Inlägg från: Tillaan |Visa alla inlägg
  • Tillaan

Första barnet, december 2014

Annakth skrev 2014-05-11 13:16:16 följande:

Hej! Väntar också första barnet fast sista november blev jag flyttad till i fredags när jag var in och såg underverket smile1.gif min fjärde graviditet dock.

Hur mår ni?

Då är du lite i fel grupp, det här är förstföderskor ^^

Men kul för dig, grattis :)
  • Tillaan
    michimichi skrev 2014-05-11 17:28:02 följande:
    Fast hon skrev ju första barnet. Antagligen 3 missfall/MA innan. :)
    Jaha! Men Gud! Fel av mig förlåt! Tur att du rättade mig. Ber såååååååå mycket om ursäkt :/
  • Tillaan
    kossan skrev 2014-05-11 20:52:24 följande:
    Usch va jobbigt! Har du pratat med din barnmorska om svampen?

Min sa att jag skulle kontakta henne om jag misstänkte svamp eller urinvägsinfektion!

Vad är spökvecka? Att man inte känner något?
    Japp, var inne akut igår och fick göra en undersökning, första gången jag åker på något sådant. Så då ska man tydligen ta reda på det, så jag fick medicin och idag känns det redan bättre, men givetvis oskönt.

Spökvecka - du känner dig inte gravid/ser. Alla symptom är helt borta.

Känns riktigt läskigt.
  • Tillaan
    mrsJammeh skrev 2014-05-11 23:37:03 följande:
    Självklart! Jag själv brukar det, men OM man nödvändigtvis vill dricka något som kan ses som alkohol så finns det mkt gott på bolaget... Ibland så orkar man bara inte förklara sig varför man vill vara nykter, då är det bra de finns som alternativ :)
    Menar mest, undrar varför man måste förklara sig för att man inte vill dricka. Varför blir det en så stor grej? (Jag gör det själv också) var bra en tanke som slog mig, att liksom varför är det så? Hah, konstigt.
  • Tillaan
    Gullmaja skrev 2014-05-12 08:35:58 följande:

Jag gillar inte i vanliga fall alkohol så det är inget ovanligt för mig att vara nykter. Ja, varför måste folk lägga sig i och fråga varför man inte dricker? Usch!

Mina nära gör också det förstås. Men jag undrar varför egentligen. Det är ju lika vanligt att inte dricka som att dricka på fest, så förstår inte varför det ska spekuleras från andra sidan :)

Dock så har(tror jag) våra vänner blivit misstänksamma för vi har varit på grillkväll och fester där nu i flera omgångar, men jag får alltid hitta på en ursäkt. Vilket är rätt sjukt egentligen. Kan man inte bara "nej jag har ingen lust" liksom. Människan är bra konstig :p
  • Tillaan
    kossan skrev 2014-05-12 13:21:43 följande:
    Människor är bra konstiga. Ja!

Jag dricker aldrig, nu har släkt och nära vänner börjat förstå det. Men när jag var yngre och gick på fest så blev man dumförklarad. Jag gickballtid och smuttade på en cider hela kvällen för att slippa frågor. Så det såg ut som om man drack! ;)

Annars får man alltid höra, "jaha dricker du inte, kör du bil? Nähä, är du gravid?"

JAG VILL BARA INTE HA!!!!
    Ja, eller hur!

Fick frågan i helgen av någon som jag träffat en gång. Blev nästan förbannad istället :p
  • Tillaan

Runt v. 10 är känt för att vara spökvecka. Alla symptom försvinner och man känner sig precis som vanligt. Jag är där nu och det är jobbigt, jag gick in i vecka 11 igår och jag vill bara att tiden ska gå och få se mitt hjärta på skärmen. Om drygt en vecka är det inskrivning, sen ska jag försöka få ul så fort som möjligt, så runt 3-4 veckor efter inskrivningen borde jag kunna få ett ul inbokat. Äntligen!

Är dock känslig, gråter lätt och har otroligt starka band till magen, fast jag inte vet hur liten mår.

Brösten ömmar om jag tar tag om dem, men inte märkbart annars.

Har fått svamp, som ni säkert inte missat.

Hungrig och tycker mackor är väldigt gott.

Har finnar, vilket jag aldrig hade tidigare och blodådrorna är tydligare över bröstkorgen.

Jag längtar så mycket.

• Tillaan
    Anneliiee skrev 2014-05-12 20:24:26 följande:

Gullmaja: här är en till som diskuterar föräldraledighet och gärna försöker planera. Men inte lätt. Förstår inte hur man riktigt ska klara sig på föräldrapenningen riktigt och samtidigt kunna va hemma länge. Såhär ser de ut. Ni har ihop 480 dagar att ta ut. Varav 60 av dessa är låsta till var och en, resterande kan ni välja hur ni vill dela. Men delar man lika har man 240 dagar var, varav 195 dagar är på sjukpenningennivå och 45 är på lägsta nivå. Sjukpenning nivå räknas på inkomst och lägsta på 180kr/dag. När man räknar ut sjukpenning tar man sin årslön x 0,80, sen det beloppet x 0,97 och sen den summan delat på 365 så får man ut dags ersättning innan skatt. Skatten beräknas på vilken skattetabell kommunen ligger i. Sen kan man välja hur många dagar i månaden man vill ta ut. Och om man vill ta ut hel, halv eller fjärdedels dag. Hoppas du hängde me lite. :) annars bara fråga. ;)

Här var det en med koll ^^ där är vi verkligen inte än kan jag ju säga. Ingen av oss är där mentalt så den diskussionen väntar vi med ^^
  • Tillaan
    Acda skrev 2014-05-13 13:44:05 följande:

Nej du behöver inte vara orolig, det är normalt eftersom du får ökad blodmängd kan man få lite hjärtklappningar :)
    Helt normalt :)
Svar på tråden Första barnet, december 2014