilt matglad, mer intresserad av hunden och annat omkring honom än mat hehe.. Samt att han inte somnar på natten förrens omkring kl 01.00. 

Min gosse vaknar till kanske 1-2 ggr per natt men då räcker det med nappen så somnar han genast om. Han har sovit hela nätter sedan han var 3 månader så jämfört med er har jag det nog oförskämt bra. Min mormor har kanske rätt. Hon sa att jag har en så snäll bebis att jag inte vet hur det verkligen är att ha barn. Visst hon skämtade väl lite men den kommentaren fastnade och är något jag har funderat över till och från. Tog nästan lite illa upp när hon sa det. Ja jag har ett snällt barn, vilket är tur eftersom jag är ensam med honom 90% av tiden, natt som dag. Folk (mamma, svärmor, mormor) säger ofta kommentarer om att jag skämmer bort honom men det tycker jag inte alls stämmer.

Visste inte att det var så vanligt att de små vaknar omkring 6-8 ggr per natt i 5-7 månaders ålder. Ni är riktiga kämpar allihopa.. <3 Se till att ni får avlastning ibland så att ni inte går under. Styrkekramar till er som har det tungt just nu.

Gud så härligt och klart du vet hur det är att ta hand om ett riktigt barn, din son är ju knappast på låtsas?! :)

Var glad att du har fått ett barn som är så pass nöjd och sover bra det är ju bara positivt och om du är själv 90% av tiden så är det ju ännu bättre att han är snäll.

Min piga har ju varit rätt bråkig med sömnen till och från men även om man på natten känner sig halvdöd så brukar nästkommande dag ändå funka och man glömmer bort tjorvnätterna då man får se sitt barn glad och nöjd igen.

Jag har också fått kommentarer om att jag skulle skämma bort pigan iom att jag har henne i famnen mycket (för det är där hon vill vara och är nöjd) men jag anser att man inte kan skämma bort ett barn med närhet/kärlek :)
  • Enlängtan
    peegasus skrev 2014-10-19 19:59:15 följande:

Kör med Sempers milda havregröt. Skickade upp svärmor till affären förut för att köpa då det började ta slut. Hon köpte Nestlé och jag skojar inte, den smakar ju fan kartong ;D Inte undra  på att ungen inte ville äta förens man spetsade den med smoothie ;)

Vi har börjat med vanlig mat nu och hon äääähälskar det! Favoriten hittills är vegetarisk lasagne. Men hon gallskriker när hon bajsar. Inte alls kul med det där fasta bajset. Jag "trycker" upp benen lite lätt och masserar, samt sjunger för henne så brukar det bli bra efter en liten stund. Men fy vad hemsk det är när lilla hjärtat har ont :(

Men stackarn :/ Pigan var också kinkig vid nummer två ett tag när hon började med smakportionerna men nu verkar det gå bättre och oftast brukar det komma när hon rejsar runt i gå-stolen :)

Det vi gjorde var att ge katrinplommonpuré (till gröten, som efterrätt efter maten och som mellanmål) och nu idag behöver hon inte det för att hålla magen i trim men hon tycker om den rätt mycket så brukar ge iaf.
  • Enlängtan

Åh jag har ett litet dilemma...

Jag tycker om min svärmor (i måttliga doser) dock är hon en sådan som lever hela sitt liv på Facebook och skriver ut allt, berättar ofta om hur synd det är om henne och överdriver (allt ifrån sjukor till ja vad som helst).

Vi har egentligen en lite komplicerad familjekonstellation som jag inte brukar idas förklara men iaf så här är det:

Min pappa är alkoholist och har varit det sen jag var liten, när mamma och pappa separerade och jag fick välja boende så flyttade jag till mamma på heltid och har inte haft kontakt med pappa förrens jag fyllde 21 då jag fick höra att jag skulle få ett halvsyskon - så jag bet ihop och umgicks för att träffa min halvbror.

Kvinnan, som pappa fick barn, hade två andra barn sedan innan och jag och hennes son träffades någon gång och började umgås. Det är han som idag är min sambo dvs vi har ett gemensamt syskon och han är alltså farbror/morbror till pigan.

Kvinnan och min pappa separerade då han söp, misshandlade henne och var även elak med pojken så idag 5 år senare har jag igen tagit avstånd från pappa för nu kan jag ju träffa min lillebror iaf.

Till saken hör dock att min lillebror har ADHD och är väldigt våldsam och vild av sig plus att han blir svartsjuk om pigans farmor (hans mamma) håller henne. För ett tag sen fick han jordens utbrott och började slå och vifta bredvid svärmor och pigan, jag har förklarat många ggr till honom lugnt att han måste vara försiktig bredvid pigan då hon är en bebis och ömtålig så jag tog honom och bar in han i ett annat rum där han fortsatte skrika, vifta och hota med att kasta en pall på mig. Pigan blev såklart rädd av allt liv så jag sa till svärmor att nu kommer inte jag komma med gumman fler ggr.

Jag älskar mitt barn högst och vill skydda henne från allt och jag tänker inte utsätta henne för risken att min lillebror (hennes morbror/farbror) som är 5,5 år skadar henne.

Svärmor får gärna träffa pigan men då hos oss eller hos dem om pojken är borta.

Efter detta sitter svärmor och skriver ut "kryptiskt" på fb att hon önska att fler kunde sätta sig in och förstå hur adhd fungerar och sitter och glorifierar ADHD. Klart jag förstår att de som har ADHD har svårt att koncentrera sig/ta till sig och lägga band på sig själv men då det finns medicinering som funkar (detta vill svärmor inte ge för det (enligt henne) ökar risken för missbruk i framtiden men samtidigt lägger hon upp länkar till fakta som säger tvärtemot att det ger en minskad risk för missbruk) sen är det som att svärmor försöker vara så snäll som att kompensera att pojken har en missbrukande (elak) pappa och det gynnar ju knappast ett barn med ADHD som behöver ha det strikt och ordnat samt att man verkligen markerar när han gör fel/beter sig våldsamt.

Nu till saken om någon orkat läsa enda hit, min instagram har varit min frizon där jag kunnat lägga bilder osv utan att ha svärmor som vän där (min fb bombarderar hon med kommentarer om allt möjligt när jag lägger ut bilder) men nu har hon ju då skaffat ig och vill följa mig. Kan jag låta bli att acceptera och tror ni att hon blir sur om jag inte gör det? Jag orkar verkligen inte, då hon suger väldigt mycket energi :(

• Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-10-21 10:23:33 följande:

Har ni kommit på vad ni ska ge era män för nått i farsdag present? Jag har verkligen ingen fantasi så kanske har ni nån bra idé?

Här blir det nog faktiskt ingenting, han engagerade sig inte att ordna något till morsdag så känner själv inte för att lägga ner någon energi på det :)

Och pigan är ju så pass liten så hon förstår ju inte heller att ge något
  • Enlängtan

Resten försvann visst av mitt svar :)

Några tips:

- mobilskal med en bild på er bebis

- kaffe/te-mugg med en bild av ert barn

- laga en fin middag eller gå ut tillsammans och ät

- halsband/armband med ert barns namn ingraverat ev födelsedatum osv också

- presentkort på spabehandling/frissa-besök

- parfym

- kroppsvårdsprodukter

• Enlängtan
    Fidelisen skrev 2014-10-21 10:13:28 följande:

Jag känner mig som världens sämsta hustru.

Min man vill följa med sitt jobb på regionsdag i slutet av november. Tillställningen är 4 timmar bort och de ska vara borta över natten.

Jag får bestämma om han ska åka och det enda jag känner är att jag inte vill att han är så långt borta så länge. Är så rädd att någonting ska hända och han inte kan komma hem hur som helst. smile4.gif

Jag är nog väldigt olik dig på det sättet att jag tycker det är skönt när karln är på annat håll och jag får vara själv med dottern men jag tror det beror på att jag inte har någon större "nytta" av att ha honom hemma då pigan ändå inte vill vara med honom och på så vis får jag ju ingen större avlastning av honom. Sen är han en slarver utav dess like så det är jämt disk över bänkarna, smulor på bordet, kläder överallt, garderobs- och skåpdörrar som står öppna (med två katter i huset är det inte så passande för vem vill ha katter i typ skafferiet eller en massa katthår på kläder eller kökssaker) osv så blir liksom en mindre att hålla efter när han är iväg hemifrån ;)

Vad är det du är rädd ska hända? Har du berättat dina rädslor till din man och kanske ni kan komma överens om att han ska höra av sig med jämna mellanrum om han åker iväg så kanske det känns bättre eller finns det någon möjlighet att du följer med och bor i närheten på ett hotell ex? :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet