mammalovis skrev 2014-04-08 16:57:04 följande:
Det är inte enkelt när två vuxna ska slå sig samman och den ene eller båda har med sig barn in.
Jag har en bonusdotter på 9 år sedan 1,5 år tillbaks. Nu när vi bor ihop och min dotter och hon delar rum vh ställer jag ändå vissa krav. Hon ska kunna städa i ordning och bädda sängen samt plocka iordning sina saker innan hon åker då min dotter på 3 år är ganska klåfingrig. De gånger sambon är själv med henne glömmer han det ofta och då får jag ju ta det efteråt tyvärr.
Det är oftast jag som frågar när hon duschade senast och vilka läxor hon har (med sambon närvarande), men det är upp till honom att se till att besluta när det ska göras och se att det blir genomfört. Då vet hon också att vi båda vet vad som gäller, att det inte fungerar att smita. Däremot är det jag som påminner om att vi ska äta frukost, att vi klär på oss, borstar tänderna o s v då hon är en förebild för min dotter också och sambon är slö upp på mornarna. Skiter 9-åringen i morgonrutinerna, utan hellre leker, får jag till slut bekymmer med min dotter också.
När barnet ska gå lägga sig beror ju på när barnet ska upp på morgonen och hur länge det behöver sova. Min dotter har 20 på vardagar och lite mer flexibelt, ibland en timma till på helgen beroende av om hon sovit länge på dagen eller inte. 9-åringen har fått välja en sen kväll och en tidigare kväll per helg har sambon bestämt, dock är vi väl inte helt ense om den senare tiden, då jag tycker det är skönt om vi får en liten stund barnfritt. Att min dotter sedan är morgonpigg och 9-åringen morgontrött är ju en konsekvens hon får ta.
Med min dotter som är på heltid har min sambo stor delaktighet. Visst vi är väl inte överens om uppfostran alla gånger, men hjälps åt. Då min dotter nästan uteslutande har mig (p g a nästan frånvarande pappa) så är det mycket mamma som ska göra allt så vi har infört varannan kväll med läggning av henne och vår gemensamma bebis.
Så det är väl helt enkelt så att vi stödjer varandra och följer upp vad den andre sagt i så god mån vi hört det som Paulie00 skrev.
Men till viss del hänger nog uppfostran på om man är helgpappa och bara ska vara den snälle fadern eller om man har barnen fifty-fifty och faktiskt måste ta ett större övergripande ansvar i uppfostran.
Däremot låter det ju inte så bra med sen läggning av ett dödstrött barn. När somnar han hos mamman? Vad gäller köttbullarna är det väl ett sätt att vara till lags om ni har vh, för 7 dagar i veckan känns ju inte okej, men det innebär ju inte att ni vuxna måste äta köttbullar.