• sashatasha

EXTREMT svag på 600 kcal !?

Hej!

Äter runt 600-700 kcal om dagen (likt VLCD) hört att många äter 500 kcal då i några veckor.

Nu till min fråga varför är jag så sinnessjukt svag? Vet att man kanske inte bör träna under sån här diet, men jag kan inte ens STÅ upp. Orkar inte resa mig upp från sängen, gör jag det så svimmar jag nästan och får extrem yrsel. Har svårt att andas också och känner mig bara allmänt svag. Måste ta djupa andetag hela tiden...

Varför har jag såhär!? :S Jag vet att man kanske blir trött osv men jag kan inte ens stå upp. Vill ju åtminstone kunna promenera lite osv.

Vet någon varför jag är så sjukt svag? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden EXTREMT svag på 600 kcal !?
  • Aniiee

Du äter för lite. Även i faste-dieter måste man äta "lagom". Hur mycket behöver du "normalt",d vs när du inte ska gå ner i vikt? En tredjedel till en fjärdedel av det när man fastar behövs ändå för att man ska fungera. 

There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • sarnil

Kroppen behöver mer än 600 kcal om dagen för orka gå runt. Ät lite mer ca 1500 kcal om dagen å gå en runda varje dag så kommer du garanterat gå ner i vikt (förutsatt att du ha något att gå ner). Välj bra mat!

Varför svälta sig själv? Förstör bara din kropp! Något att tänka på även är att när man gå ner i vikt är det viktigt att styrketräna även, då det första kroppen "äter upp" är musklerna innan fettet. Många som gå på dieter med så få kcal som 500-800 kcal om dagen snabbt tappar muskelmassa och undrar sedan hur det efterår ha blivit så svaga?

• Birgitta02

Bara genom att finnas till så behöver kroppen energi för drygt 1000 cal per dygn. Och då är det i VILA. Så peta du i dig lite extra och fördela på tre mål mat om dagen

• Maräng 93

Om du skulle ligga helt still en hel dag skulle du fortfarande förbränna kalorier. Det krävs massvis av energi framför allt till hjärnan, som du kanske vet kontrollerar och sköter allt annat i kroppen. Sen kräver andningen och hjärtat samt alla andra organ energi. Du behöver 30 kalorier per kg kroppsvikt bara för att hålla igång de vitala funktionerna.

• sashatasha

Jo jag vet att jag äter för lite - that's the Point. Men jag är knappast ensam om att följa VLCD dieten??

Finns de ingen här som gått/går på vlcd och känner igen sig? Bara hört att man skulle bli lite trött inte känna sig som att man ligger inför döden :S

• Monchichier
    sashatasha skrev 2014-04-16 12:50:53 följande:
    Jo jag vet att jag äter för lite - that's the Point. Men jag är knappast ensam om att följa VLCD dieten??

Finns de ingen här som gått/går på vlcd och känner igen sig? Bara hört att man skulle bli lite trött inte känna sig som att man ligger inför döden :S
    Du är ensam om att ha den ämnesomsättningen du har. Du är ensam om att ha exakt den vikten du har tillsammans med exakta länden du har. Du är ensam om att ha den genuppsättning du har. Du är ensam om att röra på dig på exakt det sättet du gör. Du är ensam om väldigt mycket som påverkar hur du mår när du äter det du gör.
  • Madmoiselle

Jag har samma upplevelse, jag slutade på den dieten då jag fick sätta mig direkt på trottoaren då jag var påväg hem från tåget för att jag hade en sådan yrsel. Jag förstår inte hur andra gör, jag tänkte på mat konstant, fick koncentrationsproblem, blev trött, matt och yr.

• P30

Alla som äter 500-600kcal får någon slags problem - blir svagare, fryser, blir yra, får ont i huvudet osv. Höj mängden kalorier under en period till 900-1000 och trappa sedan successivt ner igen. Glöm inte dricka mycket vatten och fundera på om det här är ett smart sätt att gå ner i vikt på. Om du inte har extremt mycket vikt brukar det vara det sämsta sättet att förlora vikt på.

Och skall du ligga så kalorilågt måste du se till att få i dig betydligt mer proteiner än vad du får normalt, annars kommer kroppen att bryta ner muskler. Musklerna är det som håller din kaloriförbrukning uppe, vilket gör att du efter viktnedgången kommer att gå upp mycket fortare och gå ner långsammare nästa gång.

Fokus vid all viktnedgång skall vara:
    1. Att må bra och orka träna och röra dig som vanligt.
    2. Att tappa så lite muskler som möjligt, dvs äta protein. Protein kan kroppen i princip inte omvandla till fett och det mättar bra, så var inte rädd för protein. Lättkvarg är en bra proteinkälla, proteinpulver och äggvita är andra bra.
    3. Gör andra saker för att må bra.
    4. Ta tid på dig. Om du gick upp under xx år, vad får dig att tro att du skall kunna gå ner det på två månader?

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
Svar på tråden EXTREMT svag på 600 kcal !?