• Anonym (Frågetecken)

Vad har man rätt till vid gemensam vårdnad?

Nu vet jag att det först och främst handlar om barnets rättigheter.
    Och att föräldrarna har skyldigheter.
    Men - trots allt - när man bestämmer gemensam vårdnad så måste det ju också ge särskilda rättigheter ifråga om att verkligen få vara förälder åt detta barnet. 
    Dvs att få träffa det, ha det boende hos sig, vara delaktig i dess uppväxt, få betyda något för barnet, osv.
    Är detta något som man kan kräva när man har gemensam vårdnad? 
    Såvida man inte är olämplig på något särskilt sätt då.
    Eller är gemensam vårdnad mest något på pappret, något som gör att barnet har rätt till båda föräldrarna och att man kan ställa krav på t ex en pappa men att han har egentligen ingen möjlighet att kräva att få ha sitt barn boende hos sig (tex växelvist) eller nånting? 
    Hur kan en pappa verkligen få veta att han (också) har rätt till sitt barn??

• Svar på tråden Vad har man rätt till vid gemensam vårdnad?
  • Anonym (Frågetecken)
    sextiotalist skrev 2014-04-24 10:36:29 följande:
    Alltså, ni har båda skrivit på om gemensam vårdnad faderskap, OK, det trodde jag i min enfald att man gjorde efter barnet var fött.
    Förstår att ni visste mindre än mig.
    Jo - man kan absolut skriva på både faderskapet och gemensam vårdnad redan INNAN barnet har fötts!
    Vi har gjort det för en månad sen så....
  • sextiotalist
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-24 10:43:57 följande:
    Förstår att ni visste mindre än mig.
    Jo - man kan absolut skriva på både faderskapet och gemensam vårdnad redan INNAN barnet har fötts!
    Vi har gjort det för en månad sen så....
    Jamen då är det väl inga problem. Hälften av dagarna är dina
    Men det är ovanligt att man skriver på det innan och utifrån din frågeställning så fick man det intrycket att du och den blivande mamman inte hade någon kommunikation att tala om.
    Eftersom ni båda skrivit på alla papper, så tycker jag det är konstigt att ni inte har pratat om vad det innebär för er rent praktiskt
  • Anonym (snapp)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-24 10:34:53 följande:
    Och det har hon gjort! 
    Det är redan påskrivet av oss båda och inlämnat.
    Anser ni på fullt allvar att kvinnan har större rätt till barnet än mannen?
    Herregud....
    De som svarar dig förklarar bara juridiken, det har ingenting med att folk anser att kvinnan har mer rätt till barnet. Men juridiken ger kvinnan mer rättigheter per automatik till dess faderskap och vårdnad är fastställt.
  • Anonym (Frågetecken)
    h8him skrev 2014-04-24 10:40:36 följande:
    Du har inga "rättigheter" förrän barnet är fött. Har ni gemensam vårdnad så får du hälften av föräldradagarna. Ni ska gemensamt bestämma vem som ska vara hemma och vara föräldraledig och naturligtvis måste mamman få vara föräldraledig från början för att få återhämta sig från förlossningen.
    Nä vad skulle det vara för rättigheter före det fötts? 
    Har jag sagt något om det??
    Och har jag sagt något om att hon inte skulle få vara hemma efter förlossningen???
    Varför skriver ni om grejer jag aldrig ens tagit upp? 
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (snapp) skrev 2014-04-24 10:53:53 följande:
    De som svarar dig förklarar bara juridiken, det har ingenting med att folk anser att kvinnan har mer rätt till barnet. Men juridiken ger kvinnan mer rättigheter per automatik till dess faderskap och vårdnad är fastställt.
    Suck.
    Och återigen - faderskapet och gem vårdnad är redan KLART!!
  • sextiotalist
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-24 10:56:35 följande:
    Suck.

Det framgick inte i trådstarten.
    Det vanligaste scenariet är att sådana beslut tas först efter det barnet fötts så alla (även jag) utgick från detta.
  • Anonym (snapp)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-24 10:56:35 följande:
    Suck.
    Ja men det var inte det jag kommenterade. Jag svarade bara på din fråga om folk här tyckte att kvinnan har mer rätt till barnet.
  • h8him
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-24 10:54:36 följande:
    Nä vad skulle det vara för rättigheter före det fötts? 
    Har jag sagt något om det??
    Och har jag sagt något om att hon inte skulle få vara hemma efter förlossningen???
    Varför skriver ni om grejer jag aldrig ens tagit upp? 
    I rubriken frågade du vad man har rätt till vid gemensam vårdnad... Barnet finns inte än. Du har inga rättigheter än.

Jag svarade. Ni ska vara överens om barnets boende, vem som ska vara föräldraledig osv. Vill du inte ha svar så bör du kanske avstå från att ställa frågor.
  • Anonym (Frågetecken)
    sextiotalist skrev 2014-04-24 10:49:10 följande:
    Jamen då är det väl inga problem. Hälften av dagarna är dina
    Men det är ovanligt att man skriver på det innan och utifrån din frågeställning så fick man det intrycket att du och den blivande mamman inte hade någon kommunikation att tala om.
    Eftersom ni båda skrivit på alla papper, så tycker jag det är konstigt att ni inte har pratat om vad det innebär för er rent praktiskt
    Hon var med på gemensam vårdnad. 
    Men nu har hon agerat på ett sätt som gör att jag börjar bli rädd att hon inte alls ämnar samarbeta och kommer hitta på allt möjligt för att inte låta mig få vara med barnet. 
    Nej vi bor inte ihop. 
    Men upplever jag att det blir så kan jag alltså be familjerätten hjälpa mig så att barnet även får en normal relation till mig som är pappa?
  • Anonym (Frågetecken)
    h8him skrev 2014-04-24 11:03:46 följande:
    I rubriken frågade du vad man har rätt till vid gemensam vårdnad... Barnet finns inte än. Du har inga rättigheter än.

Jag svarade. Ni ska vara överens om barnets boende, vem som ska vara föräldraledig osv. Vill du inte ha svar så bör du kanske avstå från att ställa frågor.
    Fy fan vad löjligt. 
    Som om du inte förstod att det handlar om gemensam vårdnad för ett existerande barn....
    Skämtar du eller? 
    Och jo barnet finns i allra högsta grad, hen föds om en månad! 
Svar på tråden Vad har man rätt till vid gemensam vårdnad?