• Em83Sa89

Erfarenhet av RMC i Malmö?

Hej! Vi är två tjejer som vill bilda familj och bor i Skåne. Som vi har förstått det så är vägen vi måste gå genom RMC i Malmö. Någon som har erfarenhet av dem? Vi har hört en hel del negativt, även personal på andra klinker har inte talat så gott om dem. Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Erfarenhet av RMC i Malmö?
  • Regnbågsfärg
    Em83Sa89 skrev 2014-04-21 21:57:40 följande:

Hej! Vi är två tjejer som vill bilda familj och bor i Skåne. Som vi har förstått det så är vägen vi måste gå genom RMC i Malmö. Någon som har erfarenhet av dem? Vi har hört en hel del negativt, även personal på andra klinker har inte talat så gott om dem. Tacksam för svar! :)

Jag rekommenderar er att åka till Danmark om ni ändå bor i Skåne.,,
  • bakabebis

Hej,

Vi är också två tjejer som bor i Skåne. Vi har genomgått utredning hos RMC i Malmö och har än så länge bara positiva saker att säga. Vi skickade in en egenremiss i oktober och nu ska vi förhoppningsvis göra vårt första försök i maj. Tycker att det har gått ganska fort, trots att vi har haft lite otur med jul och påskhelgerna och fått vänta någon extra månad. Kanske är det för att man förberedde sig på att det skulle ta något år minst innan man fick börja.

Så jag kan varmt rekommendera RMC Malmö. 

Hur går era tankar? När hade ni velat börja? 

• Em83Sa89
    bakabebis skrev 2014-04-24 08:44:34 följande:
    Hej, Vi är också två tjejer som bor i Skåne. Vi har genomgått utredning hos RMC i Malmö och har än så länge bara positiva saker att säga. Vi skickade in en egenremiss i oktober och nu ska vi förhoppningsvis göra vårt första försök i maj. Tycker att det har gått ganska fort, trots att vi har haft lite otur med jul och påskhelgerna och fått vänta någon extra månad. Kanske är det för att man förberedde sig på att det skulle ta något år minst innan man fick börja. Så jag kan varmt rekommendera RMC Malmö.  Hur går era tankar? När hade ni velat börja? 

Det var rolig att höra att ni fått ett bra intryck av dem. Det känns genast bättre för oss :) Vi har precis varit på cellprovstagning så papperna skickas nästa vecka. Hur lång tid tog det innan ni hörde något från dem? Vi vill börja så snart som möjligt :) tack för svaret! :)
  • bakabebis
    Em83Sa89 skrev 2014-04-26 21:35:59 följande:

Det var rolig att höra att ni fått ett bra intryck av dem. Det känns genast bättre för oss :) Vi har precis varit på cellprovstagning så papperna skickas nästa vecka. Hur lång tid tog det innan ni hörde något från dem? Vi vill börja så snart som möjligt :) tack för svaret! :)

Det känndes som att det gick väldigt snabbt från att vi skickade in papperna (egenremiss) tills dess att vi hörde av dem, har för mig att det bara var ett par veckor.

Enligt första brevet vi fick hem så var en remiss skickad till kvinnokliniken för ultraljud av äggstockarna. Och bara några veckor senare kom brev från kvinnokliniken om att vi skulle ringa för att boka tid. Första månaden var det fullt, men andra månaden fick vi en tid.

Har ni varit på cellprovstagning på vårdcentral? Kom inte ihåg att vi gjorde något sådant.
  • Em83Sa89
    bakabebis skrev 2014-04-28 07:53:32 följande:
    Det känndes som att det gick väldigt snabbt från att vi skickade in papperna (egenremiss) tills dess att vi hörde av dem, har för mig att det bara var ett par veckor. Enligt första brevet vi fick hem så var en remiss skickad till kvinnokliniken för ultraljud av äggstockarna. Och bara några veckor senare kom brev från kvinnokliniken om att vi skulle ringa för att boka tid. Första månaden var det fullt, men andra månaden fick vi en tid. Har ni varit på cellprovstagning på vårdcentral? Kom inte ihåg att vi gjorde något sådant.

Nämen vad kul att höra att det så snabbt hörde av sig, de ger hopp om att väntan inte behöver bli så lång :) Ja det har vi eftersom det krävs på egenremissen, pga flytt och så bokade vi tid själv då kallelserna inte verkar ha kommit fram. Det skulle vara kul om ni skrev och berättade hur det har gått :) Tack igen för alla svar! :)
  • bakabebis
    Em83Sa89 skrev 2014-04-28 23:43:22 följande:

Nämen vad kul att höra att det så snabbt hörde av sig, de ger hopp om att väntan inte behöver bli så lång :) Ja det har vi eftersom det krävs på egenremissen, pga flytt och så bokade vi tid själv då kallelserna inte verkar ha kommit fram. Det skulle vara kul om ni skrev och berättade hur det har gått :) Tack igen för alla svar! :)
    Aha, det har vi inte gjort nämligen. Man skulle ju fylla i när man gjorde senaste cellprovet, men där fyllde vi inte i något och det gick bra.

Då får vi hoppas att det går lika snabbt för er del som för vår, eller kanske till och med snabbare. Men vi tyckte att ett halvår från inskickad egenremiss till start ändå var snabbt. Det är ingen kötid på RMC Malmö just nu, utan det är alla tester och undersökningar som tar tid. Det man kan göra för att skynda på processen är ju att göra dessa tester privat, alltså på annat ställe än RMC. Detta berättade de för oss när vi ringde innan vi skickade in egenremissen, men vi kände att vi inte hade så bråttom och det var ganska skönt att de tog hand om allt :)

Ikväll ska vi ta Pergo och på lördag och söndag Gonal F, sen är det dags för VUL den 6/5 och vi är hur spända som helst :)
  • bakabebis

Em83Sa89: Jag kollade upp det nu och från dagen vi skickade egenremiss tills dess att det damp ner ett brev i brevlådan från RMC tog det bara 8 dagar :) har ni skickat in er än?

• Em83Sa89
    bakabebis skrev 2014-05-03 14:28:15 följande:
    Em83Sa89: Jag kollade upp det nu och från dagen vi skickade egenremiss tills dess att det damp ner ett brev i brevlådan från RMC tog det bara 8 dagar :) har ni skickat in er än?

Oj det var verkligen snabbt! :)

Nej inte än vi tänkte vänta in svaren från cellproven innan vi skickar in remissen.

Lycka till och vi får hålla varandra uppdaterade här :)
  • bakabebis
    Em83Sa89 skrev 2014-05-04 21:12:19 följande:
     Oj det var verkligen snabbt! :)
    Nej inte än vi tänkte vänta in svaren från cellproven innan vi skickar in remissen.
    Lycka till och vi får hålla varandra uppdaterade här :)

Ja, det var det verkligen. Ett litet tips från oss är att skriva ordentligt vem som ska vara bärare. Vi trodde att de skulle höra av sig i ett senare stadie i och med att det inte fanns någonstans att fylla i det (vad vi såg/fattade i varje fall Glad). Det gjorde att det tog några veckor extra.

Förresten, hur har ni kommit fram till vem som ska bära barnet? Hade vart roligt att höra hur andra har resonerat.

I helgen har vi tagit gonal F och imorgon är det dags för oss att åka till RMC för att kolla hur äggen ser ut och sedan planera in vilken dag det bli insemination. Väldigt spännande, sitter som på nålar :)
  • bakabebis

Nu har vi varit på RMC igen :) vi träffade en jättetrevlig och positiv läkare som fick oss att känna oss väldigt bekväma och avslappnade. Den beskrivningen tycker jag faktiskt stämmer in på alla vi har träffat där, så jag har verkligen ingen aning om vart allt negativt både ni och vi har hört om RMC kommer ifrån. Även de vi inte har varit på besök hos utan bara frågat något i korridoren har varit hur trevliga som helst. Besöket gick alltså hur bra som helst och frun hade en fin folikel på 18 mm och några till som var väldigt små. Är inte helt 100 på vad det innebär, men tydligen var det helt perfekt :) nu ska vi ta ovitrelle (för att framkalla ägglossning) imon och sen blir det insemination på torsdag eftermiddag. Och shit vad vi är spända och ivriga, vet inte riktigt hur man ska kunna fokusera på något annat tills dess. Oj vad detta blev långt nu märker jag :)

Svar på tråden Erfarenhet av RMC i Malmö?