• Anonym (Pappa)

Dottern på 6 år vill bo hos pappan.

Dottern på 6 år har ända sedan hon varit 3 velat bo hos mig, men det har inte gått eftersom att hon gått på förskola där hon bor, jag har inte haft någon egen lägenhet eller ekonomiska förutsättningar för det trots att jag velat. Mamman har sagt att hon ej får bo hos mig pga dagiset.

Nu är hon i alla fall 6 år, går på förskoleklass. Mamman säger att hon ska flytta med dottern och nya pojkvännen och byta skola på dottern, något hon var emot förut när jag frågade om det, nåja, jag sa att jag inte ska stå i vägen för det.

På sistone har dottern betett sig väldigt dåligt hos mamman, som mamman berättade för mig. Slåss, sparkas, svär, rymmer och beter sig argt. Hon är inte så hos sin mormor som är hennes favorit, och hon är inte så hos mig.

Dottern kom hit nyligen och i hennes ryggsäck med kläder hade 4 av 7 plagg stora hål och ena tröjan hade hela halsringen gått av. Mamman har ej råd att köpa kläder och har dessutom lite pengar att leva på i början av månaden enligt henne. Nu har jag köpt kläder till dottern eftersom jag inte ville att hon skulle gå runt i trasiga kläder.

Mamman har sagt att hon inte kan hantera dotterns beteende och att jag ska ha henne längre, jag har haft henne i två veckor och det har gått bra. Har tänkt mycket på om dottern kanske ska bo hos mig istället? Eftersom hon själv säger hela tiden hur gärna hon vill det, och att hon inte mår bra hos mamman, och det har hon ju själv visat. Jag har nu ekonomisk möjlighet att ta hand om henne, egen bostad och jobb mm, mamman går på försörjningsstöd och säger att hon mår psykiskt dåligt. Dottern har sagt att hennes mamma dragit henne i håret, att hon ej hjälper henne med läxorna mm.
    Men, mamman vill inte att dottern bor hos mig, och allra minst vill hon inte förlora barnbidraget.

Har barnet rätt att välja tycker ni? Hur ska vi göra? Jag vill inte att hon ska må såhär..

• Svar på tråden Dottern på 6 år vill bo hos pappan.
  • Arbetsvegan
    dirpower skrev 2014-04-18 22:56:08 följande:
    Barnet har ju inte förlorat någon bara för att föräldrarna inte kunde hålla ihop. Så fortfarande två föräldrar.
    Ja?
    Med det som argument ska barnet bo kvar hos mamman såklart, barnet har ju inte förlorat pappan...
  • Anonym (P)
    Arbetsvegan skrev 2014-04-17 02:57:01 följande:
    Därför att det är helt och hållet tillåtet och naturligt att må dåligt. Det är tom så att man inte vinner något på att alltid försöka hålla en fasad av välmående. kort sagt är man inte olämplig bara för att man "mår dåligt".
    Att göra det till en ursäkt att flytta barnet är, av den korta beskrivning vi fått av TS, visar att det inte är ok att må dåligt. OM det skulle vara så i verkligen, inte ok, skulle vi har måna tusen tvångsomhändertagna barn.

Självklart ska man i första hand försöka se till att få hjälp. Först då det är riktigt allvarligt överväger man annat men om det vet vi intet i det här fallet.  Att uttrycka det som att skydda från välmående är bara så fånigt att det inte är värt att bemöta ens en gång.

Ska ett barn flytta boende ska det ske i överenskommelse och inte godtyckligt.
    De är överens om att flickan ska bo hos pappan nu. Mamman vill bara inte att det ska vara stadigvarande så hon inte förlorar bidrag.

Ts, du kan få flickan skriven hos dig utan problem, om du fortsätter att låtsas som ingenting, kräv inte barnbidrag eller något och låt det gå gärna ända över sommaren. Sen anmäler du till skatteverket att hon bor hos dig och då har mamman svår att få rätt.
  • Anonym (P)
    katastrofplantagen skrev 2014-04-19 07:25:00 följande:
    Barn agerar ut alla sina känslor hos den förälder de är tryggast. Med det vill jag säga att du kommer få samma "problem" med din dotter om hon istället bor hos dig. Dvs din dotters beteende hos mamman är inget alarmerande som borde innebära flytt till dig för den sakens skull.

Vidare kan du hjälpa din dotter ekonomiskt. Köp lite kläder och så. Bidra till aktiviteter. Ta det den vägen istället. För jag tror sällan en 6-åring bör bestämma själv var denna ska bo. Barnet vet inte vad en permanent flytt innebär. Det barnet uttrycker kan istället vara att hon känner av att det är jobbig för mamman och vill komma undan detta.

Ang dra i håret. Det kan stämma eller så gör det inte det. Utgå ifrån att det är dotterns version på en incident som egentligen kan ha sett ut på andra sätt. Att myntet har en sida nr två. När det handlar om sådana anklagelser som kan få allvarliga konsekvenser måste man alltid vara kritisk. Såvida det inte handlar om ren oro. Då ska du agera och det direkt! Barn har livlig fantasi. Senast igår sa mina flickors kusin med tårar i ögonen att hennes pappa var död. Pappan satt i rummet intill.
    Kan vara sant men när de far illa kan de också agera ut. Mamman är våldsam och tar inte hand om dottern. Ts ska inte curla mamman att klara av att ha dottern boende hos sig, när varken han eller dottern vill att hon ska bo där.

• Arbetsvegan
    Anonym (P) skrev 2014-04-19 08:36:22 följande:
    De är överens om att flickan ska bo hos pappan nu. Mamman vill bara inte att det ska vara stadigvarande så hon inte förlorar bidrag.

Ts, du kan få flickan skriven hos dig utan problem, om du fortsätter att låtsas som ingenting, kräv inte barnbidrag eller något och låt det gå gärna ända över sommaren. Sen anmäler du till skatteverket att hon bor hos dig och då har mamman svår att få rätt.
    Vad mamman vill, varför eller hur våldsam hon är vet vi ingenting om, det är jäkligt onödigt att spekulera om det. Man vinner inga krig genom sagoberättande och hittepå...
    Är det så att hon mår dåligt temporärt kan det vara ide att barnet bor mer hos pappan i en period. Det gäller oavsett om mamman har brutit benen och ligger på sjukhus eller om hon mår psykiskt dåligt.

Oavsett så ska barn inte avgöra var de ska bo. Det ska föräldrar göra tillsammans. Kan de inte komma överens måste de ta in extern hjälp som exempelvis familjerätten.

För barnens bästa ställer man väl upp på varandra istället för att se det som en chans att sno barnen med flest och mest hittepåargument? Men du ser ju allt sånt som curlande... Jag antar att du står rätt ensam i livet...
  • Anonym (P)
    Arbetsvegan skrev 2014-04-19 08:44:37 följande:
    Vad mamman vill, varför eller hur våldsam hon är vet vi ingenting om, det är jäkligt onödigt att spekulera om det. Man vinner inga krig genom sagoberättande och hittepå...
    Är det så att hon mår dåligt temporärt kan det vara ide att barnet bor mer hos pappan i en period. Det gäller oavsett om mamman har brutit benen och ligger på sjukhus eller om hon mår psykiskt dåligt.

Oavsett så ska barn inte avgöra var de ska bo. Det ska föräldrar göra tillsammans. Kan de inte komma överens måste de ta in extern hjälp som exempelvis familjerätten.

För barnens bästa ställer man väl upp på varandra istället för att se det som en chans att sno barnen med flest och mest hittepåargument? Men du ser ju allt sånt som curlande... Jag antar att du står rätt ensam i livet...
    Varför ska man anta att Ts hittar på? Det är nog bättre att utgå från att det Ts skriver är sant, och så ger man råd utifrån det. Du får naturligtvis hitta på helt andra scenarion än det Ts skriver om det känns bra för dig, men det är knappast relevant för Ts och tråden. Flört

Nej just därför ska Ts kämpa för barnets boende. Och det kan han få genom att helt enkelt inte säga något till mamman utan behålla barnet hos sig och fixa allt i några månader till.

Där har du fel.
  • Arbetsvegan
    Anonym (P) skrev 2014-04-19 08:56:04 följande:
    Varför ska man anta att Ts hittar på? Det är nog bättre att utgå från att det Ts skriver är sant, och så ger man råd utifrån det. Du får naturligtvis hitta på helt andra scenarion än det Ts skriver om det känns bra för dig, men det är knappast relevant för Ts och tråden. Flört

Nej just därför ska Ts kämpa för barnets boende. Och det kan han få genom att helt enkelt inte säga något till mamman utan behålla barnet hos sig och fixa allt i några månader till.

Där har du fel.
    Jag antar inte att TS hittar på utan att han upplever det han skriver. Att du sen får det till att mamman bara vill behålla bidrag, inte tar hand om barnet etc är en annan sak och det jag syftar på när jag skriver spekulationer.

Så ja, utgå du från det TS skriver utan att lägga till så mycket, utan att dunka näven i bordet och deklarera "såhär är det" så blir det en mycket bättre diskussion för TS del.
  • Arbetsvegan
    Anonym (P) skrev 2014-04-19 08:56:04 följande:

Där har du fel.
    I första hand tittar man på vad barnets bästa är, kortsiktigt såväl som långsiktigt. Den dagen man anser att man måste "kämpa" om boendet finns det all anledning att rannsaka sina motiv och varför man anser sig nödgad att kämpa.

Jag hoppas verkligen att du inte menar som jag uppfattar det du skriver: att man ska passa på att sno till sig boendet utan att säga något...
  • Anonym (P)
    Arbetsvegan skrev 2014-04-19 09:03:52 följande:
    I första hand tittar man på vad barnets bästa är, kortsiktigt såväl som långsiktigt. Den dagen man anser att man måste "kämpa" om boendet finns det all anledning att rannsaka sina motiv och varför man anser sig nödgad att kämpa.

Jag hoppas verkligen att du inte menar som jag uppfattar det du skriver: att man ska passa på att sno till sig boendet utan att säga något...

"Man" gör ingenting om Ts ser till att behålla dottern länge nog för att få henne skriven hos sig.

Sen, skulle det bli en tvist så är dotterns trasiga kläder, mammans misshandel av henne och mammans dåliga psykiska mående, definitivt emot ett boende hos mamman.

• Arbetsvegan
    Anonym (P) skrev 2014-04-19 09:05:15 följande:

"Man" gör ingenting om Ts ser till att behålla dottern länge nog för att få henne skriven hos sig.

Sen, skulle det bli en tvist så är dotterns trasiga kläder, mammans misshandel av henne och mammans dåliga psykiska mående, definitivt emot ett boende hos mamman.

Du får anse det hur mycket du vill men en välfungerande vuxen "behåller" inte sitt barn utan att det har föregåtts med samtal och överenskommelse innan.

Att dra i håret är inte bra men det gör dig inte automatiskt till en olämplig förälder, att hålla jättehårt i armen är heller inget som gör dig olämplig per automatik. Att blåsa upp något tjänar du absolut inget på utan tvärtom, du framastår som mycket ovillig till samarbete och det ligger aldrig i barnets bästa.

Det är fullt tillåtet att må dåligt, fysiskt som psykiskt. Det är inget som per automatik gör dig mindre lämpad.

Kontentan är: hitta inte på saker som inte TS skriver...
  • Anonym (Pappa)

Jag sa till mamman att jag vill också ha dottern hos mig eftersom hon haft henne i 6 år och att under tiden dottern varit hos mig har hon mått bättre och betett sig normalt igen. Mamman säger att jag får ta det med tingsrätten och att jag inte får träffa dottern tills jag ''vunnit''.

Sedan ringde hon upp senare och sa att dottern gråtit efter mig och pratat med sin mormor om att hon vill vara hos pappa och bo här.

Mamman försöker övertala mig att dottern ska få stanna hos henne eftersom att dottern kommer sakna sin bästis Sandra (som har ett väldigt dåligt inflytande på henne, dottern har varit med den här Sandra när sandra ursäkta men.. Slickat någon annan kamrat på könsorganet. Och varit på toa med en annan pojke osv, och jag sa att det inte ens är bra för dottern att umgås med den här tjejen och ännu mindre bo där för HENNES skull.,.

• Anonym (P)
    Anonym (Pappa) skrev 2014-04-23 12:42:36 följande:
    Jag sa till mamman att jag vill också ha dottern hos mig eftersom hon haft henne i 6 år och att under tiden dottern varit hos mig har hon mått bättre och betett sig normalt igen. Mamman säger att jag får ta det med tingsrätten och att jag inte får träffa dottern tills jag ''vunnit''.

Sedan ringde hon upp senare och sa att dottern gråtit efter mig och pratat med sin mormor om att hon vill vara hos pappa och bo här.

Mamman försöker övertala mig att dottern ska få stanna hos henne eftersom att dottern kommer sakna sin bästis Sandra (som har ett väldigt dåligt inflytande på henne, dottern har varit med den här Sandra när sandra ursäkta men.. Slickat någon annan kamrat på könsorganet. Och varit på toa med en annan pojke osv, och jag sa att det inte ens är bra för dottern att umgås med den här tjejen och ännu mindre bo där för HENNES skull.,.

Prata med soc och stäm mamman.
  • TigerLilySwe

Stå på dig nu och ta hem dottern till dig. En förälder kan ej undanhålla ett barn i avvaktan på "rätten". Likaså kan en kamratkontakt inte heller utgöra grunden för var ett barn ska bo. En trygg förutsägbar vardag med rutiner och goda vuxna omkring sig gör ett barn gott, särskilt när det blåser i livet. Att göra vardagliga saker tillsammans, prata med varandra och få tid och uppmärksamhet. Kan tänka mig att gränser kommer att testas men står du bara pall och inte sjunker till barnets ilskna nivå kommer det nog också att gå bra, ska du se. Kämpa på nu och lycka till.

Svar på tråden Dottern på 6 år vill bo hos pappan.