Paulie00 skrev 2014-04-08 14:53:51 följande:
Hemma hos oss gäller våra regler och det vet barnen om. De är 4 och 7 år. Man äter det som serveras och vill dom inte äta det kommer dom att äta upp det i alla fall förr eller senare. Vi serverar ingen konstig mat. Men inte köttbullar varje dag. Dom äter dock det mesta, så det är sällan gnäll gällande maten!
Vi var hos en parterapeut och han sa att jag MÅSTE ha något att säga till om. Det är även mitt hem. Det är inte bara barnens hem. Vi är dom vuxna och barnen ska lyssna på oss vuxna. Hade jag varit mormor till ungarna hade det fortfarande inte varit någon skillnad. Jag är vuxen och de ska lyssna.
Att den lägger sig 22:30 är ju bara föra att din kille inte orkar ha rutiner och ta eventuella fighten. Då är det lättare att låta ungen gå och lägga sig när den är trött. Är han för fri uppfostran eller?
Jag säger till barnen om jag ser att dom gör något fel. Jag skulle aldrig kunna bo tillsammans med NÅGON om jag inte fick säga vad jag tyckte. Jag är mycket för att säga till dom att inte skrika och ta hänsyn till varandra är superviktigt! Jag och min kille har snackat ihop oss och vi gör det som känns rätt för oss! Det är trots allt vårt hem och alla ska respekteras.
Bra svar. Jag är ju vuxen och måste sätta gränser. Jag märker ju hur barnet testar mig. Typ vägrar klä på sig, då måste jag ju som vuxen "ta den fighten" = uppfostran? Hur gamla va barnen när du kom in i bilden?