Isprinsessan och Grodprinsen skrev 2014-04-22 18:49:59 följande:
Hur kan ni två ovanstående förringa användandet? Klart att beteendet är problematiskt när man är småbarnspappa oavsett om TS inte märk några omedelbara konsekvenser förens nu. Jag förstår att TS är upprörd och i panik för pojkvännens beteende sätter ganska mycket på spel. En framtida socanmälan ligger troligtvis inte allt för lång borta.
Jag har själv suttit i din situation TS och upptäckten kändes som ett slag i ansiktet. Mina barns pappa riskerade hela vår familj genom att använda "den vita skiten". Jag upptäckte det hela genom att jag vaknade en natt och hörde två röster i vardagsrummet. Kliver upp och ser min sambo och en okänd kvinna (ingen otrohetshistoria) och ett vardagsrumsbord med amfetamin på (både i påsar och utspillt). När jag kommer upp går båda och sätter på sig skorna och ska gå ut. Jag säger åt min sambo att han åtminstone kan torka upp på bordet då vår dotter brukar äta frukost där tittar han och säger att han ska göra det sen och går ut. Ordet sen och dess innebörd d.v.s. att man sket i konsekvensen för vårt barn om hon skulle råka få i sig någon av skiten fick mig att packa en väska och mig och min dotter och flytta dagen efter. Jag var inte beredd att offra henne (eller min ofödda son jag hade i magen) för någon som uppenbarligen satte ett bruk/missbruk/problematiskt bruk (kalla det vad ni vill!) före sin familjs välmående.
I dagsläget har han varit både drogfri...sen sprutmissbrukare...återigen drogfri...för att nu sitta fast i annat missbruk.
TS ställ krav och är han inte beredd att uppfylla dom kraven har han en missbruksproblematik. Vad ska du göra då? Är du beredd att ta eventuella konsekvenser av det om du stannar kvar?
Ts har inte märkt några problem punkt, det vill säga jag förringar inget utan frågar om vad problemet är, är det nått hon inte skriver?
Folk gör i alla fall ett bra jobb att måla fram soc som nån skräckmyndighet som kommer och rycker barn för det minsta men så är inte fallet.
Om ts inte har märkt några problem, det vill säga att det inte fanns några, hur menar du att en socanmälan är runt hörnet och vad tror du kan komma ut ur det egentligen?
Är ganska trött på övertro och magiska krafter folk tilldelar soc.
I det fallet låter et som du satte dina värderingar hur skeva dom är framför familjens välbefinnande, för bruk missbruk, problematiskt bruk är tre skilda saker, du missade även beroende.
Jag förstår mig inte på folk som så lättvinligt offrar sina barns trygghet och framtid för skeva moraliska värderingar för det är inget annat än det det handlar om.
Hur tänker du på det sista, ställ krav och om han inte uppfyller det så ... kan man ställa vilka krav som helst på sin partner och när dessa inte uppfylls så är det tecken på bristande kärlek, missbruksproblematik?
Jag ska ställa ultimatum till min sambo, hon ska gå näck från och med ikväll, gör hon inte det så älskar hjon inte mig och det är slut, jag tar barnen och drar.
Låter logisk enligt vissa.