• Anonym (Frågetecken)

Vad har man rätt till vid gemensam vårdnad?

Nu vet jag att det först och främst handlar om barnets rättigheter.
    Och att föräldrarna har skyldigheter.
    Men - trots allt - när man bestämmer gemensam vårdnad så måste det ju också ge särskilda rättigheter ifråga om att verkligen få vara förälder åt detta barnet. 
    Dvs att få träffa det, ha det boende hos sig, vara delaktig i dess uppväxt, få betyda något för barnet, osv.
    Är detta något som man kan kräva när man har gemensam vårdnad? 
    Såvida man inte är olämplig på något särskilt sätt då.
    Eller är gemensam vårdnad mest något på pappret, något som gör att barnet har rätt till båda föräldrarna och att man kan ställa krav på t ex en pappa men att han har egentligen ingen möjlighet att kräva att få ha sitt barn boende hos sig (tex växelvist) eller nånting? 
    Hur kan en pappa verkligen få veta att han (också) har rätt till sitt barn??

• Svar på tråden Vad har man rätt till vid gemensam vårdnad?
  • Anonym (Olik)

Umgänget kan ingen annan än en domare i rätten ta ifrån en förälder ,sen kvittar det om man har gemensam eller ensam vårdnad för det har inte med umgänget att göra öht.

• Kriya

Hej TS, det finns svar på Dina frågor, men när frågorna är så generellt ställda finns det inga intressanta svar att ge, vare sig från jurister eller andra. Kom igen - förtydliga problemet. Oki?

• Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Olik) skrev 2014-04-22 22:39:55 följande:
    Umgänget kan ingen annan än en domare i rätten ta ifrån en förälder ,sen kvittar det om man har gemensam eller ensam vårdnad för det har inte med umgänget att göra öht.
    Okej men i princip kan en pappa bara ha rätt till umgänge? 
    Inte boende?
    Jo det måste man väl...
    Men verkar som att när det gäller små barn så rekommenderas boende hos mamman och "bara" kort boende hos pappan t ex varannan helg...
    Är det alltid starkare talan för en mamma där?
    Hur påverkar det barnets framtid med pappan...?
    Känns hopplöst. 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-22 22:36:49 följande:
    Nu vet jag att det först och främst handlar om barnets rättigheter.
    Och att föräldrarna har skyldigheter.
    Men - trots allt - när man bestämmer gemensam vårdnad så måste det ju också ge särskilda rättigheter ifråga om att verkligen få vara förälder åt detta barnet. 
    Dvs att få träffa det, ha det boende hos sig, vara delaktig i dess uppväxt, få betyda något för barnet, osv.
    Är detta något som man kan kräva när man har gemensam vårdnad? 
    Såvida man inte är olämplig på något särskilt sätt då.
    Eller är gemensam vårdnad mest något på pappret, något som gör att barnet har rätt till båda föräldrarna och att man kan ställa krav på t ex en pappa men att han har egentligen ingen möjlighet att kräva att få ha sitt barn boende hos sig (tex växelvist) eller nånting? 
    Hur kan en pappa verkligen få veta att han (också) har rätt till sitt barn??
    Rättigheten som följer av gemensam vårdnad är att man har rätt till insyn i barnets liv; info från skola/förskola, sjukvård osv.
    Vårdnad har inget med umgänge occh boende att göra. Det år inte så att man per automatik har rätt till hälftenboende om man har "hälften av den juridiska vårdnaden" ..... sanningen är att man har inte rätt till barnet rent fysiskt (tex. i forma av boende) om det inte, i en ev tvist, kan hävdas att det är till barnets bästa eller (då det gäller äldre barn) i enlighet med barnets eget uttalade önskemål..
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-22 22:48:09 följande:
    Okej men i princip kan en pappa bara ha rätt till umgänge? 
    Inte boende?
    Jo det måste man väl...
    Men verkar som att när det gäller små barn så rekommenderas boende hos mamman och "bara" kort boende hos pappan t ex varannan helg...
    Är det alltid starkare talan för en mamma där?
    Hur påverkar det barnets framtid med pappan...?
    Känns hopplöst. 
    Det handlar inte om genus (mamma/pappa) när man diskuterar barnets bästa utan mer om barnets anknytning till resp förälder. Om pappa varit hemma och tagit ut föräldraledighet tidigt är det tex ett plus för honom i form av barnets anknytning .....
  • Anonym (Frågetecken)

Jaha men då kan ena föräldern i princip göra vad denne vill redan från början och t ex vägra låta pappan eller mamman ha sitt barn något! 
    Hmmm....låter ju fint.
    Och vad exakt kan den andra föräldern göra då??
    "Vi har gemensam vårdnad men hon låter mig inte få delta i barnets liv."
    Finns det något jag överhuvudtaget kan göra?
    Eller ska jag göra likadant???
    Ena föräldern kidnappar ju i princip barnet från den andre föräldern!

• Anonym (Frågetecken)
    Anonym (insatt) skrev 2014-04-23 23:40:19 följande:
    Det handlar inte om genus (mamma/pappa) när man diskuterar barnets bästa utan mer om barnets anknytning till resp förälder. Om pappa varit hemma och tagit ut föräldraledighet tidigt är det tex ett plus för honom i form av barnets anknytning .....
    Barnet är inte ens fött än!
    Och jag vill ha halva föräldraledigheten!
    Men tror att mamman kommer försöka förvägra mig det.
    Kan hon ens det??
    Hälften är väl vikt till mig.
    Jag är absolut en lämplig vårdnadshavare så inte ett dugg sämre än henne!
    Vill samarbeta såklart men hon kanske inte vill är det jag är rädd för...
    Trots gemensam vårdnad. 
  • sextiotalist
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-24 09:03:46 följande:
    Kan hon ens det??
    Trots gemensam vårdnad. 
    Aha
    OK, som pappa, som inte har något förhållande till mamman, så har du nog svårt att kräva några "rättigheter"
    För det första, mamman får med automatik ensam vårdnad. Du kan inte ens börja driva frågan om gemensam vårdnad förrän faderskapet är fastställt, innan dess har du inga juridiska rättigheter alls.
    Mamman kan neka gemensam vårdnad, vilket innebär att du kan behöva driva det rättslligt och då rasar tiden iväg.

Mammorna har ett rejält försprång där, då de bär barnet, ammar barnet (ja, jag är ganska säker på att ur barnets bästa, så går amningen före pappans vilja att ha barnet halva tiden) och blir därmed barnets närmaste aknytningsperson.
    Så mitt tips är att du inte är för på, utan, arbetar på att skapa en bra relation med mamman och därmed också med barnet
    Vill hon inte samarbeta, så har du nog inte så mycket att komma med.
  • h8him
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-24 09:03:46 följande:
    Kan hon ens det??
    Trots gemensam vårdnad. 
    Hur kan du ha gemensam vårdnad över ett barn som inte ännu är fött?
Svar på tråden Vad har man rätt till vid gemensam vårdnad?